Om MMORPG:s och spelarstyrda spel

Robot
Om MMORPG:s och spelarstyrda spel

Det är en sval decemberdag jag lämnar bakom mig när jag släntrar in på kontoret i centrala Köpenhamn. CGI Mannov, som har hand om publiciteten för utgivarna till EVE Online - det islandsbaserade CCP Games - har gjort i ordning ett konferensrum med panoramafönster där soluppgången får fritt spelrum. Ämnet för dagens konferens är MMORPG i allmänhet - EVE i synnerhet - och hur spelarna får en allt större roll i spelens utveckling.


Medlem
Rapport från MMORPG-framtiden

Mkt bra artikel


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Qth
Medlem

Längtar tills vi kan gå en runda i stiationerna. Kanske ta en sväng till baren och sänka några Quafe med sina corpmates. 8)
Undrar hur länge det dröjer.

Inaktiv

Det är just på grund av sandlådorna som många hardcore pvpers inte gillar wow/warhammer utan längtar tills Darkfall kommer ut för i dagsläget så finns det inte så många sandlådsspel med fokus på pvp som utspelar sig i en fantasyvärld.

Medlem

Jag förstår fortfarande inte varför inte fler MMORPGs tagit efter det lyckade koncepted med Player Cities som Star Wars Galaxies introducerade i slutet av 2003.

Även fast spelet idag är helt förstört av giriga utvecklare som vill ta del av WoW-kakan, så är själva spelvärlden helt fantastiskt. En helt öppen värld, där spelarna själva bygger egna städer, håller egna val, placerar egna hus, butiker, sjukhus, dekorationer och smäller upp baser för sin PVP-faction. Allt material var dessutom craftat av spelarna.

Detta gav Galaxies, som var ett svårt, nybörjarovänligt oldschool MMORPG, en lång livslängd och en spelarbas som älskade spelet över allt annat. (Tills de då förstörde det )

Saknar verkligen dessa element i nya MMOs som kommer. Visst, player housing är på tapeten i vissa kommanden titlar, men den där friheten och känslan av att det bara är en själv som sätter gränserna finns inte där.


signatur
W2k
Medlem

Ryktet säger att det kan komma lite Sim City-inspirerade inslag till EVE i framtiden. (Ni hörde det här först.)


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Eh galaxies svårt låt mig småle det krävde mer tid av spelaren men det anser jag inte gjorde spelet svårare bara att det tog längre tid att få saker klart.

Menar givetvis swg när det släpptes inte dagens swg som givetvis är ännu lättare


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

ro
Medlem

Mer sånt här FZ! Skönt att kunna läsa lite tänkvärda artiklar här på FZ med, saknas ena grabbar.

Medlem
Skrivet av Gullefjun:

massa text

håller med.. spelarna ska vara världen, spelarna ska kunna förändra världen.. vi ska inte vara dockor i ett dockhus ála wow där vi spelar efter utvecklarnas regler :/

Medlem

*ding* äntligen några som fattar. WoW är inte bra, man har ingensomhelst kontroll över vad man kan göra. Utan man spelar som vilket singleplayer korridors shootersomhelst fast med andra. Warhammer ser dock ut att bli likadant ( ). Mer sandbox åtfolket!


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Eh galaxies svårt låt mig småle det krävde mer tid av spelaren men det anser jag inte gjorde spelet svårare bara att det tog längre tid att få saker klart.

Menar givetvis swg när det släpptes inte dagens swg som givetvis är ännu lättare

Du får småle så mycket du behagar, att det var svårt råder det ingen tvekan om. Bland annat därför man hade svårt att få in nya subscribers för att det helt enkelt var för komplicerat. Och det i sin tur ledde till ett enklare system.

Stridssystemet kombinerat med craftingen och de sociala aspekterna i Galaxies var det som folk hade svårast med, fanns så mycket att lära sig.

Har du svårt med att se det så är det nog jag som måste få be om att få småle, spelade två och ett halv år sen launch och lärde mig fortfarande nya saker sista månaden.


signatur
Jh
Medlem

Bra artikel! uppskattas mycket ..men det kunde ha varit lite längre och mer ingående.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Inaktiv

Sandlådespel låter bra, men MMO's som inte kostar i månaden låter ännu bättre!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Sandlådespel låter bra, men MMO's som inte kostar i månaden låter ännu bättre!

meh har inget imot att betala i månaden om det är ett bra spel där det finns kul events med GMs och dylikt. (dvs inte som wow som har lite tråkigt jul tjaffs, påsk tjaffs, haloween tjaffs osv).

