Rockstar: Xbox 360 begränsar GTA IV

Flakmonkey

Med multiplattformsspelen till PS3 och 360 kommer ju båda konsolerna som alltid begränsa varandra... de har sina styrkor och svagheter båda två och utvecklar man samma spel till båda maskinerna så måste du ju hela tiden anpassa dig efter den minsta gemensama nämnaren... därför som jag själv tycker det är enormt trist med multiplattformsspel, sällan de blir så bra som de skulle kunna bli om de bara fokuserat på en maskin...

Inaktiv

jo men dom kanske röjer bort allt onödigt material, tex Högre grafik på filmerna.. Spelet i sig behöver inte bli sämre, men om det blir det skaffar ja det till PC. Om det inte släpps till 360:n eller PC:n (vilket det gör) så skaffar ja det inte!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jag tror fler behöver läsa den riktiga artiklen(inkl FZ).

"OPM: On PS3 you've got a guarantee that every machine is going to have a hard drive and, with Blu-ray you've got plenty of storage, wheeas on Xbox 360 there's no guarantee of a hard drive and you're working with the DVD format. Does that create limitations?

DH: Yep. To be honest with you we haven't solved all those riddles yet. Both of them have enormous challenges. Again that's been the advantage of having the guys at San Diego who are feakeshly clever and full-time dedicated to us, but we're not there with either (format) yet. There are problems with both, but both have there own particular pleasures and pains."

Så det han säger är att både har sina begränsningar. Men FZ m.fl. tar bort det han säger om PS3 o bitchar upp Xbox360n.

Medlem

Håkan: Jo, fz.se gillar att vinkla sina nyhetsartiklar (Något som fler borde uppmärksamma i enkäten)

Medlem

Lmao @ Xbox 360...


signatur

yolo

Medlem

Som sagt, det har nog mer med HDDn att göra än lagringsutrymmet på en usel optisk skiva.

Sedan så kan man nog tänka sig att ifall de hade bestämt sig för att släppa en HDDVD inbyggd i Eliten nu och sedan släppt spel på HDDVDn så hade det varit att pissa på de som köpt en 360 tidigare.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

dom har redan pissat på dom som har en 360.

vill man ha hdmi på 360 då måste man ju köpa en elite.
jag sålde min 360 just av den anledningen.

Inaktiv

äh.. bara att MS får skapa en "HDD required" label så är det löst ett tag framåt. Synd bara att DVD formatet börjar bli så 'litet'.

Angående elite... kommer den ens till europa?

Inaktiv

jodå, om man inte tar fel så ska väl den komma innan jul till europa ?

Medlem
Skrivet av Wii Wii:

dom har redan pissat på dom som har en 360.

vill man ha hdmi på 360 då måste man ju köpa en elite.
jag sålde min 360 just av den anledningen.

Inte på samma sätt som ifall de hade byggt in en HDDVD och haft spel som varit i HDDVD-format som inte de vanliga DVD-läsarna kan köra, en HDMi-port är inte obligatorisk för att kunna spela spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

1. Gör GTA 4 till det bästa GTA-liret någonsin genom att utnyttja PS3-ans fulla potential när det kommer till prestanda och lagringskapacitet
2. Låt alla Xbox-fanboys som missat tåget till nästa generation genom att köpa en epic failure-konsol som kräver ständiga plugins för att hänga med fortsätta spela Gears of War
3. ???
4. PROFIT!

Inaktiv

nej hdmi är inte nödvändigt för att lira,

men om man vill få maximalt ur en maskin så blir det nog bättre om man kan köra genom hdmi.

undra egentligen vad 360 hade kostat om dom haft hdmi och hd dvd med från början,

samma pris som ps3 eller dyrare ?

360 har ju snart vart ute i snart 2 år, och hade den kostat 6.500 från start då lär den inte kostat mer än max 5000 nu,

och haft större chans att hävda sig mot ps3 tack vare i stort sett likvärdig hårdvara men lägre pris.

men i att med att dom inte tog med hd dvd och hdmi, + att en hel del maskiner krånglar, så är väl inte 360 på topp direkt.

jag har haft 3st 360 som haft problem,
polarn är även han inne på sin tredje,
läste i game reactor att deras redaktion har fått lämna in 3 st också.

måste ju bli dyrt för microsoft med alla dessa maskiner med fel.

