FZ nu lite färggladare

Medlem

Godnatt.

Edit: 1 Boll , 2 Bollar

dkd
Medlem
Skrivet av PsyX:

Your so proud and noble...

You're*


signatur

Ehe.

Medlem

Jag tycker det är en bra idé men jag tycker även att det blir alldeles för kladdigt med både färgade bollar och färgade rubriker. Tror det skulle bli bäst att köra bollarna (i färger) + "mouseover" för att se vilken platform det är, och låta rubrikerna vara i en gemensam färg för både PC- och konsolnyheter.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:

Jag tycker det är en bra idé men jag tycker även att det blir alldeles för kladdigt med både färgade bollar och färgade rubriker. Tror det skulle bli bäst att köra bollarna (i färger) + "mouseover" för att se vilken platform det är, och låta rubrikerna vara i en gemensam färg för både PC- och konsolnyheter.

Bra ide, men mouse over blir då ett nytt problem.

Det kommer bli för mycket rörelse på skärmen.

Kanske med en fade in, delay effekt kan det se bra ut.

efter jag har tittat runt lite till, så ser det faktiskt inte såååå dåligt ut, i huvud framen åtminstone.
Men uppe i högra rutan ser det som en regnbåge ut - väldigt fult för en seriös sida som FZ.

Fortfarande förstår inte vad som är så svårt med att läsa en rubrik och förstå på en gång vad det handlar om. Kanske bara jag som vet mycket om spel "världen" eller? :\

QRT
Medlem

Bra ide tycker jag.

Medlem

Bra idé, nu slipper man ödsla tid på konsol-nyheterna.

Inaktiv
Skrivet av W2k:

I vanlig ordning är det de negativa som skriker högst - en vecka senare har alla vant sig - om vi ständigt lyssnade på dem som skrek högst skulle vi fortfarande ha den gamla layouten och antagligen det gamla forumet också, som trollade bort trådar i tid och otid.

Jag tycker också att vissa av färgerna borde mörkas ned, men samtidigt är det en enorm fördel att se vilken plattform en nyhet handlar om utan att behöva öppna den och läsa. Att ha ikoner som visar plattformen funkar ju inte i de små rutorna, för t ex filarkivsnyheterna på förstasidan. Dessutom är de "vanliga" plattformsikonerna med bilder på inte särskilt snygga i mitt tycke. De små bollarna är mer stilrena och stör inte lika mycket.

Dessutom tar det väl en normalbegåvad chimpans cirka 5 min att upptäcka vilken färg som är vilken...?

Jaha och det kan man inte göra genom att ha vanliga ikoner som symboliserar systemet? Eller man måste färga om all text och lägga till de mest idiotiska ikonerna som någonsin skådats...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Gillar ikonidén.
Kan säkert kännas som en omväg och segt att behöva lära sig att associera prickarna med system men det går faktiskt att lära sig detta på några minuter om man anstränger sig (om inte mycket snabbare).
Färgkodningen av text passade väl inte så bra... och var visst inte så funktionellt för de färgblinda heller :\

Medlem

Gillar idén, men det blev lite väl färgglatt tycker jag. Skulle vilja ha bara ikonerna.

Medlem

Efter att ha kollat runt lite efter att denna färgkodning introducerats så måste jag säga att jag inte alls gillar det.

Allt jag ber om är att kunna stänga av det.

1. Kontrasterna gör att det blir svårt att läsa när rubrikerna står
tätt ihop som i "Hetaste Nyheterna" där de är packade på varndra

2. Färgkodning skapar krav av inlärning där du som ny inför systemet måste lära dig vilken färg som hör till vilken, det saknas logisk koppling till system etc.

Personligen läser jag i princip alla nyheter som jag kommer över här på fz.se och har aldrig skippat en nyhet pga ngn färgkodning. Jag förstår att jag inte representerar alla era besökare, men jag tror inte denna sorts sortering är speceiellt nödvändig. Och om ni mot min önskan måste behålla kodning för plattform så snälla använd er av ikoner istället för färger

Medlem

intressant


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Alltså...Designen med cirklarna är ju rätt kul men det passar nog inte in här utan i nån färggrann powerpointpresentation...Men ja det underlättar lite iaf.

