Inlägg av monark

Inlägg som monark har skrivit i forumet

Haha, skön bild. Props till den som skapade den!

Om AI'n får vi se. Spelade senast en custom match igår.Då stod de still tills jag kom inom 50 meter.

Upp till. Den magiska frasen. Antagligen i snitt 5% m.a.o.

Gimmick med dramatisk bakgrundsmusik.

Skrivet av Struggle:
Skrivet av rmpyro:

Hoppas med på att nvidia släpper något liknande.

AMD mantle är en konkurrent till directX.

Det hoppas inte jag, jag hoppas att Nvidia och alla andra tar till sig Mantle.

Vill inte ha ett "Glide" krig igen.

Ja, och det slog ut konkurrensen ganska hårt senast. Inte så bra för den genomsnittlige konsumenten.

Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av monark:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Detta stämmer inte riktigt. Man har samma administrativa möjligheter på en vps/cloud-server. En fullt dedikerad server kommer visserligen ge allt sitt stånk till det den är ämnad att göra. Men det fungerar bara fram till vad den servern klarar av. En virtuell maskin tenderar att sitta på rätt grym hårdvara i grunden som vida överstiger vad en "dedikerad maskin" (eller som vi branchen kallar för "fysisk maskin" ) tenderar att ha. Således skalar den bättre uppåt om mer kräm behövs. Men det förutsätter att den tillåts att göra det.

Dvs en virtuell maskin kanske har 128 cores i grunden medans en dedikerad sitter där med 8 cores. Nu har det inte så stor betydelse eftersom ganska få spelservices kör med fler än 4-8 trådar enligt min kännedom. Dessutom spelar lite andra saker in såsom vilken typ av commitment som används, om den är rättvis eller om den partisk på något vis.

Det finns förstås nackdelar, och det har enligt min erfarenhet att göra med overcommitment hos cloud providern. Det vill säga att de drar in ett gäng dynamiska minnesallokeringsdrivrutiner, cpu-kvoter etc som inte riktigt räcker till för vad som faktiskt ligger och kör på deras fysiska maskin, men likförbannat ska de tränga in flera kunder. Dvs en cloud provider som inte tar hänsyn till realtidstjänster utan bygger sitt business case på att genomsnittskunden vill köra någon trött webserver. Om man då tar in ett gäng spelservrar som kräver en kontinuerlig kvot av cpu-cykler, minne etc så kan man riskera att få cpu-cyklerna nedskurna intermittent. Med minnet så kanske minnesallokeringen slöar ned så att spelservicen stannar av. Och på nätverket måste man få en QoS på både in/ut-trafik, annars blir det packet loss om någon annan kund drar på sig lite för mycket trafik. Det är ganska sällan som en cloud provider har koll på sånt eller ens bryr sig om man inte klagar. Och dom har inte nödvändigtvis kompetent personal eftersom cloud-tjänster kommer turnkey-ready nuförtiden.

Alltså, om speltillverkaren skapar ett avtal med cloud providern att ovanstående ska tas hänsyn till så är det mindre risk att det händer dåliga saker. En cloud provider kommer alltid leta efter sätt att tjäna mer pengar på mindre hårdvara/underhåll och det är något som kanske inte händer på samma sätt som med en fysisk maskin. Så man måste vara alert och nästan pennalisera providern ibland. Det är alltså skitviktigt att vara en kinkig business partner om man ska köra cloud.

Blablabla...jag håller med, för det känns som att det argumenterar till min fördel.

Det argumenterar åt båda hållen. Verkligheten är grå n dat kinda shit ju knåvv.

Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Detta stämmer inte riktigt. Man har samma administrativa möjligheter på en vps/cloud-server. En fullt dedikerad server kommer visserligen ge allt sitt stånk till det den är ämnad att göra. Men det fungerar bara fram till vad den servern klarar av. En virtuell maskin tenderar att sitta på rätt grym hårdvara i grunden som vida överstiger vad en "dedikerad maskin" (eller som vi branchen kallar för "fysisk maskin" ) tenderar att ha. Således skalar den bättre uppåt om mer kräm behövs. Men det förutsätter att den tillåts att göra det.

Dvs en virtuell maskin kanske har 128 cores i grunden medans en dedikerad sitter där med 8 cores. Nu har det inte så stor betydelse eftersom ganska få spelservices kör med fler än 4-8 trådar enligt min kännedom. Dessutom spelar lite andra saker in såsom vilken typ av commitment som används, om den är rättvis eller om den partisk på något vis.

Det finns förstås nackdelar, och det har enligt min erfarenhet att göra med overcommitment hos cloud providern. Det vill säga att de drar in ett gäng dynamiska minnesallokeringsdrivrutiner, cpu-kvoter etc som inte riktigt räcker till för vad som faktiskt ligger och kör på deras fysiska maskin, men likförbannat ska de tränga in flera kunder. Dvs en cloud provider som inte tar hänsyn till realtidstjänster utan bygger sitt business case på att genomsnittskunden vill köra någon trött webserver. Om man då tar in ett gäng spelservrar som kräver en kontinuerlig kvot av cpu-cykler, minne etc så kan man riskera att få cpu-cyklerna nedskurna intermittent. Med minnet så kanske minnesallokeringen slöar ned så att spelservicen stannar av. Och på nätverket måste man få en QoS på både in/ut-trafik, annars blir det packet loss om någon annan kund drar på sig lite för mycket trafik. Det är ganska sällan som en cloud provider har koll på sånt eller ens bryr sig om man inte klagar. Och dom har inte nödvändigtvis kompetent personal eftersom cloud-tjänster kommer turnkey-ready nuförtiden.

