Inlägg av Curik

Inlägg som Curik har skrivit i forumet

12

Intressant hur detta togs emot med fasa i Diablo Immortal men inte här.

Beklagar.

Jag hade en chinchilla som fick leva nästan 14 år och det var en kämpig tid när han gick bort.

Vila i frid Ilia.

Skrivet av Moineau:

” Den Unreal Engine-teknologi som låg till grund för prototypen ska inte ha passat målet med stora kartor med upp till 100 samtidiga spelare.”

Fortnite någon?

Det låter iofs bara som en bortförklaring. Man inleder ju val av teknologi med en kravställningsfas. Det tror jag inte Blizzard råkar missa bara sådär.

Sen är det ju som du antyder - Unreal Engine klarar detta. Tidigare har du varit tvungen att göra lite ändringar till hur mycket jobb som görs på servern kontra klienten men det håller man nu på att underlätta med det nya "Iris"-systemet.

Skrivet av roftg:

Jag skulle tro att de flesta som jobbar på Blizzard vet både hur och vad man gör...

Det talar ju emot deras uttalande i så fall. Men jag gissar att du, med din djupa erfarenhet av teknologi och spelmotorer, vet varför det inte går?

Edit: Om man också läser sig vidare så ser man att de bytte från Unreal till en internt utvecklad motor och sedan ville man byta tillbaka igen, men management ville inte. Oavsett vad du har för fanboy-fantasier om Blizzard så tyder inte detta på ett välmående projekt.

Skrivet av Molotov:

Du vet när det drabbar kontorsfolk, då jävlar. Vad ska dom då göra med tummen mitt i handen? 😂

Vilket samtalsklimat det är här. Vad saknar du då om det inte är tummen - är det skallen? Kamma er. Det är synd om folk som blir arbetslösa oavsett deras yrke.

Skrivet av Aletheides:

LLMs (Large language models). Administrativ personal, analytiker samt handläggare. Färre kan göra mer med de nya verktygen. Det handlar inte om att det finns någon AGI som direkt ersätter alla människor som gör en viss uppgift utan det handlar om att den personal som finns kan bättre fokusera sin tid på rätt saker och arbeta smartare. Då krävs det färre resurser.

Så i detta skede så handlar det om smartare verktyg i arbetet som gör att mindre resurser krävs för att göra mer helt enkelt.

Idealister ser framför sig att det skall leda till att anställda på företag ska kunna jobba mindre istället, få kortad arbetstid, eftersom att man är så mycket effektivare. Men i verkligheten så leder det naturligtvis till att den här effektivitetsvinsten tas ut som en besparing istället för företagen. Var naivt att tro något annat.

Jag förstår men jag ser inte dramatiken. Det låter som samma sak som skett under de senaste tusen åren så fort en ny uppfinning skapats. Eller för den delen de senaste 40 åren med mjukvara.

Minns när "robotar" skulle ersätta metallarbetare på sena 90-talet.

Skrivet av robbis:

Enda anledningen varför han "bryr" sig så mycket är väl för att hans cut blir mindre.

Vad spelar det för roll? Han har precis sänkt avgiften för mig som utvecklare med åtminstone 30%. Epics launcher suger (tycker jag!) men hälsosam konkurrens är jättebra och det ser vi nu.

Tyckte inte Mass Effect 3 slutade något vidare. Men det har ju diskuterats till döds..

Skrivet av Aletheides:

Jag jobbar med generativ AI idag. Det har redan lett till att man på företaget inte anställer nytt för att ersätta naturliga avgångar men även till direkta uppsägningar (effektiviseringar på fint språk). Vårt företag är inte ensamma. Så det har redan börjat.

Visst. Vad för generativ AI jobbar du med och vad för arbetsuppgifter pratar vi om?

Skrivet av Thane:

De kan säkert ha tagit emot investerare och deras pengar, använt frivilliga utvecklare, gjort minimalt med jobb och pang så har du tjänat pengar utan att göra ett spel.

Investerare har ofta klausuler i sina kontrakt som gör detta omöjligt.

Skrivet av MulletDeluxe:

Vad är det, valheim med uppenbart stulna pokemon samt lite fortnitevapen?

Det är vad det ser ut som, och det är ju verkligen att koka ihop populära saker.

Ja för Valheim och Fortnite har ju inte kopierat något av någon.

Skrivet av Påskmust:

Tänkte att det var samma studio/företag, men antar att dom faktiskt stängde ner då. Vet att dom bytte namn på Steam så misstänkte att dom bara körde på som om inget hade hänt.

Det är nog inte riktigt så enkelt som du beskriver.

Skrivet av Påskmust:

Hur kan dom ens ha råd att fortsätta efter alla refunds?

Vad menar du? Deras företag gick åt fanders, det har förmodligen inte jättemycket med deras privata ekonomi att göra, beroende på hur Singapores lagar ser ut.

Skrivet av addman:

Ganska subjektivt vad ett spel är värt men vi som växte upp med SNES och N64 spelpriser på 90-talet är nog ganska ödmjuka när det kommer till spelprissättning 😅. Vad blir ca 700 kr/spel anno typ 1993 i dagens valutavärde t.ex?😑 Visst fler köper spel men spel kostar mycket mer att utveckla nuförtiden om vi talar storbudgetproduktioner.

Det är ett vanligt tankefel.

Vi kan ta ett aktuellt exempel, Diablo 2 vs Diablo 4:

* D4 är billigare att distribuera
* D4 kostar 700 kr initialt men drar in mer pengar genom microtransactions
* D4 når fler konsumenter

Det blir då ganska bedrägligt att jämföra prislappen genom att endast tala om utvecklingskostnader.

Skrivet av Mikael Berg:

Får mig att tänka på det gamla RTS:et där man korsade djur för att skapa enheter. Impossible Creatures, hette det nog?

Tänkte att du kanske blandar ihop det med Gene Wars men Impossible Creatures låter ju väldigt likt! Måste testa det, tack för tipset!

12