Tycker dock ni ska ta det lite lugnare med konsolnyheter. Visst vill ni nå till större folkgrupp men ni vet väll att de flästa här inne gillar mest PC och enligt eran egna undersökning vill se mindre konsolnyheter och mer PC. Verkar inte som ni har tatt till er detta utan sattsar ännu mer på konsoler istället.

Kommer avvakta lite till för FZ är bästa nyhetssiten för spel men fortsätter ni i samma riktning kommer nog rätt många att överväga gå över till andra siter inriktade mer mot PC-spel nyheter.

Sedan en sak till nu när man klagar lite... Ha längre nyhetssida! Nyheterna försvinner för snabbt och inte kul att gå till arkivet och leta där sen! Speciellt nu när det spammas med alla konsolnyheter.

Inaktiv

Designen är ok, men inte mer... Ni kanske kan utforma det på något annat sätt?


signatur

[Stationär: AMD Athlon 64 X2 4200+,2024Mb,8800GTS 320Mb][Bärbar: Intel Pentium(R)2.00Ghz, 1024Mb, ATI Mobility Radeon 128Mb]

Medlem

En god idé som tyvärr inte föll bra ut alls. Som flera redan har sagt så fungerar inte systemet så bra för färgblinda och det är konstigt att inte de ikoner som redan finns används istället. Finns det ikoner för PC resp X-Box etc så varför inte använda dom ist f att skapa ett nytt, sämre system?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bra jobbat FZ crew. Tycker det är bra att ni ständigt försöker förbättra sidan!


signatur

<3

Första tanken var om ni har Jonas Gardell som pryo?

Ser rätt kul ut ändå, lite ovant kanske.


signatur
W2k
Medlem
Skrivet av conthox:

Som flera redan har sagt så fungerar inte systemet så bra för färgblinda och det är konstigt att inte de ikoner som redan finns används istället. Finns det ikoner för PC resp X-Box etc så varför inte använda dom ist f att skapa ett nytt, sämre system?

Färgblinda kan dels se på ikonerna (eftersom olika cirklar är större beroende på plattform) och har i vilket fall som helst inte fått det sämre, dvs, de kan fortfarande använda sajten precis som innan.

Vi provade med de vanliga ikonerna som vi använder lite annanstans men det såg fruktansvärt fult ut, man måste nog ha sett det för att förstå.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

W2k
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Kommer avvakta lite till för FZ är bästa nyhetssiten för spel men fortsätter ni i samma riktning kommer nog rätt många att överväga gå över till andra siter inriktade mer mot PC-spel nyheter.

Tack för förtroendet. Jag tror att tanken är att vi vill få hit fler besökare, och eftersom alla PC-älskare redan vet att FZ är bäst satsas det nu lite på konsolfolket. Men har andelen PC-nyheter minskat, eller har bara konsolnyheterna blivit fler? Jag tror på det tidigare. Givetvis ska vi inte sluta vara bäst på PC bara för att vi också försöker vara bäst på konsol.

Skrivet av ArtMan:

Sedan en sak till nu när man klagar lite... Ha längre nyhetssida! Nyheterna försvinner för snabbt och inte kul att gå till arkivet och leta där sen! Speciellt nu när det spammas med alla konsolnyheter.

Du vet att du kan stänga av konsolnyheter va? Gå hit och välj "Endast PC/Mac" under nyhetsfilter. Filtreringen är inte perfekt ännu, men vi jobbar på ännu mer och bättre individanpassning av förstasidorna som säkert lär synas framöver.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Om jag hade fått välja så skulle jag ha lagt text uppe i vänstra hörnet som berättade vilken plattform det var till.