Alltså, om speltillverkaren skapar ett avtal med cloud providern att ovanstående ska tas hänsyn till så är det mindre risk att det händer dåliga saker. En cloud provider kommer alltid leta efter sätt att tjäna mer pengar på mindre hårdvara/underhåll och det är något som kanske inte händer på samma sätt som med en fysisk maskin. Så man måste vara alert och nästan pennalisera providern ibland. Det är alltså skitviktigt att vara en kinkig business partner om man ska köra cloud.

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Kraschar för mig igen.

Kanske är en opoppis åsikt, men jag gillar det dom gör på forumen. Dvs skriver in i reglerna att trådar måste vara konstruktiva. Som kodare själv så skulle jag inte vilja ha DICEs position, även om launchen hade varit närapå fläckfri. Sällan man ser sådan omogen kundskara.

På tal om spelet så är det lite sent för många av oss att få dubbel xp. Det kunde vi ha använt tidigare. jag är level 35 eller något sånt med ~70 timmar ungefär nu (fördelat på c:a 100 krascher). Har låst upp tillräckligt med bössor för att bristen av utbud (när man är låglevel) inte längre lockar.

Det vore bättre om de gav oss pengarna tillbaka på ett DLC. Att ge en pistol, ett sikte och dubbel xp känns inte direkt som en tröst för att de inte skötte utvecklingsprocessen ordentligt. De kan knappast skylla på EA för att det hände, och det lär inte hända heller eftersom de är helägda av det företaget. Det är ungefär som om ens ISP skulle bjussa på en extra ip-adress för att de kastat vart 5:e paket i en månad.

Skrivet av Uttern_:
Skrivet av onliner72:
Skrivet av flopper:

skitspel gjort av trista utvecklare.
tyvärr saknar jag helt battlefield känslan som jag hade i 10 år med bf1942 och bf2.
allt gått utför sen bc2
de saknar själ idag.
suger pengar av ungdomarna.

sista battlefield jag köpte då dice är ett förlorat företag.

Finns alltid någon som bara MÅSTE dra upp gammal skåpmat

Fasen vad 1 månad är lång tid du! Shit, du har snabbt tidsspann.

Kan någon här i världen förklara varför man inte får uttrycka sin åsikt?
Om vi hade hållt käften hade ni sett att dom kört över er ännu mer.
Vad är det för jävla fel i att man älskat en spelserie som sedan spårat ur på grund av girighet?

Men det kanske är så ni pratar med dom som förklarar att vi betalar 60% skatt?
Kanske är det så ni pratar med dom som klagar över hur dom mår?
Kanske är det så att ni aldrig klagar?
Kanske är det så att du aldrig kollar på Kalla fakta?

Att framföra konstruktiv kritik är ett av livets viktigaste saker. Nog för att kommentaren ovanför inte var speciellt konstruktiv uttrycker han sin känsla, vilket är viktigt att göra. Utan uttrycksfrihet skulle våran värld gå under, precis som den gör.

Tror snarare det var attityden som orsakade responsen. Fine om det är konstruktivt men klagar man bara så är det inte många som tar en på allvar.

Skrivet av dmn:
Skrivet av monark:
Skrivet av dmn:

Över 80% av alla mobila enheter är androider, ändå kommer det till IOS först. Bevis på att dice är apple-fanboys.

Naturligtvis lär dom ha gjort en grundligare undersökning än så. De har nog inte bara kontrollerat vilket operativsystem, men säkerligen vilka devices som används, dvs tillverkare, modell, versionsnummer etc. Den statistiken samlar dels din ISP på och även företag som köper den statistiken från din ISP.

Så säkerligen finns den tillgänglig för DICE att köpa för en ringa slant.

Min ISP har ingen jävla aning om vilken hårdvara, eller mjukvara, jag besitter, hur tänkte du där?

Snackade om mobila enheter typ telefoner och plattor. Inte datorer. Och jag menar förstås kombinationen ISP+teleoperatör. De stora företagen finns på båda marknaderna.

När vi börjar snacka telefoner och plattor så hanteras dom på annorlunda sätt än du ser på en vanlig internetuppkoppling. Din IMEI spelas in vilket ger din ISP en uppfattning om vilken typ av utrustning du använder. Det är alltså motsvarande OUI i din MAC-adress som berättar vilken vendor som tillverkade ditt nätverkskort. Fast i fallet IMEI så kan man se ända ner på batchnivå vilken telefon du har. Alltså på ett ungefär vilken lastpall den satt på när den åkte ur fabriken.