Men lite lägre pris skulle ju inte skada, är ju uppe i typ 15$ i månaden nu. Om det skulle börja krypa ner mot 7-8$ så skulle det vara aldeles lagom mycket.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

You heard it from me first - I framtiden kommer säkert folk anställas för att sköta om individuella personer såsom kungar, ondingar osv osv för att få liv i världar, och "spelskådespelare" är då ett faktum.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

*ding* äntligen några som fattar. WoW är inte bra, man har ingensomhelst kontroll över vad man kan göra. Utan man spelar som vilket singleplayer korridors shootersomhelst fast med andra. Warhammer ser dock ut att bli likadant ( ). Mer sandbox åtfolket!

Nja. Det är ju ändå upp till spelarna själva hur de vill spela WoW. Engagerar man sig lite och har lite fantasi så finns det rätt mycket kul man kan göra, varför inte ordna en häst/mount-tävling genom Kalamidor te.x, eller låta hela ens gille raida någon horde-stad. Sen kan man alltid spela Battleground om man tröttnat på att göra quests/raida och spelet blir lite mer åt CTF/shooter-hållet.. Ägna sig åt något yrke eller köpa upp varenda shard på auktionen och sälja dom för 2g dyrare och göra en hacka. Eller bara engagera sig i socialt med andra.

Onlinespel kräver mycket eget engagemang av spelaren, speciellt onlinerollspel. Är man inte van vid det utan van att få allt levererat som i singelplayer så blir det genast tråkigt.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Harpa:

You heard it from me first - I framtiden kommer säkert folk anställas för att sköta om individuella personer såsom kungar, ondingar osv osv för att få liv i världar, och "spelskådespelare" är då ett faktum.

Anledningen till varför Blizzard inte gjort detta är för att de har sagt att det inte är kostnadseffektivt eftersom de har så många servrar och att det skulle kosta för mycket att ha en kung för varje server när de har över 100 servrar.

Eve har ett communitybaserad gäng som är officiella som fixar lite events här och där men de påverkar inte direkt världen särskilt mycket.

Jag tror inte att folk kommer att anställas för att skådespela i MMOs eftersom det inte är kostnadseffektivt. Det är bättre att låta spelarna själva agera skådespelare.

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av Gullefjun:

massa text

håller med.. spelarna ska vara världen, spelarna ska kunna förändra världen.. vi ska inte vara dockor i ett dockhus ála wow där vi spelar efter utvecklarnas regler :/

Håller fulständigt med er.
Men tyvär så värkar det som om folk inte vill tänka för mycket själva, det är det och en väldigt gedigen story ( om man jämför med dom flesta andra mmo som fins ute) som gort WoW så stort.


signatur

It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

Medlem

Att: Gullefjun med massa text

tja klart att du alltid lär dig nya saker spelet får ju nytt content då och då så är ju ganska självklart betyder inte att spelet är svårt för fem öre..

Sen att spelet hade svårt o få nya subscribers kan ju bero på flertal aspekter.. Och anser inte att det hade med att det var svårt o göra , spelade inte i 2år utan endast 1år och jag slutade för att spelet krävde för mycket tid av mig hade inget med svårighets graden av det.

Men självklart har du rätt till den åsikt om du trodde nåt annat.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Wardancer:

*ding* äntligen några som fattar. WoW är inte bra, man har ingensomhelst kontroll över vad man kan göra. Utan man spelar som vilket singleplayer korridors shootersomhelst fast med andra. Warhammer ser dock ut att bli likadant ( ). Mer sandbox åtfolket!

Nja. Det är ju ändå upp till spelarna själva hur de vill spela WoW. Engagerar man sig lite och har lite fantasi så finns det rätt mycket kul man kan göra, varför inte ordna en häst/mount-tävling genom Kalamidor te.x, eller låta hela ens gille raida någon horde-stad. Sen kan man alltid spela Battleground om man tröttnat på att göra quests/raida och spelet blir lite mer åt CTF/shooter-hållet.. Ägna sig åt något yrke eller köpa upp varenda shard på auktionen och sälja dom för 2g dyrare och göra en hacka. Eller bara engagera sig i socialt med andra.

