Omfattande razzia mot fildelare i dag
Fler och fler utgivare kör ju med att man ska kunna ladda hem spel istället för att köpa i butik.
Kolla på Steam och liknande. Nya Sam & Max spelen ska ju köpas/laddas hem via nätet.
Det tar nog inte många år förrän alla spelutgivare kör med detta...
Japp jag vet och jag tycker det är skibra! Men än så länge är det för få som hoppat på det tåget och det tog alldeles för lång tid. Jag hoppas bara att detta också kommer påverka priserna positivt. För det kan inte vara rimligt att ta lika mycket betalt för en nerladdad produkt som en fysisk, av många skäl.
Exakt. Det här är ett bra initiativ och rätt väg att gå. Om folk erbjuds bra produkter, till ett bra pris som går lätt att införskaffa kommer kopieringen att minska radikalt. Likaså med musik. En låt är värd 2 kr enligt mej. Kunde man ladda ner musik så billigt, låt för låt och inte 12 sketna låtar på en hel CD, därav 1 låt är bra och resten skit, då skulle många strunta i att ladda ner illegalt.
Att skicka poliser på razzior kommer inte att hjälpa ett skit.
yolo
EAGames
Revenue $3.129 billion USD (2004)
Activision
Revenue $1.4059 billion USD (2005)
Vivendi
Revenue €21.428 billion (Y/E 31.12.04)
Jojo här blöder bolagen minsann.
"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."
Kan nån förklara för mig hur skivindustrin eller spelbranchen förlorar på att jag wärzar hem ett album eller ett spel som jag inte skulle köpt även om jag inte kunnat tanka det?
Tvärt om så ökar det ju mitt intresse inom området och tack vare det går jag på exempelvis konserter med artister jag tycker om.
Döbringer: du kan genom t.ex. iTunes Music Store köpa låtar enskilda, snabbt enkelt och för 9 kr/styck.
men din personliga inställning verkar vara att en riktigt bra låt inte är värd mer än 2 kr... hur bra låtar lyssnar du då på? hehe (sista meningen skrevs med både humor och allvar)
om du inte värderar något till mer än 2 kr, som du får oändlig tillgång till och musik, till skillnad från spel och film, kan man ofta spendera ett otroligt mycket antal timmar med - är du verkligen intresserad av musik då?
det bästa priset är vad marknaden (alltså alla konsumenters genomsnitt) tycker en produkt är värd plus lite till.
företag sysslar trots allt inte med välgörenhet, och bakom företag står människor som vill ha lön för sitt arbete.
Kan nån förklara för mig hur skivindustrin eller spelbranchen förlorar på att jag wärzar hem ett album eller ett spel som jag inte skulle köpt även om jag inte kunnat tanka det?
Tvärt om så ökar det ju mitt intresse inom området och tack vare det går jag på exempelvis konserter med artister jag tycker om.
såna fall handlar inte om människorna bakom produkterna eller förlorar pengar eller inte, utan i sådana fall (och ALLA fall) handlar om att betalar du inte för produkten har du inte rättighet att använda det, punkt slut.
och för att få testa eller information finns i majoriteten av fallen demoversioner att testa, trailers att tillgå, recensioner att läsa, screenshots att kolla på osv.
Go for it - ALL or Nothing!
Inte ett enda jävla skivbolag eller spelföretag har förlorat ett rött öre på piratkopierandet. Snarare är det nog så att de tjänat på att deras produkter spridit sig mångdubbelt mer än vad de skulle gjort om piratkopierandet inte fanns. De som köper produkterna kommer alltid att göra det oavsett om de fick reda på det genom någon som väljer att inte göra det eller inte.
Istället för att slösa resurser på att haffa gemene man så kan de ju göra en grundlig studie om hur pass mycket gratis reklam piratkopierandet skapat och hur det i sin tur resulterat i mer intäkter. Ändock är det enda de stora pamparna kan se är hur mycket de förlorar och är blinda för all annan information.
SVT hade ju en bra dokumentär om detta nyligen där det föreslogs att skiv- och spelbranschen istället skulle satsa på samarbete med internetleverantörerna genom royalties eller dylikt. Det måste väl ändå polismyndigheten och andra inse är en lättare kamp att ta än att gå på varenda fildelare i landet/världen?
