Omfattande razzia mot fildelare i dag
Att ha ett gäng hashnycklar på en hårddisk och distribuera dom är väl inget brott? Den med lite koll på tekniken bakom inser ju att detta inte kan vara brottsligt. Förövrigt verkar pressen kompetens vara lika dålig som polisens och rättsväsendets:
(Ur DN): "Här finns länkar till andra sajter där man gratis ladda ner de allra senaste filmerna, låtarna och spelen."
Skulle vara trevligt o se en pirat som säger ja jag laddar ner olagligt material utan att komma med dumma ursäkter som inte håller.
Ja, jag laddar ner olagligt material, och det gör jag för att jag är en snål och lat jävel som varken vill betala eller masa mig till en affär.
Som du ser så är jag dock emot mina egna handlingar...men jag är inte mer än människa - det är fullt mänskligt att stjäla då man inte förmår att se hur handlingarna man utför kommer någon till skada.
Jag önskar bara att alla andra pirater kunde droppa allt idiologiskt bullshit som inte håller och erkänna för sig själva att dom är en bunt snåla och lata jävlar.
Att ha ett gäng hashnycklar på en hårddisk och distribuera dom är väl inget brott? Den med lite koll på tekniken bakom inser ju att detta inte kan vara brottsligt. Förövrigt verkar pressen kompetens vara lika dålig som polisens och rättsväsendets:
(Ur DN): "Här finns länkar till andra sajter där man gratis ladda ner de allra senaste filmerna, låtarna och spelen."
Det handlar väl inte riktigt om vilken kompetens pressen har. Det är inte alltid att läsarna är lika tekniskt begåvade så de förstår vad som händer. Och då gäller det att skriva på ett sätt som folk förstår vad det handlar om.
Så den som skrev det på DN kan mycket väl ha vetat vad torrent innebär men kanske inte kan skriva det för att folk inte skulle förstå
Det roliga (och konstiga) är att alla tar detta på blodigt allvar, precis som jorden går under imorgon om de inte "vinner" denna något urartade diskussion..
Fråga är, va fan bryr ni er för ?
Alla har sina åsikter om allt, låt dom ha det i fred.
Peace!
Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer
Ah tvungen att registera en användare bara för att säga:
Ett gratis spel eller film gör att efterfrågan ökar något otroligt. Folk tankar allt möjligt som de inte skulle köpa om det inte var gratis. Om man sätter ett pris på varan så kommer inte materialet köpas av lika många. Effekterna av fildelning är inte så enorma som folk tror. Bara för att 100 000 tankar ned nya "trend spelet" så betyder det inte att tillverkarna mister 100 000 * deras del av kakan i intäkter. Av dessa 100 000 som vill ha spelet när det är gratis kanske 1000 skulle köpa det om det kostade 500kr och fildelning inte fanns.
En del av fildelarna köper också sina spel (ja otroligt nog, jag köper en hel del spel trots fildelning, original är mycket bekvämt och att stödja industrin känns bra). Fildelning sprider också spel/filmer över gränser/kultur och kan skapa efterfrågan där det aldrig funnits förut.
Fildelning har också andra positiva effekter i form av att efterfrågan av t.ex. MP3 spelare, bredbandsuppkoppling, CD/DVD skivor, hårdvara/mjukvara, osv ökar.
Att spelbolag/filmbolag skulle dö ut av fildelning är ren idioti. Visst kanske kan man se en utveckling där mindre företag försvinner och stora överlever men spel/filmer kommer alltid att efterfrågas. Därför kommer det alltid att skapas nytt material.
Att jaga efter piratbyrån tycker jag tyder på politikernas dumhet. Fildelning är redan spritt i så stor omfattning att den inte kommer stoppas av detta. Vill man stoppa fildelning så får man gå efter internetoperatörer inte privatpersoner. Den lilla uns av respekt man hade för politik (och för giriga politiker) i dagens samhälle försvinner allt mer av sådant slös av resurser.
Jag köpte KOTOR 2 utan att 'förhandskolla' den.
499kr kostade spelet.
Det visade sig att sista delen av spelet var stympad.
Aldrig igen.
Vadå stympad? Mitt KOTOR 2 funkar hur bra som helst? Vad rökte/åt du för olämpligt när du spelade?
Snälla lilla sorgliga människa...
Jag föreslår att du antingen, då du inte verkar ha en uppfattningsförmåga över normalt kräldjur annars skulle du redan upptäckt det, kollar av fan-forumen eller talar med en vuxen person i din närhet som spelat spelet.