Onlinespel kräver mycket eget engagemang av spelaren, speciellt onlinerollspel. Är man inte van vid det utan van att få allt levererat som i singelplayer så blir det genast tråkigt.

Tror du på det där själv? För övrigt så spelade jag på Argent Dawn och Scarshield Legion, RP och RP-PVP servers. Jag rollspelade mycket, men WoW är otroligt fattigt när det kommer till vad spelaren kan göra. Det finns inget ni kan styra eller kontrollera, du har inga somhelst val i vilka du vill alliera dig med, vara fiender med osv. Du spelar på Blizzards villkor och inga andra. Ett typiskt första generations MMORPG, dock med ett bra interface.

Jag är inte nybörjare i MMO genren, spelat både EQ och DAoC, samt diverse betor av andra spel. WoW är i princip exakt som EQ fast med lite bling bling, DAoC var inte så mycket mer men hadde iallafall ett mer robust Guild system med Guild Eblem och möjligheten att ta över ett fort till ditt guild osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Wardancer:

*ding* äntligen några som fattar. WoW är inte bra, man har ingensomhelst kontroll över vad man kan göra. Utan man spelar som vilket singleplayer korridors shootersomhelst fast med andra. Warhammer ser dock ut att bli likadant ( ). Mer sandbox åtfolket!

Nja. Det är ju ändå upp till spelarna själva hur de vill spela WoW. Engagerar man sig lite och har lite fantasi så finns det rätt mycket kul man kan göra, varför inte ordna en häst/mount-tävling genom Kalamidor te.x, eller låta hela ens gille raida någon horde-stad. Sen kan man alltid spela Battleground om man tröttnat på att göra quests/raida och spelet blir lite mer åt CTF/shooter-hållet.. Ägna sig åt något yrke eller köpa upp varenda shard på auktionen och sälja dom för 2g dyrare och göra en hacka. Eller bara engagera sig i socialt med andra.

Onlinespel kräver mycket eget engagemang av spelaren, speciellt onlinerollspel. Är man inte van vid det utan van att få allt levererat som i singelplayer så blir det genast tråkigt.

Tror du på det där själv? För övrigt så spelade jag på Argent Dawn och Scarshield Legion, RP och RP-PVP servers. Jag rollspelade mycket, men WoW är otroligt fattigt när det kommer till vad spelaren kan göra. Det finns inget ni kan styra eller kontrollera, du har inga somhelst val i vilka du vill alliera dig med, vara fiender med osv. Du spelar på Blizzards villkor och inga andra. Ett typiskt första generations MMORPG, dock med ett bra interface.

Jag är inte nybörjare i MMO genren, spelat både EQ och DAoC, samt diverse betor av andra spel. WoW är i princip exakt som EQ fast med lite bling bling, DAoC var inte så mycket mer men hadde iallafall ett mer robust Guild system med Guild Eblem och möjligheten att ta över ett fort till ditt guild osv.

Jag skulle inte kalla WoW ett första generations MMO utan snarare typ andra, tredje eller fjärde generationen.

Ultima Online erbjud spelaren den frihet som det talas om i artikeln långt innan EQ, WoW och DaoC lanserades.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Att: Gullefjun med massa text

tja klart att du alltid lär dig nya saker spelet får ju nytt content då och då så är ju ganska självklart betyder inte att spelet är svårt för fem öre..

Sen att spelet hade svårt o få nya subscribers kan ju bero på flertal aspekter.. Och anser inte att det hade med att det var svårt o göra , spelade inte i 2år utan endast 1år och jag slutade för att spelet krävde för mycket tid av mig hade inget med svårighets graden av det.

Men självklart har du rätt till den åsikt om du trodde nåt annat.

Den största orsaken till Combat Upgrade, April 2005, var att spelet helt enkelt var för svårt att komma igång med. Orsaken till "New Game Enhancements", November 2005 var "speletsättet är för komplicerat".

Samtidigt drog speltidningar ner betyget pga svårighetsgraden.