Det är inte heller helt ovanligt att proxyservrar ligger mellan dig och din destination på mobilnäten. Det kan vara så att det är inställt i telefonen, men det kan även vara en transparent proxy. I vilket fall så kör dom per standard deep packet inspection på mobiltelefontrafik. Det är inget de talar högt om, men t.ex för att sänka hastigheten på bittorrent trafik på det mobila nätet (som kostar dom oerhörda mängder pengar) så tittar dom på vad din telefon skickar och tar emot. I det ser de dina headers på t.ex http-anrop där din telefon berättar att den är en Samsung Galaxy i sin user agent.

Av allt detta så samlar din ISP/teleoperatör på sig mängder med statistik om vilka telefoner som är störst. Den datan kan de dessutom vara förpliktigade att skicka vidare i t.ex kontrakt som stipulerats när de köpte deep packet inspection-hårdvaran.

Så ja, din ISP/teleoperatör skvallrar om vad du har för prylar.

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av monark:
Skrivet av Stag:

Tyvärr är det väldigt vanligt att upnp-stödet varierar. Standarden har inte riktigt blivit en standard. :/

^ this.

Microsoft har ofta en annorlunda uppfattning om hur UPnP fungerar kontra routertillverkarna. Det är därför man inte får så himla bra resultat när man kör uppkopplingstestet på xbox eller ps3.

Detta spiller förstås över på spelföretagen och de får ofta ta skulden.

Förklarar dock inte varför det fungerar perfekt på vissa spel men väldigt dåligt på ett fåtal andra. Problem med två datorer på samma nätverk som ska koppla upp sig med samma spel är något som jag bara påträffat i två spel - Battlefield 3 och Battlefield 4. Nu får vi köra utan Upnp eftersom att det blir för jobbigt att starta om routern varje gång man ska starta Battlefield.

Man kan väl förutsätta att ett spel som omsätter hundratals miljoner även kan överbygga de mest vanliga nätverksproblemen?

Battlescreen har jag inte ens fått igång från webbläsaren.

Lite svårt att argumentera emot när vi saknar exempel att jämföra. Har inte direkt märkt av några problem med uPnP själv. Beror kanske på som tidigare sagt vilken router du har. Sen kör ju inte direkt spelföretagen på gemensamma nätverksstackar utan utvecklar dom själva. Vilket innebär att varje implementation kommer ha sina egna individuella problem. Om det sedan är kund eller kod som det är fel på är svårt att avgöra utan att göra en analys på de case som de löst.

Och btw, jag har jobbat med server-plattformar som kostat uppemot 50 miljoner. De har fortfarande glömt att skicka med strömkabel till servrarna. Så jag förstår vad du säger, men jag är skeptisk pga erfarenhet.

Uj vad många gnällisar det var i denna tråden då..

Skrivet av Stag:

Tyvärr är det väldigt vanligt att upnp-stödet varierar. Standarden har inte riktigt blivit en standard. :/

^ this.

Microsoft har ofta en annorlunda uppfattning om hur UPnP fungerar kontra routertillverkarna. Det är därför man inte får så himla bra resultat när man kör uppkopplingstestet på xbox eller ps3.

Detta spiller förstås över på spelföretagen och de får ofta ta skulden.

Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Spiff:

rymden är inte ljudlös...

Det är nog en sanning med modifikation. Det måste väl bero på den lokala pratikeltätheten. Och den är ganska låg i rymden. Jag spekulerar bara nu men jag kan tänka mig att i ett asteroidfält eller liknande kanske partikeltätheten är nog hög för att ljud ska transporteras en bit. Men koncentrationsgradienter är dömda att utjämnas.

Såg någon artikel om det där för inte så länge sedan. Ljud kan inte transporteras i vakuum, men som du säger så behöver den en viss partikeltäthet. Däremot så kan strålning orsaka ljud. Det är inte helt orimligt att påstå att rubbningar i strålningen kan orsaka vibrationer som går att höra i materialet som är närmast.

Skrivet av dmn:

Över 80% av alla mobila enheter är androider, ändå kommer det till IOS först. Bevis på att dice är apple-fanboys.

Naturligtvis lär dom ha gjort en grundligare undersökning än så. De har nog inte bara kontrollerat vilket operativsystem, men säkerligen vilka devices som används, dvs tillverkare, modell, versionsnummer etc. Den statistiken samlar dels din ISP på och även företag som köper den statistiken från din ISP.

Så säkerligen finns den tillgänglig för DICE att köpa för en ringa slant.

Kommer inte ens förbi andra skottlossningen. Blir nermörsad på under en sekund. Hinner knappt ens se den kamouflerade nissen. Och då kör jag på regular och har lirat fps-spel sen 90-talet. Jeebus...

Uplay är som battlelog. Något de kunde ha lagt in i klienten istället. Även om det bara är en frame som öppnar IE så hade det ändå varit att föredra. Nu måste man ha en browser igång när man lirar och de som körs idag är inte direkt minnessnåla.

Kör ni fortfarande?
Snittålder?
Hur många aktiva medlemmar? Som lirar en gång i veckan ungefär..

Antar att den gör en hoppklack lite då och då som alla andra servrar?