Medlem

Att konsoller "håller tillbaka" varrandra är ävl inget nytt, det jag tyckte var intressant med nyheten är att ett stort och respekterat spelföretag faktiskt bekräftar att den ack så "onödiga" bluray spelaren faktiskt är något som gynnar spelskapandet.

Inaktiv

wii klarar sig bra eftersom deras grafik är stenålder, så dom klarar sig med vanlig dvd,

men 360 som ska vara en toppklass grafik maskin får ju svårt när utrymmet på dvd skivan inte räcker till.
hade microsoft dumskallarna slängt in en hd dvd i 360 då hade dom kunnat köra gta IV fullt ut såsom ps3 kan.

så i framtiden kommer nog 360 få liknande problem som med gta IV i andra spel.

Inaktiv
Skrivet av Wii Wii:

wii klarar sig bra eftersom deras grafik är stenålder, så dom klarar sig med vanlig dvd,

men 360 som ska vara en toppklass grafik maskin får ju svårt när utrymmet på dvd skivan inte räcker till.
hade microsoft dumskallarna slängt in en hd dvd i 360 då hade dom kunnat köra gta IV fullt ut såsom ps3 kan.

så i framtiden kommer nog 360 få liknande problem som med gta IV i andra spel.

Vem har sagt att DL-DVDn inte räcker till?

Inaktiv

Den 1 april, kom det en nyhet om att GTA IV skulle komma till Wii.

http://www.youtube.com/watch?v=1y6Yt2FV30o

Var så klart ett skämt

Angående GTA IV till PC. Jag är 110% säker på att det kommer till PC. Men det kanske tar 1-2 år att porta till datorn.

Sedan har både PS3 och Xbox360 begränsningar. PS3s största begränsning är minneshantering. Att Blu-ray-spelaren läser endast i 2x hastighet, tror jag inte är ett så stort problem tack vare hårddisken. Men PS3 har visserligen 512mb, men uppdelat i två minnesbanker. En bank för grafik och en bank för det övriga. Det problemet finns inte på Xbox360.

Dock xbox360s begränsning, är att den enbart har en DVD-spelare inbyggd. Och att det finns faktiskt folk som köpt sig en Core. Tror själv att de flesta har köpt sig en hårddisk till sin. Men om GTA IV ska ha full högupplöst grafik, kommer inte DVD-skivan att räcka till. Det kommer bli svårt att lägga spelet tex på två skivor. Eftersom GTA är ett så öppet spel. Det andra problemet är att det blir svårt att installera andra dvd:n på hårddisken. Eftersom de flesta har en Premium, med ynka 20gb hårddisk. Och där försvinner det ca 7 gb pågrund av catche-delen och för bakåtkompatibiliteten. Kvar blir ca 13gb. Och att lägga in en dvd-skiva på drygt 9gb, då blir det bara 4 gb kvar på hårddisken.

Har sagt det förut och säger det igen: Versionen för Xbox360 kan kanske får nöja sig med en upplösning på 720p. Och PS3s version blir i full hd-kvalité, dvs 1080p.

Det är vad jag tror kommer att vara den största skillnaden, dvs upplösningen.

Inaktiv
Skrivet av mill:
Skrivet av Wii Wii:

wii klarar sig bra eftersom deras grafik är stenålder, så dom klarar sig med vanlig dvd,

men 360 som ska vara en toppklass grafik maskin får ju svårt när utrymmet på dvd skivan inte räcker till.
hade microsoft dumskallarna slängt in en hd dvd i 360 då hade dom kunnat köra gta IV fullt ut såsom ps3 kan.

så i framtiden kommer nog 360 få liknande problem som med gta IV i andra spel.

Vem har sagt att DL-DVDn inte räcker till?

Man behöver inte vara ett geni, för att inse att DVD inte rymmer lika mycket som tex HD-DVD eller Blu-Ray.

Och högupplöst grafik tar enormt mycket plats. Speciellt full högupplöst grafik. Dessutom tar även musik och ljud en hel del plats.

Visst komprimeringstekniken utvecklas, men trots det, kommer utrymmet inte räcka till. Data kan inte komprimeras hur mycket som helst. Det finns en begränsning där med.

Sedan är det så att Xbox360 Elite har stöd för en äldre HDMI-teknik. Vilket gör att det inte har stöd för det nya ljudformatet, som PS3 klarar av. Kommer inte exakt ihåg beteckningen på det ljudformatet, men var något med DTS THX eller liknande. Men finns säkert någon här som vet vad jag menar.