De var pressade av tidsschemat och kapade därför mycket ur storyn mot slutet, främst gällande events på sista världen. Det som skulle bli ett klimax blir nu ett händelsefattigt vandrade fram till en meningslös slutstrid med udda hopp i handlingen.
Detta är något som varje fan av spelserien borde veta.
Ps. Om du är händig så kan du finna delar av dialogerna, dialog-scripts etc som ligger i resursfilerna men som inte slutfördes. Ds.
Ps2. Jag har redan noterat sen ditt första inlägg i denna tråden att du är en person som skriver inlägg hellre än undersöker fakta. Jag föreslår att du gör dig själv en björntjänst och tar 5minuter på google.com före du trycker på submit. Vem vet, du kanske lär dig något. Tex att inget av det som föregick på PiratBay är olagligt. Eller på något av de 20-tal andra servers som nu rykt från samma hus - som inte ens har något med PB eller hostningfirman att göra! Ds.
Det är ju väldigt intressant med dessa (idag) nyregistrerade medlemmar som kommer in och har åsikter om piratkopiering, kan det vara så att APB har skickat ut sina små prober i forum runt om i Sverige för att få över oss andra på den rätta sidan?
Tsss, Pontén & Co skaffa ett jobb!
Sedan var det någon som skrev att gruppen Kent fick betala hela 30k för att spela in en skiva..... oj det var mycket det deras kalsonger lär ju kostar mer, det är ju en struntsumma för dom.
Vidare, filmbolag som förlorar sååå mycket pengar på att folk laddar ner deras filmer, hur många miljarder drog t.ex Sagan om Ringen trilogin in? Titanic, någon? Nej ni har nog rätt, dom gick nog back på dom filmerna och kommer aldrig mer kunna producera en film igen. Det är helt enkelt som så att "Mycket vill ha mer" och inte fan får dom det av mig, det är en sak som är säker!
1. nu jobbar eller studerar jag inte inom/till musikbranchen men att spela in ett album lär lugnt kosta några miljoner.
chansningen på 30k lär inte ha varit något annat än en vild, icke-kvalificerad gissning.
2. du har inte tänkt på att dessa filmer även kostade miljarder att framställa?
skrivit det många gånger, men kan skriva det igen, man betalar inte bara för produkten man får, utan även på att det i framtiden kan läggas pengar på att framställa ännu bättre produkter (definition av bättre produkter lämnar jag till varje individ/företag)
irriterande att se och höra hur folk helt plötsligt hatar och vägrar ge pengar till individer (a.k.a anställda på ett företag) för att det dom gör är så state-of-the-art och inkomstrikande - helt plöstligt är dom inte värda ett öre och ses som... utsugare...
I dont get it.
Go for it - ALL or Nothing!
Asså nu har jag följt denna tråd på 10 sidor i över en timmes tid, jag pallar inte mer!
Bilda stödgrupp tillsammans?
Ge inte upp! det kommer mera
Jag köpte KOTOR 2 utan att 'förhandskolla' den.
499kr kostade spelet.
Det visade sig att sista delen av spelet var stympad.
Aldrig igen.
Vadå stympad? Mitt KOTOR 2 funkar hur bra som helst? Vad rökte/åt du för olämpligt när du spelade?
Snälla lilla sorgliga människa...
Jag föreslår att du antingen, då du inte verkar ha en uppfattningsförmåga över normalt kräldjur annars skulle du redan upptäckt det, kollar av fan-forumen eller talar med en vuxen person i din närhet som spelat spelet.
De var pressade av tidsschemat och kapade därför mycket ur storyn mot slutet, främst gällande events på sista världen. Det som skulle bli ett klimax blir nu ett händelsefattigt vandrade fram till en meningslös slutstrid med udda hopp i handlingen.
Detta är något som varje fan av spelserien borde veta.
Ps. Om du är händig så kan du finna delar av dialogerna, dialog-scripts etc som ligger i resursfilerna men som inte slutfördes. Ds.
Ps2. Jag har redan noterat sen ditt första inlägg i denna tråden att du 'är en person som skriver inlägg hellre än undersöker fakta. jag dig själv en björntjänst och ta 5minuter på google.com före du trycker på submit. vem vet, du kanske lär dig något. Tex att inget av det som föregick på PiratBay är olagligt. Eller på något av de 20-tal andra servers som nu rykt från samma hus - som inte ens har något med PB eller hostningfirman att göra! Ds.
Så du försvarar fildelning med att spelet du köpte inte levde upp till dina förväntningar?
Grattis, en stor applåd till dig.