Men om ni envisas med att köra med färgkoder så skulle det fungera bättre med en 3d-kub som var snurrad åt det håll som färgkodningen och visades mot oss. Eftersom kuben har 6 sidor så täcker ni alla plattformer och när det är generellt så kan den lämnas grå eller dyl.
Men om ni har tänkt att visa flera plattformer samtidigt så blir det förstås problem.


signatur
Medlem

Påminner lite om CCP (EVE-Online) loggan?
http://www.ccpgames.com/


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av bongo:

Fixat ett litet greasemonkey script för att ta bort ikonen. Att läsa bara PC nyheter och se att mitt blickfång fångas av samma ikon åter o åter igen känns lite förlegat faktiskt. Har varit besökare rätt länge och tycker nog att jag klarar av att bestämma vad jag vill se och filtrera det rätt väl, men okej, lite kudos för ny ide.

http://userscripts.org/scripts/show/7773
där kan ni hämta scriptet, knappast något radikalt men hoppas det förgyller.

Det blev sjukt mycket snyggare...

Jag ska inte whina som de andra, men känner ändå att jag ska få säga mitt.
Jag tycker det blev fult, och jag hade hellre sett de vanliga ikonerna (eller liknande som kanske passar designen, eftersom W2k sa att de inte alls passade), och ingen färgkodning överhuvudtaget.


signatur
Medlem

Något som hade varit värdefullt för mig hade varit att denna kategorisering skall kopplas till de intresseval jag gör i min profil så att endast de val jag gjort synts. Nu blir jag bara medveten om att jag har en massa nyheter i min lista jag aldrig läser men likväl tar upp plats.

Andra spelsiter brukar kunna exponera ett val att bara se tex pc-nyheter.

Medlem

Ta bort snälla.. Bra tanke men funkar inte!


signatur
Medlem

Varför inte använda dom här t.ex:

http://www.fz.se/gfx/platform_64x64_pc.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_64x64_xbox360.gif

Fast då mindre versioner.

Och så tycker jag det är lite dumt att man kan bara välja att se antingen se alla nyheter, pc/mac eller konsoll. Varför skulle man inte kunna få bocka för vilka olika platformar man vill få nyheterna till?

Edit: typ dom här http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_pc.gif

Medlem

Det var många färger att hålla reda på.
Det är bäst att ni har max bara 2 färger.
Grå passar för PC.
Grön passar för konsoler.

Medlem

Är väl ok, inget som är värt 6 sidor med gnälla i alla fall. Ta bort radbrytning efter bollarna bara så blir det snyggare.

Antikvitet

Nu har vi tweakat ner den gula och den lila färgen något så att de blivit mörkare.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jösses vad griniga vissa är. Jag tycker det var coolt :D. Alltid roligt med förändringar :). Nu vet man vilka nyheter man ska ignorera iaf

Medlem

Tycker att Crew inte lyssnar så mycket på vad folk skriver i den här tråden och att ni är väldigt glada med er nya skapelse, jag ska inte förstöra glädjen för er, om färgerna blir för irriterande - något som dom blev imorse när jag vill läsa lite runt sidan , då är det bara att stanna på gamespy, IGN och gamespot varje morgon.
Känns som någon hör har tagit lite för mycket acid eller blivit kär i crayola.

Skumt att en quake grundad sida har blivit så färg glad. synd faktiskt och det är bara bevis på hur nåt så fint och bra kan förendras och förstöras så snabbt - något vi människor är väldigt duktiga på att göra.

Det är inte vår sida, det är er sida, ok ni som satsar mycket tid och pengar på FZ får göra hur ni vill, men det är inte en bil i ert garage ni tar hand om som en hobby, det är en sida med många besökare och utan alla lojala besökare är det bara en sida på nätet. inget mer.

Tider förendras, kanske tid att flytta fram till en annan sida med mindre konsoler och mer P.C.

Medlem
Skrivet av JayBee:

Är väl ok, inget som är värt 6 sidor med gnälla i alla fall. Ta bort radbrytning efter bollarna bara så blir det snyggare.

ctrl+F5?

Skriv svar