Det är bara att acceptera att Xbox360 har störst begränsningar. Visst PS3 har begränsningar den med, som tex minneshanteringen.

-----

På tal om annat. När det kommer en dålig nyhet till PS3, då jublar fanboysen och ser PS3 som dödförklarad. När det kommer en dålig nyhet till Xbox360, då är det nyheten det är fel på. Visst denna gång var det verkligen så. Att nyheten var felvinklad.

Inaktiv
Skrivet av mh76:

Men om GTA IV ska ha full högupplöst grafik, kommer inte DVD-skivan att räcka till.

Varför inte? Hur mkt plats tar en textur tror du?

Skrivet av mh76:

Det kommer bli svårt att lägga spelet tex på två skivor.

Japp.

Skrivet av mh76:

Har sagt det förut och säger det igen: Versionen för Xbox360 kan kanske får nöja sig med en upplösning på 720p. Och PS3s version blir i full hd-kvalité, dvs 1080p.

Vad har lagringsutrymmet att göra med upplösningen som spelet ritas upp i? Men håller med om att det nog blir 720p, fast även på PS3.

Inaktiv
Skrivet av mh76:

Man behöver inte vara ett geni, för att inse att DVD inte rymmer lika mycket som tex HD-DVD eller Blu-Ray.

Sant!

Skrivet av mh76:

Och högupplöst grafik tar enormt mycket plats. Speciellt full högupplöst grafik. Dessutom tar även musik och ljud en hel del plats.

Film i 1080p tar mkt plats, texturer etc tar förhållandevis lite plats. PS3:an har som sagt relativt lite grafikminne och kortfattat kan man säga att PS3:an inte klarar lika stora texturer som 360:n kan.

Skrivet av mh76:

Visst komprimeringstekniken utvecklas, men trots det, kommer utrymmet inte räcka till. Data kan inte komprimeras hur mycket som helst. Det finns en begränsning där med.

Jepp! Finns diverse tekninker för att få bukt med stora texturer med, tex texture streaming.

Skrivet av mh76:

Sedan är det så att Xbox360 Elite har stöd för en äldre HDMI-teknik. Vilket gör att det inte har stöd för det nya ljudformatet, som PS3 klarar av. Kommer inte exakt ihåg beteckningen på det ljudformatet, men var något med DTS THX eller liknande. Men finns säkert någon här som vet vad jag menar.

Mkt möjligt!

Skrivet av mh76:

Det är bara att acceptera att Xbox360 har störst begränsningar. Visst PS3 har begränsningar den med, som tex minneshanteringen.

Tja smaksak, en del utvecklare anser att minnes- och processorarkitekturen hos PS3 är väldigt korkad. 360:n stora nackdel tekniskt sett är just nu att det saknas krav på HD för templagring.

-----

Skrivet av mh76:

På tal om annat. När det kommer en dålig nyhet till PS3, då jublar fanboysen och ser PS3 som dödförklarad. När det kommer en dålig nyhet till Xbox360, då är det nyheten det är fel på. Visst denna gång var det verkligen så. Att nyheten var felvinklad.

Finns massor med dåliga nyheter om 360, bla att den låter som fan, att en del har fått många dåliga ex, att onlinespel kostar pengar (finns iofs en poäng med det) osv.

Medlem

Märkligt! Tycker att de som köpte core varianten ska få bita i det sura gräset. Är ju faktiskt det som är meningen med en billigare variant att man senare måste uppgradera.

Inaktiv

Jag tror att många fler utvecklare i framtiden kommer att inse hur pass begränsande DVD formatet verkligen är. Denna nyhet är bara början. DVD is soo last gen...

Inaktiv
Skrivet av mill:
Skrivet av mh76:

Men om GTA IV ska ha full högupplöst grafik, kommer inte DVD-skivan att räcka till.

Varför inte? Hur mkt plats tar en textur tror du?

Skrivet av mh76:

Det kommer bli svårt att lägga spelet tex på två skivor.

Japp.

Skrivet av mh76:

Har sagt det förut och säger det igen: Versionen för Xbox360 kan kanske får nöja sig med en upplösning på 720p. Och PS3s version blir i full hd-kvalité, dvs 1080p.

Vad har lagringsutrymmet att göra med upplösningen som spelet ritas upp i? Men håller med om att det nog blir 720p, fast även på PS3.

En textur kan ta flera megabyte om den är högupplöst. Beroende på storlek etc. Och det är inte bara texturer som tar plats. Dagens spel har även gott om musik och ljudeffekter och annat ska till som kodning.

