Inlägg av Vicachu

Inlägg som Vicachu har skrivit i forumet

@Ftmch: Älskar också det - att bara existera i bubblan, ta in atmosfären och stämningen. Det är INTE ett open world-spel med en massa döyta, men man ska kunna röra sig fritt i spelets definierade områden.

Kul att ni gillar't!

Och bra där, @Buio! Det är min favoritversion (jag sitter med 21:9-skärm själv)!

@Bennii Kort kan jag väl konstatera att det som hänt är att vi insett potentialen med projektet och velat löpa linan fullt ut med den. Viktigast för oss är att spelet i slutändan blir så bra som det har all möjlighet att bli.

Det är med hänsyn och omtanke för spelarna också - vi vill inte skynda ut något ofärdigt, och därmed indirekt lura folk att köpa något vi inte till hundra procent tror på och tycker är fullvärdigt själva. Historien har sannerligen utvisat hur snett det kan gå när yttre omständigheter - såsom räkenskapsår, orealistiska deadlines och aktieägare - får sätta agendan...

Ingen har väl någonsin berömt ett spel för att helt enkelt bara vara i tid. Vad som prisas och hyllas i längden är ju - oberoende av hur bra utvecklarna varit på att gissa och uppskatta sitt enorma arbete - ett genuint BRA spel. Och ett genuint BRA spel är tidlöst!

Ursäkta det långa och svamliga svaret!

Finns ett avsnitt av min podcast Overkligt där jag pratar mer om just detta, ifall någon är intresserad av mer svammel på ämnet: http://overkligt.se/podcast/180-galaxer-av-kreativitet

Skrivet av WhiteWolf68:

Shit! flummigaste trailer eller vad det nu är jag sett på länge... känns som ett spel tillverkat i Asien. blev inte direkt intresserad.
"It's my story, it's your story, it's our story" - men gud....

Det är en teaser, så visst är det meningen att den ska vara flummig. Det bjuder jag på

Skrivet av Frolle:

Utan ljudspår? Vad innebär det egentligen?

Blev också lite förvirrad här

Vad vi skrev i pressreleasen var:

"Ambience and mood is an important part of the experience and the player is encouraged to explore the detailed environments in which the adventure is set, learning about the world and its characters (no scattered audio-logs or trails of notes - guaranteed!)."

Det vill säga, jag vill undvika att berätta historien genom utströsslade spår av inspelningar och meddelanden.

Skrivet av ljudkristian:

Bara för att förtydliga, det är alltså inte jag som gjort (den grymma) musiken i Stick it to the Man, men förhoppningsvis är jag iaf musikkunnig. Jag gör även all ljuddesign för spelet.

Kristian är för blygsam, hans soundtrack för vårt nya spel kommer spränga sinnen.

Å hela teamets vägnar så tackar jag för alla uppmuntrande ord!

Skrivet av it04-22:

Låter väldigt spännande! Vad kommer spelet vara till för plattform? Hur funkar det rent praktiskt. Hyr man in ett gäng programmerare som skapar tekniken bakom spelet och så kommer Lejonhuvudet med spelidén eller hur funkar det?

Vi gör det här tillsammans. Jag har inte lejt dem för ett uppdrag, vi har bildat studion med långsiktiga ambitioner. Men visst är det så att jag har jagat rätt på dem och tillfrågat dem. Så per definition är det ett handplockat men tajt litet dream team!

Haka inte upp er på svenska folksagor i Brothers-anda, det här kommer att vara något helt annat.

Skrivet av mh76:

Hoppas att ni skapar ett rollspel med mycket regn! Då är jag såld!

Allt annat vore ett personligt misslyckande

Skrivet av Harakiri:

Mr Lejon har en mkt sund inställning till hur spel skall vara så jag har goda förhoppningar om detta

Tack för förtroendet!

Apministern: Jag dyker huvudstupa in som manusförfattare och regissör Läs mer här: http://lionbite.se/the-people/

Puscifer: Jag kan inte ta åt mig någon ära för familjenamnet själv Måste snarare berömma dig för valet av smeknamn här! Pussycat+Lucifer?

Skrivet av CliQue-SinneD:

Fråga till Victor:

Hur är det jämfört med Brink (om du spelat det) som kom för några år sedan? Byggde ju också i rörelserna på "parkour" men var enligt mig helt värdelöst utfört.