Bodström själv sa ju att de ville åt de som tjänade "miljontals" kronor på att förstöra för "de unga män och kvinnor som försöker tjäna ett leverne på sin musik". Gör det då, sätt dit dem och inte de som i många fall talar väl om den produkten de laddat ner och skapar en sorts reklam och good will som ingen skulle ha råd med annars. Medans de gör det kanske de ska försöka skapa en långsiktig lösning och sorts kompromiss som är acceptabel för att skicka ut 50 poliser varje gång någon fildelat är väl ändå inte ett vettigt sätt att använda landets resurser?
Warner brothers verkar vara något på spåret iaf.
"We've been struggling with peer-to-peer technology and trying to figure out a way to harness the good in all that the technology allows us to do."
Lär väl dröja minst ett par veckor för att polisen ska kunna titta igenom allt ordentligt, även om de troligtvis inte begått något brott enligt rådande lagstiftning och prejudicerande fall.
Den som ogillar rådande situation och klimat kan ju fundera på att gå med i Piratpartiet (det är snabbt och enkelt). Och det skriver jag i egenskap av mig själv, inte som FZ-crew-medlem.
Eh, har du missat något? Dom HAR begått ett brott. Fildelning ÄR ett brott.
Annars så skulle väl knappast polisen gjort som dom gjorde..:P
Oj, någon visste inte vad fildelning är för något alls...
Inte ett enda jävla skivbolag eller spelföretag har förlorat ett rött öre på piratkopierandet. Snarare är det nog så att de tjänat på att deras produkter spridit sig mångdubbelt mer än vad de skulle gjort om piratkopierandet inte fanns.
snälla!
tror du dessa industrier (alltså, människorna som får sina löner genom att producera dessa olika nöjesprodukter) hade klagat det minsta om dom inte förlorade pengar p.g.a piratkopiering?
för att snacka internet-termer: sådär vart du ägd
Äh, fildelning är en fullt naturlig reaktion till stora profitörer som skivbolag och filmbolag som vägrar anpassa sig till nya tekniker och dist-kanaler. Hade dom gjort det från blöjan och dessutom haft humana priser så hade det aldrig varit lika utbrett. Nu har man instället skjutit sig i foten flera gånger om och får betala priset. Dör en sida kommer två nya komma osv osv. Fildelningen hittar sin publik ändå. Vem sjutton vill betala omsakliga 9kr/låten för superkommersiell skit. Information vill vara fri.
http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20060...
hehe, så kan man också se det.
Burglar, Jowel och alla andra vars inlägg jag har motargumenterat och svarat på, ni skulle inte kunna tänka er (försöka) motargumentera mina åsikter och tankar?... himla tråkigt att ni alltid bara öser in nya kommentarer och aldrig kan besvara motargument och kommentarer gällande era tidigare inlägg.
Burglar
Det är ju väldigt intressant med dessa (idag) nyregistrerade medlemmar som kommer in och har åsikter om piratkopiering, kan det vara så att APB har skickat ut sina små prober i forum runt om i Sverige för att få över oss andra på den rätta sidan?
Tsss, Pontén & Co skaffa ett jobb!
Sedan var det någon som skrev att gruppen Kent fick betala hela 30k för att spela in en skiva..... oj det var mycket det deras kalsonger lär ju kostar mer, det är ju en struntsumma för dom.
Vidare, filmbolag som förlorar sååå mycket pengar på att folk laddar ner deras filmer, hur många miljarder drog t.ex Sagan om Ringen trilogin in? Titanic, någon? Nej ni har nog rätt, dom gick nog back på dom filmerna och kommer aldrig mer kunna producera en film igen. Det är helt enkelt som så att "Mycket vill ha mer" och inte fan får dom det av mig, det är en sak som är säker!
1. nu jobbar eller studerar jag inte inom/till musikbranchen men att spela in ett album lär lugnt kosta några miljoner.
chansningen på 30k lär inte ha varit något annat än en vild, icke-kvalificerad gissning.
2. du har inte tänkt på att dessa filmer även kostade miljarder att framställa?
skrivit det många gånger, men kan skriva det igen, man betalar inte bara för produkten man får, utan även på att det i framtiden kan läggas pengar på att framställa ännu bättre produkter (definition av bättre produkter lämnar jag till varje individ/företag)
irriterande att se och höra hur folk helt plötsligt hatar och vägrar ge pengar till individer (a.k.a anställda på ett företag) för att det dom gör är så state-of-the-art och inkomstrikande - helt plöstligt är dom inte värda ett öre och ses som... utsugare...
