Inlägg av anon1077

Inlägg som anon1077 har skrivit i forumet

Skrivet av DumSmurfen:

Ja, jag har spelet 1,2an och de är underbara, mest tvåan, men samtidigt blir jag glad att de testar någonting nytt, och vågar, tänk om

Fallout 1 var vågat och gick emot strömmen (2D, omgångsbaserat) i en tid då 3D och realtid redan var framtiden. Fallout 3 hakar på existerande trender (actionrollspel, RTwP/bullet-time, förstapersonsvy), så vad menar du med "testar någonting nytt"?

Du har svensk tangentbordslayout, spelet förutsätter engelsk. Antingen byter du layout, eller så letar du reda på alt+# kombinationen för tilde, dvs " ` ".

Köper du det från utanför EU (i låda då) tillkommer moms, tullavgift, plus eventuellt speditionsavgift. Det brukar inte bli så mycket billigare.

Även på nätköp tillkommer svensk moms om lagar och regler följs.

Skrivet av Robotach:

Jag hoppas att dom fixar något bättre Trådlöst Bredband i sverige snart, som inte kostar skjortan och är lika bra som vanligt bredband. Man tycker efter som det står 7.2mbs så borde det vara det också, då ska spel flyta på hur bra som hällst men det gör det inte

Det är pga latenserna, inte bandbredden som mobilt bredband inte duger till spel.

Citat:

The team invested months of research into the differences between European and American gaming preferences, so much so that there will be two different color palates for Arcania: North American (bright and beautiful) and European (muted and gritty).

In Nomine sneak-peek archive på Paradoxs forum.

IGN körde en förtitt för ett tag sedan.

Släppdatumet tidigarelades nyligen en aning, till den 28:e maj.

I korthet:
- Förbättrat AI.
- Uppdrag.
- Fler scriptmöjligheter (för moddare).
- "Rebels with a cause", som man kan förhandla med.
- Nytt koloniseringssystem (colonial maintenance).
- Inkomsterna från kolonier beror på hur stor flotta man har, piraterna har blivit långt fler och starkare, flottor kan nu sättas på patrullering, colonial range bestämmer nu även hur långt från ens egna provinser ens skepp kan segla utan att utsättas för attrition.
- Varupriserna har blivit mer dynamiska.
- Fler nationalidéer, sjöidéerna har blivit viktigare för marina länder.
- "National decisions", alias "Events at will".
- F12 sparar nu en stiliserad världskarta i bildformat.
- Legosoldatarméer får inte längre automatiskt påfyllning, men de går att köpa i fiendeterritorium man kontrollerar.
- Små ping-pongande arméer lär vara ett minne blott.
- Det går att använda den brända jordens taktik.
- Artilleri har förbättrats, och fungerar nu som bågskyttarna i EU: Rome.

Barnslig story, enformigt och lätt. Kamerahanteringen är irriterande (nej, jag bryr mig inte om alla "häftiga" dödssekvenser efter att ha sett dem femtielva gånger, nej, jag bryr mig inte ett dyft om vad snorvalparna man räddar har att säga så släpp iväg mig istället för att tvinga mig att lyssna på en allt för lång monolog och sedan stirra i ett antal sekunder på ens belöning, nej jag bryr mig inte ett dyft om de flera minuter långa och enformiga och förutsägbara monologerna Al Mualims offer ska häva ur sig). Att springa och klättra omkring på hustaken var roligt en stund, men det består ju bara av att hålla inne framåtknappen, höger musknapp och mellanslag, sedan sker allt automatiskt, det enda spelaren behöver göra är att peka ut riktningen.

Spelet känns som en dålig "interaktiv actionfilm".

Skrivet av Strumpa:

Finns det något multiplayer i detta? Skulle ju kunna vara intressant att spela mot sina vänner.

Ja, man kan spela med/mot varandra med ett land per spelare och co-op, d.v.s. flera spelare kan även kontrollera ett land tillsammans.

Skrivet av Totenkopf:

Jo men årtalen går fortfarande åt fel håll.

När spelet startar (ca 290 f.Kr.) är det flera hundra år efter Roms grundande (år 1). Årtalen går åt alldeles rätt håll.

Hej å hå, förvrängningar av det jag sagt känns väldigt meningsfullt.