Hur är känslan i rörelserna här?

Tänk dig flytet i Call of Duty-styrningen, fast eleverat och betydligt mer vertikalt

Skrivet av Preed:

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

Det var det finaste jag läst!

Skrivet av Nanopojken:

Tog mig också igenom hela akt 1 bara några timmar efter den släpptes, och måste säga att även jag är imponerad! Double Fine och Schafer har gjort ett fantastiskt jobb vad gäller både design och berättande.

Dock håller jag inte helt med herr Leijonhufvud vad gäller pusslen i spelet. Det märks tydligt att Schafer har velat fokusera på berättande, men för den skullen tycker jag inte att de hade behövt göra pusslen riktigt så enkla som de nu är. Inte en enda gång var jag tvungen att verkligen "tänka till" för att ta mig vidare, vilket var något som låg och störde lite i bakhuvudet under hela genomspelningen.

Självklart behöver pusslen inte vara så svåra och urflippade som i t.ex. monkey island, då spelupplevelsen då mest blir jobbig och irriterande när man inte lyckas ta sig vidare, men lite svårare hade de ändå kunnat vara. Jag anser att problemlösning "hör till" peka-klicka-spel, och utan den tyckte jag inte att det blev en enhetlig upplevelse. De kändes helt enkelt lite för lätt. Jag vill utmanas och få använda hjärnan lite, då det i alla fall för mig känns som om man kommer djupare in i spelet då.

Men förutom det, fantastiskt spel!

Jag är mer inne på linjen att det måste finnas ett flyt och flöde i en spelupplevelse, som håller stämningen intakt och för handlingen framåt. När jag fastnar för länge på kluriga utmaningar blir jag mest irriterad, särskilt när lösningen visar sig vara helt ologisk. Då bryts länken mellan spelet och spelaren; det outtalade förtroende som byggts upp

Skrivet av sharko:

Backade projektet och det känns härligt att Schafer leverade! Frågan är om man ska vänta tills akt 2 släppts innan man spelar igenom äventyret, vad säger ni som spelat det?

Det beror ju på hur lång väntan faktiskt visar sig bli! Det vet vi tyvärr inte utan facit i hand

Skrivet av walter_iego:

Jag läste på nätet att någon spelade igenom det på tre timmar, så det är väl kort och bra, vilken kan vara bättre än långt och tråkigt, men jag tror ändå alla backers hade hoppas på ett par timmar till.

Ja, du kan ju läsa det i min recension ovan också

"Den första akten av Broken Age är ett fyratimmars koncentrat av drömsk kärlek och charm, författat av en van penna med enorm känsla för tajming och humor."

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Banjo:

På ett ställe stod det "plushöjande", misstänker att det är fel. Fast det ingår ju i Playstation Plus så...

"Stod" var ordet. Korrglasögonen tackar medan de knatar iväg och tvättar sig.

Jag skulle bara försäkra mig om att Tompa läste texten

Respawn i intervju med Eurogamer:

1080p60 on Xbox One?

Drew McCoy: We'll see how performance goes. Frame-rate is king.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-vs-respawn-t...

Känns som en slingrig bekräftelse, no? Men hellre 60 fps i 720p än 1080p i lägre bilduppdatering.

Skrivet av Ducci:
Skrivet av Vicachu:
Skrivet av Skäggbiffen:

Det är kul att Viktor tar upp film eftersom det bara är 20-år sedan filmen ansågs vara någon slags fulkultur. Givetvis kan inte alla spel vara för alla, däremot så är det realistiskt att anta att ett mer "lekfullt" spel i klass med arga pippfåglarna når ut mer än Planescape Torment.
Spel är spel, behöver det vara så mycket mer eller mindre?

Absolut, men när du beskriver att "spel är spel" så har du ändå inte hjälpt någon oinitierad att förstå vad det är. Du har själv redan laddat "spel" med en betydelse, så det är bara beskrivande för dig och oss.

Hela problematiken ligger ju i att "utomstående" inte orkar förstå sig på mediet - vad det omfattar och innebär. Vi behöver inte "frälsa" alla, men vi bör iallafall få folk att förstå och acceptera vad spel är.