I dont get it.
Jower
Jag ser inget fel i att ladda ner något man inte skulle ha köpt annars heller. Därmed inte sagt att jag tycker att ingen ska köpa något. Jag tycker man ska köpa det man har råd med och tycker är värt ens pengar så att folk som gör bra saker får betalt för det. Men att kopiera något man ändå inte skulle köpa förlorar faktiskt ingen på hur gärna ni än vill att det ska vara så.
låt säga att jag vinner på triss, 1 miljon kr.
borde jag då betala för spelen? jag menar... jag kanske har tänkt att lägga dom på viktiga saker så som mat, hyra och räkningar?...
eller säg att jag drar och köper en Porsche dagen efter, har jag då rätt att skippa betala för spelen jag vill spela?
var går gränsen mellan att man kan betala för sina spel eller inte?
ALLA kan ha råd att köpa ett/två spel om året, men om man kräver tolv spel om året, får man fixa alla olagligt då?
det handlar ju helt enkelt om prioriteringar, antingen lägger jag pengar på nöje, så som spel, eller så lägger jag dom på något annat...
-------------
Jowel: ställer frågan återigen då du verkar ha svårt att svara på den:
varför ska DU få tillgång till ALLA NÖJESPRODUKTERr, som förövrigt inte är en rättighet att ha tillgång till, och dessutom utan att betala för arbetet bakom dom?
sen får du gärna kommentera mitt inlägg om att dit köp av (minst) ett spel tack vare piratkopiering skulle ersätta hela industrins förluster på några miljarder (orka inte googla åt dig, du får själv söka information och fakta själv, men det lär du säkerligen inte göra utan bara ta vad du själv _tror_ är fakta och ta det som verklighet...)
--------------------------------------------------
Jag har inte särskilt mycket pengar och har därför inte råd med alla spel jag vill ha. Innebär det att jag inte ska få spela dom? Kanske ska be min rika pappa jag inte har att köpa dom åt mig? Ska jag kanske börja råna folk för att få råd med alla spel jag vill ha?
Om jag nu ändå inte skulle ha råd att köpa alla spel jag vill ha och därför piratkopierar dom flesta så skadar det väl ingen?
Och alla som säger att det minsann aldrig händer att folk köper spel pga piratkopiering kan ju också va tysta. Jag har då köpt minst 1 spel efter att jag haft det piratkopierat bara för att jag tyckte utvecklarna var värda det. Och mina kompisar har också KÖPT spel till följd av att ha testat dom piratkopierade hos mig.
Tycker det är dags för er att börja inse att alla inte har råd med alla spel och filmer och skivor dom vill ha bara för att ni alltid haft det.
exakt!
det DU VILL HA ska du FÅ, dessutom utan att betala för det...
jobbar du 08.00-17.00 varje dag gratis också?
det handlar om prioritering, det vi snackar om är NÖJE, alltså borde en funtat människa kunde offra detta för t.ex. mat och kläder, hyra (tak för huvudet och värme).
det är ingen rättighet att få spela spel, det är en "lyx".
sen gällande att du har köpt minst ett spel efter att ha testat en piratkopiering är ingenting mot hur mycket piratkopiering skadar industrin (även om man aldrig kan räkna fram exakta siffror eller bevisa hur det skulle ha sett ut utan piratkopiering)
(vart en artikel för inte länge sen om att piratkopieringen kostat sverige 2,5 Miljarder (var någon webbtidning, dn.se tror jag))
p.s hur gammal är du? hur mycket arbetserfarenhet har du? något insatt i ekonomi och/eller politik?
känns som att du inte ser hela spektrat, inte förstått konsekvenserna av att dessa massiva handlingar som simpelt sker dagligen.
(för säkerhets skull lägger jag till)
snälla svara på dessa frågor och argument (och inget annat), istället för att svara genom att hacka ner på enskilda meningar tagna ur sitt sammanhang och/eller starta diskutioner om annat
omega|werzion>> Jag tror inte någon är intresserad av en meta-diskussion med dig. Särskilt inte när du för dig med osanning.
