Gates tror inte på rörelsekänsliga pads

Medlem

Han tänker ju inte längre än hur det ser ut idag. Spel av idag ÄR inte utformade för rörelsekänsliga kontroller. Han måste tänka några steg längre än sitt ego denna gång då de två största motståndarna båda gått åt samma håll... Och ja, alla spel kommer inte utnyttja detta, att röra handkontrollen lägger till fler dimensioner i spelandet, det tar inte bort orginalutförandet. T.o.m. Wii kommer ha vanliga kontroller, man kan t.o.m. koppla in sin GameCube-kontroll i den.

Nintendo och Sony har givit tillverkarna en möjlighet att vara mer innovativa när de skapar spel. De slänger upp en boll som Microsoft inte har och därför bara kan kontra med att smutskasta. Det roliga i det hela är att Gates går så långt som att han säger att det inte är något att satsa på medan Peter Moore säger att han tror att Xbox 360 och Wii blir storsäljarna och att han själv är väldigt sugen på en Wii. Ska Microsoft bestämma sig för att få folk att köpa 360 och Wii för att få Sony att vackla eller ska de bjuda in Sony i matchen igen?


signatur

- r4z0r -

Inaktiv
Skrivet av vidde:

tja, han har ju rätt i argumentet att man kanske blir trött i armen/handen av att spela wii i x antal timmar, men man får ont i tummarna hursomhelst.

också intressant är förjande citat:
"Gaming is changing, we'll never leave behind the old genres. There will always be first-person shooters and football and those things, but we've got to complement that with lots of new ideas so that everybody feels like it's new and engaging for them."
det är ju där Wii är något på spåren och MS och Sony bara går på samma grejer. Gaming håller på att förändras, men inte själva spelen utan sättet vi spelar på.

Om du nu läst artikeln istället för att sitta och snacka en massa skit så hade kanske förstått att microsoft har släppt en likadan kontroll innan för längesen...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Surt sa räven som någon sa:)

Handkontrollerna måste ju utvecklas liksom konsolerna, Gates är nog lite sur att M$ inte tänkte på det när de rushade ut sin 360, och får sitta på första parkett och se hur även Sony välkommnar detta koncept i viss mån.

När man tänker på det har ju kontrollerna utvecklats väldigt lite över alla åren.
Tycker det är bra att det börjar utvecklas ett steg i rätt riktning, mot mer precision och lite VR stuk.

Säger inte att nintendos lösning är perfekt men den är synnerligen mer spännande och innovativ än en vanlig handkontroll.
De sägs att den fungerar som en tredimensionell mus ungefär, och folk som testat har sagt att man får samma om inte bättre precision i bla fps spel vilket för mig låter lovande.

Sen ett av de absolut larvigaste argumenten tycker jag är att man ska behöva sitt och utföra massor av fysiskt arbete för att styra med kontrollen.
Som någon sa handlar det om mycket små handledsrörelser (som med en mus ungefär) och det går säkerligen bra att sitta i tv soffan och spela helt avkopplat.
Mycket av rörelserna folk gör i filmerna är givetvis extremt överdrivna i demonstrationssyfte.

Kort och gott, jag tycker det är riktigt bra att kontrollen utvecklas den också.
Gates får väl tycka vad han vill, hans xbox klarar sig hur som helst, men nog är det dags för något bättre mer precisionsbetonad form av kontroll även på konsoler.

Tittar på min xbox360 kontroll nu, den har ju faktiskt den där fina xboxlive knappen mitt på sig, men det känns som det behövs lite mer än så för att ta steget in i nästa generation..:)

Inaktiv
Skrivet av MKultra:

Vad Bill säger om en konkurent är ungefär lika intressant / trovärdigt som att höra nazister prata om judar.

Godwins lag, Godwins lag!

Medlem
Skrivet av elak.:
Skrivet av MKultra:

Vad Bill säger om en konkurent är ungefär lika intressant / trovärdigt som att höra nazister prata om judar.

Godwins lag, Godwins lag!

Missade detta, alltid lika roligt att se hur många inlägg det behövs innan någon trillar dit. 8)

Inaktiv

Intressant med bakåtsträvare. Gates gjorde bort sig lite där.

Medlem
Skrivet av REAL:

Tilläggas kan ju dock att Bill Gates om någon borde ju iaf veta vad han pratar om iom att de släppte just en gamepad som var rörelskänslig, precis som Wii och PS3 kontrollen för ett antal år sedan.
men det är klart att "marknader mognar" ju så han kan mycket väl ha fel, se bara hur mp3 spelare slog iom apple släppte sin ipod ett antal år efter det var "hett" med just mp3 spelare. och iom det blev något för gemene man och kvinna.

jag hoppas han har fel för wiis kontroll verkar kul, fick aldrig chansen att testa Microsofts sidewinder version med just detta.

Uhm... jag har aldrig sett ett spel utvecklat kring att styra med denna kontrollen och aldrig ens hört om kontrollen heller.
Kan det vara så kanske att det är lite skillnad om spel är utvecklade med speciellt denna kontrollen till Wii i centrum och inte att alla ska kunna spela (vilket antagligen alla kunde även utan den sidewinder kontrollen).

Klart att det misslyckas om man inte har något som verkligen drar och något som alla har och kan utnyttja... zzz.


signatur

osv.