Orsaken att nyhetsmedier än idag kan skandera med provocerande rubriker som att "våldsspel orsakar massaker" rotar sig i ren och skär oförståelse, som i sin tur skapat fördomar, som därigenom bekräftas. Om vi ska lyckas luckra upp och riva dem måste vi börja i definitionen av mediet. Och att förenkla det till att vara "lek" tror jag bara är kontraproduktivt i längden.

Jag tror du har fel i allt du säger, jag tror faktiskt att genom att försöka säga att spel är mer än oskyldig lek och pressa in det i ett alldeles för pretentiös fack kommer skada spel och spelare mer i medier.

Fia med knuff har inte fått nån att begå massmord, men det du försöker säga är att spel faktiskt kan stå bakom dessa galningars dåd. Det håller jag inte med om.

Jag vill påstå att dessa äpplen redan var ruttna och att spel inte påvärkat dom.

Skrivet av Redstar:

Spel är lek, men man ska inte bagatellisera värdet av lek. Lek är avkoppling, och det behöver alla. Lek förbinder alla sorters av människor och gör ingen skillnad på språk eller kulturer. Jag ser mig själv som en Lekare utan Gränser;)

Om man har sett min raljering ovan så vet man att jag inte påstår att spel INTE är lek - jag menar bara att spel OCKSÅ kan vara så mycket mer, och så mycket annat

Ifråga om att sammanfatta en så nästan gränslöst bred underhållningsform genom att reducera den till "bara lek" är en kortsiktig genväg till acceptans. Men vi måste också kunna ta ansvar långsiktigt och rakryggat. Vi SKA inte behöva reducera vårt intresse till "bara lek" - då har folk inte förstått att det bör accepteras som vilken kulturell uttrycksform och vilket givande nöje som helst.

Skrivet av Apministern:

Håller med Victor.

Men det kan bero lite på att jag får nostalgisk stimulans (låter lite fel) av att se och höra honom då man för ett antal år sedan brukade sitta och kolla på Press2play.

Haha! Naw.

Skrivet av Skäggbiffen:

Det är kul att Viktor tar upp film eftersom det bara är 20-år sedan filmen ansågs vara någon slags fulkultur. Givetvis kan inte alla spel vara för alla, däremot så är det realistiskt att anta att ett mer "lekfullt" spel i klass med arga pippfåglarna når ut mer än Planescape Torment.
Spel är spel, behöver det vara så mycket mer eller mindre?

Absolut, men när du beskriver att "spel är spel" så har du ändå inte hjälpt någon oinitierad att förstå vad det är. Du har själv redan laddat "spel" med en betydelse, så det är bara beskrivande för dig och oss.

Hela problematiken ligger ju i att "utomstående" inte orkar förstå sig på mediet - vad det omfattar och innebär. Vi behöver inte "frälsa" alla, men vi bör iallafall få folk att förstå och acceptera vad spel är.

Orsaken att nyhetsmedier än idag kan skandera med provocerande rubriker som att "våldsspel orsakar massaker" rotar sig i ren och skär oförståelse, som i sin tur skapat fördomar, som därigenom bekräftas. Om vi ska lyckas luckra upp och riva dem måste vi börja i definitionen av mediet. Och att förenkla det till att vara "lek" tror jag bara är kontraproduktivt i längden.

Skrivet av Rentah:

Själv blir jag bara arg. DET HETER DATOR SPEL INTE DATA.... FFS... Om ni ska sitta och argumentera kan ni väl ändå vara kompetenta nog att uttrycka ämnet som det är. DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat. Slemhögar

Jag refererar till Dataspelsbranschen eftersom branschorganisationen heter det. Herregud.

http://dataspelsbranschen.se

Skrivet av Und3rtak3r:

Det är synd för jag gillar programmet, men det är ospelbart för mig. buffrar och jag orkar inte liksom.

http://www.youtube.com/watch?v=ti0Fj0Slz8c

Skrivet av Ruffsen:

skönt avsnitt, speciellt med Thatgamecompany, ser ut o va ett bra spel, dem har gjort d med massor av känslor och kärlek.

Perfekt en fredagseftermiddag efter en dag på jobbet

Tack för ett shysst program
Keep it up

Skrivet av JOnnegrym:

Viktor, du är grym Blir varm i hela själen av att se din passion och kärlek för spelmediet!

Tack så mycket! Värmande att läsa