Nej, det kostar inte några miljoner att spela in ett album. [sic]
Till sakfrågan, vilket inte är piratkopiering utan razzian:
- Man har utfört en razzia på felaktiga grunder på (medvetet) felaktiga uppgifter, med ett enda syfte: Att störa verksamheten.
Samma taktik man brukar skryta om att man brukar mot MC-gäng osv.
Hur lång tid kan vi anta att det tar innan alla rena server återkommer?
Och då avser jag inte bara TPBs, utan alla de andra som fanns i lokalen och som inte hade med TPB att göra.
Inte ett enda jävla skivbolag eller spelföretag har förlorat ett rött öre på piratkopierandet. Snarare är det nog så att de tjänat på att deras produkter spridit sig mångdubbelt mer än vad de skulle gjort om piratkopierandet inte fanns.
snälla!
tror du dessa industrier (alltså, människorna som får sina löner genom att producera dessa olika nöjesprodukter) hade klagat det minsta om dom inte förlorade pengar p.g.a piratkopiering?
Klart dom gör? Om du inte insett det redan så handlar det om principer, det är en nagel i ögat att folk kopierar deras produkt. Jag sover inte sämre om nätterna för att storföretag som Sony och Microsoft förlorar några miljarder dollar i deras fortfarande enorma vinst pga piratkopiering.
Once again, dina argument är helt oförståeliga.
Visst, siffran för inspelning av en skiva kanske var lite löjligt låg (som jag oxå anmärkte på).
Angående filmmakarna, så avsåg jag ju den rena vinsten i miljarder, m.a.o den högen med pengar som blir kvar efter att dom betalat sina (SVINDYRA) skådisar, licenser och annat krafs.
Lär väl dröja minst ett par veckor för att polisen ska kunna titta igenom allt ordentligt, även om de troligtvis inte begått något brott enligt rådande lagstiftning och prejudicerande fall.
Den som ogillar rådande situation och klimat kan ju fundera på att gå med i Piratpartiet (det är snabbt och enkelt). Och det skriver jag i egenskap av mig själv, inte som FZ-crew-medlem.
Jodå, jag vet visst vad fildelning är för något, det är när det finns 2 filer på en väg, där en fil är för dom som ska åka åt höger och en fil är för dom som ska åka åt vänster.
Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer
[quote=Araxnoid]
Jodå, jag vet visst vad fildelning är för något, det är när ett vägfält delas, och det finns 2 filer på en väg, där en fil är för dom som ska åka åt höger och en fil är för dom som ska åka åt vänster.
Men herregud Araxnoid, vet du var 'torrent' är och hur det går till?
Eller vad en torrent-site har för del i det hela?
Återigen: Det är nu du tar upp google.com och läser på.
Men herregud Araxnoid, vet du var 'torrent' är och hur det går till?
Eller vad en torrent-site har för del i det hela?
Återigen: Det är nu du tar upp google.com och läser på.
Haha..:D
Jadå, jag vet att torrents är sådana där monster som bor under sängen och dom brukar bita fildelare i fötterna när dom ska gå och lägga sig..:D
"Enligt källor till SVT har USA utövat påtryckningar mot svenska politiker, som i sin tur uppmanat polisen att agera. The Pirate Bay har uttalat sig trotsigt mot upphovsrättsägare."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=601194&lid=puff...
Ett land bestär av en stat, ett folket och företag som har etablerat sig , för att ett land ska kunna fungera som ett land där man har demokrati etc, helt enkelt så att land blir ett land så finns det någon som helst form av sammarabete emellan staten och folket och sedan företagen (trodde de kom siste i valet emellan folket och företagen men men, tydligen inte).
Vad staten gör nu är att de typ går emot de flesta av oss folk och hjälper företagen mera, känns ju som ett kanonval av dem, allt handlar om pengar och gör det inte det är det makt, men pengarna vinner nog i slutändan ändå, för vem vill inte tjäna pengar? Mer filmer sålda, mera skatt etc.
Vart tog folket vägen där da och vad de gör, ska inte staten kanske bete sig lite som föräldrar och stödja folket och inte sina husdjur (företagen)??