Efter att ha läst alla mer eller mindre vettiga inlägg i detta tråd så har jag kommit fram till 2 slutsatser:
1. Det är nog en bra sak att MS lägger till Palladium i Windows Vista... folk går uppenbarligen inte att lita på, alltså behövs det så mycket övervakning som möjligt för att få folk att göra rätt för sig.
2. Dags att döda singleplayerspel.
Finns ingen mening med att skapa såna längre, så länge de flesta verkar tycka det är helt ok att bara skita i att betala för sig och tanka allt gratis.
Gör om alla spel så att de KRÄVER internetuppkoppling. Att du får bara själva spelmotorn på skivan du köper och allt annat innehåll streamas över internet, så att om du inte har giltig cd-key så kan du aldrig spela spelet.
Alternativt lägga till en multiplayer del som kräver 15 pers i slutet av spelet, dvs du kan itne klara spelet utan giltig cd-key.
Sen när Börje utan internet bärjar gnälla så är det bara peka på alla "fattiga" stackare som inte har "råd" att köpa sina spel som tvingat frma den utvecklingen. Och klart som fan kommer spelen kosta några hunra kronor mer att köpa sen, eftersom alla spelbolag blir tvingade att ha massa servrar uppe för att folk ska kunna spela... fan, vi kan ju ha månadskostnad på singleplayer spel med
japp, det är det ni alla strävar efter uppenbarligen. Dags att tipsa EA om min ide.
Ja, jag piratkopierar själv, men jag är inte dum nog att hävda att det är min rätt att göra det, eller att det skulle vara helt ok. SKulle ALDRIG kunna sjunka så lågt som att rösta på piratpartiet för att få tanka ner lagligt... det skulle döda underhållningsbranschen i längden. Japp, jag ÄR en brottsling, skitstövel osv men jag sitte rinte och hycklar och försöker rättfärdiga det.
Vi människor är såna, vi tar ofta den billiga/lätta vägen så länge det är riskfritt. skulle fler åka dit skulle jag sluta piratkopiera helt.. fast det är inte mest pga priset jag gör det, utan tillgången.
Nuförtiden har man bredband, det finns ignen ursäkt att behöva vänta flera dagar på att se en film man betalat för om man beställer... inte när det går att få på ett par timmar gratis.
Priset är inte problemet, utan att jag har för bråttom, och tror många är likadana
Det handlar väl inte riktigt om vilken kompetens pressen har. Det är inte alltid att läsarna är lika tekniskt begåvade så de förstår vad som händer. Och då gäller det att skriva på ett sätt som folk förstår vad det handlar om.
Så den som skrev det på DN kan mycket väl ha vetat vad torrent innebär men kanske inte kan skriva det för att folk inte skulle förstå
Allt det här handlar i högsta grad om pressen och vad dom skriver. Om inte pressen skulle skriva om det här skulle inte Svensson ta notis om denna polis aktion där den imponerande siffran 50 poliser nämns. Publiciteten är exakt vad det handlar om för dessa intresseorganisationer som ligger bakom de anmälningarna som tillslut lett till detta tillslag. Att skriva på de sätt tidningarna gör idag är sakligt inkorrekt och vilseledande.
Araxnoid>> Du har mycket att lära.
Om inte alla upptäckt det än så skriver jag med stora mängder ironi och sarkasm..om någon inte kan ta till sig detta så ber jag om ursäkt.
Jag har aldrig menat att såra/göra någon arg.
Jag råkar bara tycka att det har spårat ut lite nu..
Give it a rest, please?
Låt dom rika människorna betala allt och låt oss fattiga få det gratis, det är inte rättvist att en del ska få ta del av musik, filmer och spel medan en del inte har råd med en platta. Det görs ändå såna enorma vinster för jättebolagen, jag spottar på deras kostymer och deras pengar.
R.I.P Fragzone 2006
Alla myglar.. det är VÅR rätt att mygla om även om det innebär pirat-ing .. jag är inte för det men principen att artisten förlorar på det är Qualified BS. Jag vill ha kompensation för alla myndigheter och företag som har och har försökt blåsa mig, senast idag försökte ett företag blåsa mig. Det är min rätt att ibland blåsa tillbaka!
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Priset är inte problemet, utan att jag har för bråttom, och tror många är likadana
Japp och tillgången. I min stad finns det knappt spel att köpa så då tvingas jag beställa över internet. Vilket jag gillar egentligen eftersom det är så bekvämt, men det tar ett par dagar innan produkten dyker upp. Är det verkligen enbart vårat fel när det tar dagar att köpa en produkt men bara nån eller ett par timmar att piratkopiera den? Branchen måste anpassa sig, är det någon som inte håller med om det ens?