Att du sen hävdar att "ny content" hade nåt med saken att göra är lite lustigt, just med tanke på att content var något som verkligen lös med sin frånvaro i Galaxies. Med undantag för tre instanser som lades till under loppet av två år, och en rymdexpansion som var avklarad på en månad.


signatur
Medlem

[quote=WardancerTror du på det där själv? För övrigt så spelade jag på Argent Dawn och Scarshield Legion, RP och RP-PVP servers.[/quote]

Ja eftersom jag själv spelar så tror jag på det själv. Har aldrig påstått att WoW erbjuder allt man kan önska sig som rollspelare, men visst är mycket upp till spelarna själva.. Har, tyvärr, märkt att de flesta guilds är ganska handlingsförlamade och fantasilösa. Har turen att vara med i socialt och roligt gille där vi gör lite events och inte bara raidar. Men visst, det vore skitkul om man kunde ha egna hus, båtar osv.. Inte påstått annat.

7 miljoner+ spelare säger ju att dom gjorde något rätt iaf


signatur
Medlem

Ja, de gjorde ett enkelt, lätt, mainstream MMO som passar så många individer som möjligt. That brings money.


signatur
Medlem

Tycker det är fel att säga "enkelt", snarare anpassas svårighetsgraden och djupet helt beroende på spelaren och vad han är villig att offra tid/engagemang-mässigt.

En "casual" player skulle te.x inte ha en chans att spela i någon av de tyngre instanserna som kräver en oerhörd uppmärksamhet, strategi och teamwork. Däremot kan i stort sett vem som helst spela de lite enklare instanserna och göra quests.

På så vis tror jag de hittat båda målgrupperna.


signatur
Inaktiv

Bra skrivet, tycker att FZ skall stoppa en extra paket under granen åt författaren. Gärna mer Eve på FZ. Finns en shitload med svenska spelare.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

ska väl komma ett Star trek också om några år ?

Bab
Medlem

Bra artikel.

WoW är inget rollspel. Det är ett skattjakts-hack&slash-PvP. Det är lite som en racingspel nästan... man nöter å nöter tills man kan alla svängar i banan utantill. Oftast är det EN lösning som gäller och som man ska använda om man vill vara "bäst". Jag lirade WoW ett par månader på en av de europeiska RP servrarna när det släpptes i europa och vi försökte verkligen rollspela. Vi hittade andra RP-intresserade (även om det var glest mellan dom) och försökte skapa egna storys/intriger med WoW hade i princip INGA inbyggda features för att stödja oss så det dog ut med tiden. Det var uppenbart att WoW inte alls var tänkt eller planerat för att stödja någon form av rollspelande. Om man ville försöka anordna nått med fiendesidan fick det ske helt utanför spelet för det fanns INGET sätt att kommunicera med varandra inne i spelet.

Framtiden inom MMO är just den totala frihet som beskrivs i artikeln. Jag tycker ett bra RPG inte ska ha någon förutbestämd story alls utan det är helt upp till rollspelarna att bestämma vad som händer. Hög inlärningströskel är inget problem så länge spelet har bra verktyg för att leda nya spelare in i communityn, hjälpa dom joina grupper/guilds/squads/whatever i spelet där mer rutinerade spelare kan lära upp dom.

Det krävs också att även spelare som bara spelar några få timmar per vecka kan ha roligt och känna att dom bidrar till spelet utan att bli "ägda" hela tiden av nördar som spelar 100 timmar per vecka.

En annan viktig grej är också att man måste gå ifrån tekniken med att köra hundratals instanser av spelvärlden på massa olika servrar. Det är så fantastiskt bra för känslan i spelet om man vet att det bara finns EN värld.

Jag har i princip lagt ner mina RPG förhoppningar när det gäller onlinespel och kör nu ett FPS-inriktat MMO (Battleground Europe, f.d. WW2 Online). Detta spel har flera av de egenskaper som jag ser dom nyckeln i bra MMOs och det faktum att det lever kvar sedan 2001 tycker jag är ett kvitto på att det är ett lyckat koncept. Det som jag framförallt gillar är:
- Man kör EN värld där alla spelar.
- Utvecklarna ger bara spelarna utrustningen och sätter utgångsscenariot i världen. Sedan är det upp till spelarna att avgöra vad som ska hända. Ena eller andra sidan brukar vinna efter ca 60-70 dagar och då börjar man bara om igen.
- Det är gruppinriktat. Det GÅR att spela solo men är man en samkörd grupp är man alltid bättre.
- Man använder global balans mellan sidorna istället för att balansera enskillda enheter/klasser.
- Man belönas inte utifrån den tid man lägger ner på spelet annat än genom den naturliga rutin och erfarenhet man får om man spelar mycket. Har man grundläggande taktisk kunskap så klarar man sig långt i spelet. Hade en i squadden som kört stridsvagn i lumpen och redan första veckorna kunde han glatt konstatera att han kunde använda taktik han lärt sig där framgångsrikt inne i spelet.