Ursäkta stavningen etc, detta var en tanke jag hade och fick medans jag skrev detta på några minuter, har inte hunnit tänka igenom åsikterna ordentligen, men är det inte en god tanke iaf hur det borde fungera och hur det fungerar?
Ett land bestär av en stat, ett folket och företag som har etablerat sig , för att ett land ska kunna fungera som ett land där man har demokrati etc, helt enkelt så att land blir ett land så finns det någon som helst form av sammarabete emellan staten och folket och sedan företagen (trodde de kom siste i valet emellan folket och företagen men men, tydligen inte).
Vad staten gör nu är att de typ går emot de flesta av oss folk och hjälper företagen mera, känns ju som ett kanonval av dem, allt handlar om pengar och gör det inte det är det makt, men pengarna vinner nog i slutändan ändå, för vem vill inte tjäna pengar? Mer filmer sålda, mera skatt etc.
Vart tog folket vägen där da och vad de gör, ska inte staten kanske bete sig lite som föräldrar och stödja folket och inte sina husdjur (företagen)??
Ursäkta stavningen etc, detta var en tanke jag hade och fick medans jag skrev detta på några minuter, har inte hunnit tänka igenom åsikterna ordentligen, men är det inte en god tanke iaf hur det borde fungera och hur det fungerar?
Staten har aldrig gjort det den ska göra, det är ingen nyhet..:evil:
Föresten, någon som vet var den dära Pirat-viken ligger?
Jag vill sannerligen inte åka dit, jag har hört att det kryllar av hajar och pirat-skepps-vrak där..
Haha, kanske finns det en skatt där som ligger och väntar också?
:D:D:D
Jo, vem vet..ska vi ge oss ut på skattjakt tillsammans?:up:
omega|werzion>> Jag tror inte någon är intresserad av en meta-diskussion med dig. Särskilt inte när du för dig med osanning.
är ju inte direkt så att jag har motargumenterat mot inlägg baserat på fakta och utan "osanningar".
sen kan jag be om ursäkt då jag hade spelindustrin i huvudet när jag skrev vad en produkts framställning kostade, när det vart ett album det handlade om, men jag håller fast vid att det säkerligen rör sig om några (få) miljoner kronor.
Till sakfrågan, vilket inte är piratkopiering utan razzian
anledningen till varför mina inlägg handlar om piratkopiering är för att jag svarade på deras inlägg som handlade om det...
snälla!
Klart dom gör? Om du inte insett det redan så handlar det om principer, det är en nagel i ögat att folk kopierar deras produkt. Jag sover inte sämre om nätterna för att storföretag som Sony och Microsoft förlorar några miljarder dollar i deras fortfarande enorma vinst pga piratkopiering.
Once again, dina argument är helt oförståeliga.
sätt dig i deras situation, låt säga att du är en av ägarna till ett spelföretag, skulle du då också försöka kämpa emot piratkopiering om du tjänade pengar på piratkoperingen?
en inkomst för ett företag är ju en inkomst, det dom motarbetar är en stöld (använder det ordet fast vissa inte ser det som stöld, knappt ens som brott)
Angående filmmakarna, så avsåg jag ju den rena vinsten i miljarder, m.a.o den högen med pengar som blir kvar efter att dom betalat sina (SVINDYRA) skådisar, licenser och annat krafs.
(punkt två från tidigare inlägget)
du har inte tänkt på att dessa filmer även kostade miljarder att framställa?
skrivit det många gånger, men kan skriva det igen, man betalar inte bara för produkten man får, utan även på att det i framtiden kan läggas pengar på att framställa ännu bättre produkter (definition av bättre produkter lämnar jag till varje individ/företag)
alltså, för ett simpelt exemplar: matrix (1) kostar någon miljard att framställa (någon/något företag investerar (alltså riskerar) sina pengar på detta projekt med risk för en flopp), går det dubbla i vinst, utan den vinsten så skulle inte pengar för en tvåa (och senare en trea) finnas.
Föresten, någon som vet var den dära Pirat-viken ligger?
Jag vill sannerligen inte åka dit, jag har hört att det kryllar av hajar och pirat-skepps-vrak där..
Haha, kanske finns det en skatt där som ligger och väntar också?
:D:D:D
Jo, vem vet..ska vi ge oss ut på skattjakt tillsammans?:up:
Aaa fi fan 8)
Men vem vann då? Var det mitt tips?