DrAbraham: Bra att du erkänner, och att du vet att det är fel. Du förtjänar respekt för det även om är en brottsling
Jag har också "piratat" ett antal ggr, jag har lockats av sirenerna, men jag önskar att fildelning av detta slag inte existerade alls.
Önskar att fler pirater här kunde sluta upp med att spela offer.
tänkte bara tillföra att du troligen gör intrång på patent och "stöld av ideen" (kommer inte på det ordval jag söker just nu).
visst, svårt att säga vart gränsen mellan insperation och stöld går, men stöld av icke materiella saker finns och sker, däribland piratkopior.
Om man kopierar något patentskyddat och tänker sälja det, då är det brott. För eget bruk vet jag inte riktigt, så länge man håller det för sej själv och inte visar en massa andra hur man gör.
Men du har missförstått min poäng: Piratkopiering är inte stöld, det heter brott mot upphovsrättslagen. Tycker man att det är stöld är det endast ens subjektiva åsikt och inget annat. "stöld av icke materiella saker" finns alltså inte. Hoppas budskapet går fram nu
yolo
Är det verkligen enbart vårat fel när det tar dagar att köpa en produkt men bara nån eller ett par timmar att piratkopiera den? Branchen måste anpassa sig, är det någon som inte håller med om det ens?
Fler och fler utgivare kör ju med att man ska kunna ladda hem spel istället för att köpa i butik.
Kolla på Steam och liknande. Nya Sam & Max spelen ska ju köpas/laddas hem via nätet.
Det tar nog inte många år förrän alla spelutgivare kör med detta...
Hell Tengil, vår befriare!
DrAbraham: Bra att du erkänner, och att du vet att det är fel. Du förtjänar respekt för det även om är en brottsling
Man gör ju saker ibland även fast man vet att det är fel... människor är såna
Nu sitter ju inte jag och tankar ner alla nyaste spelen och filmerna direkt som många andra gör. Spelar noginte ens mer än 2-3 spel om året nuförtiden.
Men finns ju en hel del annat som mest pga problem med att få tag i annars som man enklast tar och tankar ner istället.
Fler och fler utgivare kör ju med att man ska kunna ladda hem spel istället för att köpa i butik.
Kolla på Steam och liknande. Nya Sam & Max spelen ska ju köpas/laddas hem via nätet.
Japp jag vet och jag tycker det är skibra! Men än så länge är det för få som hoppat på det tåget och det tog alldeles för lång tid. Jag hoppas bara att detta också kommer påverka priserna positivt. För det kan inte vara rimligt att ta lika mycket betalt för en nerladdad produkt som en fysisk, av många skäl.
Är det verkligen enbart vårat fel när det tar dagar att köpa en produkt men bara nån eller ett par timmar att piratkopiera den? Branchen måste anpassa sig, är det någon som inte håller med om det ens?
Presis, tycker det är skit bra. inga melanhänder o dyl. Man får det man vill ha. och kostar spelet 200 kr istället för 500 så klarar jag mig utan att ha den där flashiga lådan man får med.
Ändra lite. och säger att detta gäller även musik idag. Jag lyssnar otroligt sällan på min stereo. sitter med bra data högtalare o allt så varför krångla när man kan ha llt i datorn. Så om musiken vore billigare så hade jag nog köpt bra mycket mer än vad jag gör.
Alla myglar.. det är VÅR rätt att mygla om även om det innebär pirat-ing .. jag är inte för det men principen att artisten förlorar på det är Qualified BS. Jag vill ha kompensation för alla myndigheter och företag som har och har försökt blåsa mig, senast idag försökte ett företag blåsa mig. Det är min rätt att ibland blåsa tillbaka!
ingen människa kan allvarligt säga att piratkopiering inte innebär förlust för industrierna. och visst, man kan inte neka till att folk blir intresserade och köper spel tack vare piratkopiering, men det är inte i närheten av samma kvantitet som förlusten av det innebär.
och nej, det är inte något rätt att mygla, och det är ingen rättighet att få tillgång till alla dessa nöjesprodukter. (frihet, demokrati osv. ses däremot som en mänsklig rättighet, GIGANTISK skillnad).
p.s borde kanske inte skriva med detta men... du försöker inte blåsa företag/industrin, du gör det, även där en skillnad. (du kan tänka till och undvika att bli blåst av deras erbjudanden osv. t.ex. välja om du ska betala för en produkt och äga den eller inte göra det, dom kan däremot inte välja om du ska använda deras produkt utan att betala för det eller inte)
Jowel, kommer det något svar på min inlägg till/mot dina tidigare inlägg?
Go for it - ALL or Nothing!