Det finns flera nackdelar med spelet också men det har en bredd och frihet som jag inte hittat i nått annat spel än. Jag har iofs inte haft tid att testa så väldigt många...

Just systemet med avancerade sandlådor och avsaknad av en utstakad "story" helt klart är framtiden även om jag inte tror man kommer kunna gå över helt till det då det finns en hel del spelare som gillar mer lättsmälta och singleplayer-liknande MMO-spel.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Inaktiv

Bra artikel! och mycket bra inlägg av dig Bab! Jag håller med dig till 100%. Problemet är ju att det inte finns många spel där man kan göra allt som man vill, man är alltid låst på ett eller annat sätt, alternativt så kan man göra många grejjer men så är själva spelet dåligt gjort i övrigt.

Sitter och drömmer lite också om när spelet väl blir så avancerade som i animer-serien HACK//sign. Då kan man verkligen börja tala om rollspel... men dit är det nog många år kvar ändå, men omöjligt är det nog inte

Det där Battleground Europe lät dock riktigt intressant... det måste jag kolla in... tack för tipset Bab!

Annars har jag funderat på om man skulle ta och börja med EVE, men hur ligger det till med att komma in som total n00b och försöka starta nått vettigt där utan att bli sönderslaktad av folk som spelat i flera år? Jag av några kompisar att själva fighting var rätt kasst? men det kanske går å leva med. Jag skulle vilja se Freelancer's fightingsystem i ett spel som Eve (som ju är grymt mycket större), men det får man väl vänta med...

Star Trek var det nån som sa, finns det nån mer info om det nånstans... kan ju bli bra kanske (är sugen på lite sci-fi för tillfället )

Riktigt intressant det här med sandlåde mmo's iaf, hoppas det kommer fler bra i framtiden. Största motverkade kraften är väl dock att de flesta spelarna som spelar mmo's är för bekväma av sig, de vill inte lära sig nått nytt, de vill bara nöta samma grejjs om och om igen tills de har bäst grejjer och kan döda allt och alla. Men men, vi andra får fortsätta hoppas...

Inaktiv

Bra tråd!
Håller med dig Bab, till 99%. Eller ja, givetvis tycker jag också att även dom som bara spelar 5-10 timmar i veckan ska kunna känna att dom åstadkommer något dom med, men allt får ha sin gräns. En som bara spelar så lite ska t.ex. inte lätt ha lika stor chans i duell mot en som spelar 200 timmar i veckan, om vi ignorerar erfarenhetsskillnaden. Har dom så olika bra saker på sig, så ska det märkas skillnad.

Titta på WoW, där blir man inte särskilt förvånad när en blå/grön-gearad person lyckas ta en epic-gearad i duell. Så ska det inte vara!

Har man t.ex. en hög PVP-rank ska man tjäna saker därefter som andra inte kan tjäna. WoW innebär saker som du lika gärna kan spela PVE för att få lika bra prylar. DAoC t.ex., där fick man en skill/talent-point per PVP-rank (eller något liknande). Man sjunker heller inte i rank där om man är inaktiv och spelar, det är som levels utöver vanliga. Bra skit!

Battleground Europe låter kul för övrigt! Ska kolla upp det! Med tanke på att man inte hamnar efter direkt om man börjar nu så är det ett hyvens spel. Man känner sig lite efter nu om man ska börja med sandlådespel. Jag blev lite sugen på EVE, sen hör man om skepp som tagit över 9 månader att skapa, så känns det lite.. öh.. meningslöst..

Jag längtar för övrigt till Warhammer: Online! Kan bli bra. Med DAoC-PvP kan det bli riktigt bra. Jag är dock sugen på ett riktigt sandlåde spel nu, vilket WAR inte verkar bli.

12
Skriv svar