Inaktiv
Skrivet av REAL:

Tilläggas kan ju dock att Bill Gates om någon borde ju iaf veta vad han pratar om iom att de släppte just en gamepad som var rörelskänslig, precis som Wii och PS3 kontrollen för ett antal år sedan.
men det är klart att "marknader mognar" ju så han kan mycket väl ha fel, se bara hur mp3 spelare slog iom apple släppte sin ipod ett antal år efter det var "hett" med just mp3 spelare. och iom det blev något för gemene man och kvinna.

jag hoppas han har fel för wiis kontroll verkar kul, fick aldrig chansen att testa Microsofts sidewinder version med just detta.

"... precis som Wii och PS3 kontrollen för ett antal år sedan."

Jo visst, precis som Wiis kontroll ... Inte.

MS Sidewinder har för det första endast funnits till PC.
Sedan så är den egentligen inte på något sätt lik Wiis kontroll (efter vad jag läst), MS Sidewinder är bara känslig för hur du lutar den. Man skulle kunna säga att det är ett elektriskt vattenpass.

Så jag tror knappast att fallet är sådant att "marknaden mognat" utan det är snarare tekniken som gjort det. Om Wiis kontroll håller vad den lovar så kommer det vara något helt nytt som kommer göra spelande till något helt nytt.

// Ägare av MS Sidewinder Freestyle Pro

Inaktiv
Skrivet av elak.:
Skrivet av MKultra:

Vad Bill säger om en konkurent är ungefär lika intressant / trovärdigt som att höra nazister prata om judar.

Godwins lag, Godwins lag!

Millers paradox

Inaktiv
Skrivet av Elwis:
Skrivet av REAL:

Tilläggas.....

"... precis som Wii och PS3 kontrollen för ett antal år sedan."

Jo visst, precis som Wiis kontroll ... Inte.

MS Sidewinder har för det första endast funnits till PC......

Kanske skulle varit mer tydlig i att jag menade funktionen ("rörelse känslig"), men tror (hoppas) iaf de flesta fattade det och inte att jag menade att den var lik Wii kontrollen eller att den skulle på något sätt fungera ihop med Wii utan var endast för PC (sigh)

har även funnits en för mac [http://eshop.macsales.com/item/Mace%20Group/MAJS/] som blev rätt jobbig att "lyfta" efter ett tag, blev att man satte armbågen på bordet och istället fick ont i denna. finns en uppsjö till.

fanns många bilspel som stödde (om jag inte misminner mig) logitech "flygande ratt" som använde luta frammåt bakåt för att öka/minska farten samt svänga som vanligt.

hoppas fortfarande på att Wiis kontoll blir en succé dock.

Medlem

Nu framstår jag säkert som en tråkig bakåtsträvare men personligen är jag inte alls förtjust i dessa nya rörelsekänsliga kontroller. Nu ska man dock akta sig för att döma ut dem innan man själv testat men själva konceptet lockar inte alls. Jag har i och för sig kunnat ändra åsikt tidigare. Jag vägrade t.ex att spela FPS med mus och kämpade på med enbart tangentbordet så länge det bara gick. Det var först när jag gång på gång fick stryk i en Quake 2 match som jag slutligen bestämde mig för att testa musen och efter det var det, föga överraskande, omöjligt att gå tillbaka.

Det som stör mig mest är dock PS3 kontrollen och det verkar nästan som om Sony fick panik efter att Nintendo hade visat upp sin skapelse. Rörelsefunktionen i den känns mest som en nödkontring och hela kontrollen har en något patetisk "Vi kan också!" stämning över sig. Nintendos kontroll som bygger från grunden på rörelsefunktionen kan jag ändå förstå, men i PS3 kontrollen känns den påklistrad bara för att funktionen nu plötsligt anses vara "inne".

Medlem

Fanns det inte en kontroll till datorn från Microsoft som hade rörelse grej i sig? hmm kanske har fel... :|:D

Inaktiv

Jag minns när jag köpte Microsoft Motocross Madness - bundle, då det ingick en rörelsekänslig kontroll, det var världens coolaste grej att styra motorcykeln med rörelser, i 2 dar tills man tröttnade å gick tillbax till vanliga kontrollen.

Medlem

Personligen tror jag att Wii kommer vara kul i nån timma, sen tröttnar man på konceptet...


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Citat:

It's tough because sometimes you move the controller, and you don't [mean] to fly into the ground. You just want to put the controller down.

OMFG paus-knappen !!!

LOL

Medlem

DonGrif : Att man skulle gå tillbaks till vanliga joysticken efter man testat t.ex FPS på Wii är mycket tveksamt. Det är ungefär som att gå tillbaks till enbart tangentbord utan mus.

Vad tröttnar man fortast på? Ett tennisspel där du får styra gubben och trycka på en knapp för att slå eller helt själv få styra tennisracket? Visst låter det jobbigare med sista alternativet men det är något man kommer få leva med Wii, musarm känner vi nog alla till

...aj min "wiiarm"!

Medlem
Skrivet av radiuz:

Det var ju därför DoomeR förlorade i Quake

Vad dillar du om?
[http://www.fz.se/oldnews/fznews_9612-9701.html]
[http://www.fz.se/oldnews/fznews_9709.html]
Två första quake SM, sök på doomer eller nått.

12
Skriv svar