Du svarade inte på om du spelat EU3 med expansion eller moddar - jag påstår att det är en berättigad fråga då EU3 vid release på Paradox forum allmänt sågs som en "besvikelse" det med - precis som EU2 på sin tid. Det är knappast någon hemlighet att Paradoxs spel brukar vara förhållandevis tråkiga när de släpps för att sedan patchas, expanderas och moddas upp.

Och vad menar du med mainstream-kopia? Jag skulle definiera det som ett spel som förenklar sin förlaga, men EU3 har i princip allt från EU2 utom historiedeterminism (men även det verkar vara på väg tillbaka i mindre skala i In Nomine, med uppdragen som ser ut att följa historiska linjer).

Skrivet av RazorShard:

Förstår inte fanboysen som gnäller på att det är FPS. Wake up and get into the 21st century, liksom.

Välkommen till 1970-talet, förstapersonsperspektiv i spel är en uråldig företeelse.

"Alla" ett spel sedan EU3, eller har EU1&2 blivit sämre också menar du?

Har du spelat EU3 med NA och/eller Magna Mundi (MM 4 för EU3, MMGold 2 för NA släpps på fredag), har du sett IGN:s In Nomine-förtitt? EU3 är väldigt nära att bli min favorit bland Paradoxs spel (Ricky håller ännu förstaplatsen), efter att, som jag nämnt, blivit besviken på det när det släpptes.

Se även In Nomines sneakpeak archive.

Fast som jag läste på EU:R-forumet, som fick mig att tänka tillbaka och instämma: EU3 hälsades också som en besvikelse, men med patchar och en expansion (samt Magna Mundi-modden för min del) har det blivit riktigt bra.

Skrivet av Namron:

Mycket att räkna upp, och bortsett från alla brister känns det överhuvudtaget mer som ett spel än en simulering av historien. En alarmerande utveckling för Paradox.

Just det var väl knappast en överraskning, det är ju en fortsättning på samma tema som påbörjades med EU3 (eller Crusader Kings, snarare), och vi lär inte få se fler spel med långa tidspann med EU2-liknande förskriptad historia från Paradox. Hearts of Iron 3, med ett kort tidspann lär dock följa samma mall som sina föregångare på den biten, och kanske, möjligen ett Victoria 2 (om något sådant blir verklighet) också skulle ha förskriptade historiska händelser.

Citat:

Den ryska studion 1C Ino-Co tycks dock ha ansett att spelet förtjänade ett bättre öde för nu har de tillsammans med bland annat svenska Paradox Interactive tagit till vara på licensen och arbetar som bäst på en uppföljare.

Nästan rätt, men fel i sak. Paradox köpte alla rättigheter till Majesty för något år sedan, så det är de som kontrakterat Ino-Co, inte tvärtom.

Länk.

Paradox gör Europa-motorns källkod tillgänglig

Länk.

Motorn i fråga är den bakom Europa Universalis 1&2, Victoria, Hearts of Iron 1&2 och Crusader Kings samt deras expansioner (inte EU3 och EU:R).

Jag är lite osäker på om det menas att man kommer kunna/måste göra expansioner till Paradoxs spel eller om det kan/måste vara fristående, men det verkar redan som om fan-expansioner till EU2 och Vicky planeras av personer som verkar välinformerade om läget (moderatorer, till exempel).

Hursomhelst, det kombinerade licensierings- och publiceringskontraktet kräver att spelet säljs genom Gamersgate.

Paradoxs EU3-MP-forum ska nog kunna hjälpa dig, och Jkkb.

UDP-portarna 1630-1636 behöver öppnas för en server, och klienter som vill logga in på metaservern.

AI:n går i princip inte att modda, om jag minns rätt.

Släpptes den 15:e, CE-boxar började skeppas ut den 14:e.
Jo, Rome var en besvikelse. Jag var väldigt osäker på om jag skulle köpa det efter att ha provat demot, men det blev en CE mest för samlarbegärets skull. (Och så får man ju en överraskande fin Caesar-byst...)

Annars hade jag inväntat en expansion innan jag spanat in det igen, fast så lär det väl bli i-alla-fall, med EU3:s Magna Mundi Gold 2 (mod) och In Nomine (expansion) runt hörnet.

Patcha vill du ju förstås göra. Det finns även en fanpatch, men jag har aldrig använt den och vet inte hur bra den är. (Överst i listan här.)

Det går utmärkt i de allra flesta fall.