Så ja högupplöst grafik tar plats om det ska vara i 1080p. Och speciellt när stora spel som GTA IV så kommer det märkas.

Och många spelutvecklare kommer utnyttja det nya digitala ljudformatet som ps3 har stöd för.

Men det tråkiga är att ett spel som släpps till flera konsoler får bantas ner. Det bästa vore om alla konsoler hade samma begränsningar.

Men dock kan jag inte förstå varför Rockstar ska bryr sig så mycket om Core-versionen. De som har den har säkerligen köpt sig en hårddisk också. Annars får de väl så lov att göra det, om de ska kunna spela GTA IV.

Inaktiv
Skrivet av asdf2:

Märkligt! Tycker att de som köpte core varianten ska få bita i det sura gräset. Är ju faktiskt det som är meningen med en billigare variant att man senare måste uppgradera.

Håller med. Vet själv inte vad Microsoft tänkte med angående Core. De vet kanske inte ens själva.

det gick rykten förut, om att Core skulle skrotas, att Premium skulle bli i samma prisklass som Core. Och Elite i samma prisklass som Premium. Så att det fanns två versioner. Men nu finns det tre.

Tycker Microsoft kan skrota Core och sänka priset på Premium.

Vem köper egentligen Core? Låt folk få köpa till en hårddisk. Det finns ju att köpa. Det är ändå så få som köpt sig en Core.

Medlem

Om inte 360 klarar GTA IV som antagligen kommer ta väldigt mycket plats, hur stort kommer igentligen Halo 3 bli? Luktar GoW singelplay all the way, short and simple. Jag tror 360 kommer få lida dom kommande åren när det gäller lagringskapacitet!

Inaktiv
Skrivet av radiuz:

Om inte 360 klarar GTA IV som antagligen kommer ta väldigt mycket plats, hur stort kommer igentligen Halo 3 bli? Luktar GoW singelplay all the way, short and simple. Jag tror 360 kommer få lida dom kommande åren när det gäller lagringskapacitet!

Angående Halo 3, går det säkert att lösa genom flera DVD-skivor. Något som inte går med GTA IV, eftersom det är så fritt. Det skulle bli en himla massa byten.

Ett exempel:
I Halo 3 kanske du kör lite banor, sedan måse du byta till DVD #2. Kör lite flera banor, byter till DVD #3.

I GTA IV, om du åker från punkt A till B i ett uppdrag. När du är halvvägs till punkt B måste du byta till DVD #2. Sedan åker du tillbaka till punkt A. Du byter till DVD #1. Nästa uppdrag ligger åt samma håll som punkt B men längre bort. Du byter igen till #2. Nästa punkt är kanske C och måste byta till DVD #3. Och det går inte att lägga in en dvd-skiva heller på Xbox360 eftersom det tar för mycket plats. Tror inte Xbox-ägarna skulle bli så glada då.

Inaktiv
Skrivet av radiuz:

Om inte 360 klarar GTA IV som antagligen kommer ta väldigt mycket plats, hur stort kommer igentligen Halo 3 bli? Luktar GoW singelplay all the way, short and simple. Jag tror 360 kommer få lida dom kommande åren när det gäller lagringskapacitet!

Tja Halo 1 hade extremt mkt copy+paste på bandesign och texturer, så om de kör samma sak nu med trean kommer det inte ta så mkt plats

Jag har väldigt låga förhoppningar på Halo 3, och som sagt, jag förstår inte all hype heller (ni har väl sett bilderna?).

Medlem

Bojkotta Core-versionen, Rockstar. Låt dom som snålar eller har för bråttom få känna sig dumma som inte kunde vänta en månad extra och köpa en Premium. Core-versionen borde aldrig vara ett hinder för utvecklarna, folk som köper den som får skylla sig själva, dom har ju trots allt möjligheten att skaffa en hårddisk om dom vill spela GTA4.

Medlem

När ska folk fatta; bluray på 2x hastighet är MYCKET info?

Inaktiv

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker.. Rockstar vill sälja, och de vill sälja så mycket som möjligt. Minskar man kundunderlaget genom att kräva HD-DVD eller HDD minskar försäljningen. Samma sak om man tillverkar endast för en konsol.

Inaktiv
Skrivet av kabex:

När ska folk fatta; bluray på 2x hastighet är MYCKET info?

En sökning på "blueray ps3 slow" ger bla som andra träff http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2007/1/17/6658

123
Skriv svar