Inlägg av Freffo

Inlägg som Freffo har skrivit i forumet

Gameplay såg rätt platt platt ut, kanske är roligare att spela det än att kolla på när någon spelar det. Precis som det är med Destiny 2.

Grafiken ser okej ut, men inget revolutionerande. Ser lite plastigt ut texturmässigt, men kan ha med ljussättningen som har ett finger i spelet. Men tycker många saker ser relativt bra ut såsom fordonet och miljöer.

Ljudet var bättre än något Halo hittills. Men inte i nivå med andra spel såsom Overwatch, Battlefield eller Insurgency Sandstorm.

Leveldesign och karaktärsdesign ser ut att ha kommit tillbaka till rötterna för en gångs skull. Det som oroar mig är det vertikala gameplayet gällande grapplehook. Hade hellre velat se jetpack likt det som finns i Halo Reach. Men det kanske blir skoj online med något helt nytt.

Storyn är det enda jag inte vet något om, slutade spela efter Halo 4 då det bara känns så uttjatat med just Master Chief som huvudroll. Halo 3 kändes som det var ett bra avslut för den karaktären.

Hade hellre velat se 343 göra en ny tappning med spin-off där man följer en bataljon men marinsoldater. Där kanske det är en större skara onlinespelare som tar kan ha möjlighet att hoppa in för redan existerande AI mitt under uppdraget. Man har ingen sköld utan bara specifika klasser för varje soldat. Fienderna är mycket svårare och tuffare i detta fall. Tålamod och strategi istället för hur en spartan spelas som.

Sen kanske testa med ett nytt koncept kring hur man styr sin bataljon. Som spelare väljer man en klass själv i början av spelet. Inför varje uppdrag plockar man sin squad ur sin bataljon som ska följa med och klara uppdraget. Man är begränsad till det man har, ammuntion, hälsa och annat. Kanske är en dum idé för de som gillar det mer arkadiga i Halo serien. Men själv tycker jag Halo ODST är det starkaste spelet som Bungie släppte, trots det mediokra skådespelet.

Förstår inte meningen med dessa så kallade "bullshots". Det gäller alla spel.

Dualshock 4 är bäst såhär långt. Den gör att hålla i utan att få ”kramp”, ergonomin är väldigt mycket bättre än tidigare versioner av dualshock.

@lampis: Tycker själv det borde ingå ett uppladdningsbart batteripaket som är utbytbart. Att behöva byta ut hela handkontrollen eftersom batteriet är gammalt känns sådär också. Alternativt skaffa verktyg och tredjeparts batteripaket från Kina går det med om man orkar med.

@Hajfena: Jag skaffade det då det kostade 30kr. Inga dlc installerade. För mig fungerar spelet... typ. Det har hänt några gånger att datorn har startats om då jag kör på DX12. Mina vänner har en hel lista med problem. Allt från att spelet fryser till att hela datorn går bananas efter att man spelat klart.

Ubisoft är tyvärr lite efter då det kommer till att låta sina utvecklare optimera spelen, speciellt till PC. Ubisoft alla spel på PC som jag äger har alltid krånglat, varit buggade och många gånger grafiskt nedgraderade. Låter trist för dig att inte kunna spela The Division 2 på grund av en sådan sak. Jag har ingen lösning på problemet heller. Spelen idag är löjligt stora, och undrar själv om de verkligen ska ta upp så mycket i lagring då det finns indie/AA utvecklare som verkligen gör allt för att göra kunder och spelare nöjda.

Kanske låter otacksam nu. Grejen är den att ett bolag som Ubisoft som enbart har en roll och det är att rulla ut fungerande spel till plattformar som de har lanserat spelen till ska fungera på de systemkrav som står beskrivet. De ska inte heller ljuga för sina kunder om screenshots och gameplay som inte är i närheten av det som lanseras(spelindustrin ska inte förknippas med snabbmatskedjor). Om så fallet är så låt spelutvecklarna få den tid som behövs för att göra mästerverk.

2/10 borde vara fullpott.

@Hajfena: Testade spelet under helgen. Ser ut som du kör på Ultrawide genom att kolla på dina screenshots. Du kan ställa in HUD:en som du vill. Skala den och placera den hur du känner för. Kudos till det, borde vara standard på exakt alla spel.

Långsamt tempo, grym fordonsfysik(gärna likt den i GTA IV/Mafia II). Blanda detta med en story där man är en före detta polis/agent/soldat. Du får tampas med liknande system som i Red Dead Redemption 2 fast mer komplext. Är du en good/bad-guy så påverkar detta uppdragen. Du har också stamina, hunger(?), sex appeal, viktökning/minskning och allt som hör till. Fordon kan gå sönder beroende på hur man som förare hanterar fordonet. Även bensin och hastighet kan få dig att känna dig mer som en medborgare än en skjutgalen person utan stopp. Kanske en sån sak som att åka och tanka/reparera sin bil triggar sidouppdrag som i sin tur introducerar nya karaktärer. Mer av ett "flow" i en öppen värld som gör att spelaren hela tiden är nyfiken på nya platser.

Man kan också öva karaktären i olika typer av kampsporter. Självförvar kan kanske rädda dig själv om du har det som toppen av pyramiden gällandes en viss kampsport. Valen man gör under kampanjen påverkar också, detta ska synas i cutscenes som har olika tagningar beroende på vad du har gjort under uppdragets gång.

Begränsat antal vapen och mindre ammuntion, likt Max Payne 3/RDR2 då man går till fots, fler vapen och tillbehör till uppdrag finns i fordonet man äger samt hemma i vapenskåp.

En tyngre story som sagt hade varit för mig något som att karaktären redan i början är
miserabel med tillbakablickar(familj/vänner som har gått bort av olika anledningar). Vet ej ännu om spelet skulle kunna utspela sig några år efter Vietnamkriget eller i nutid. Saker och ting efter exempelvis Vietnamkriget ska knytas samman med karaktärer som man en gång hade bra kontakt med som kanske inte längre är att lita på. Idéer finns det oändligt med.

Klart detta inte är något som kommer omfamnas av alla spelare. Tröttnade själv fort på dialogen, bilstyrningen, spelvärlden och känslan överlag i GTA V. Svagaste GTA på många punkter.

Om man känner för det så kan alternativet vara att man kan växla själv mellan något mer arkadigt eller advanced spelläge så vore det en toppengrej. Detta ska vara fokus framför 3 karaktärer som man kan välja mellan sömnlöst. Skräddarsy sitt spelsätt helt enkelt. Onlinedelen vill jag personligen ha kvar, men bort med mikrotransaktioner och möjlighet att sätta upp egen server med regler och vilken typ av spelläge det ska vara likt GTA IV. Blir säkert mycket jobb med allt som helhet med två olika typer av leaderboards. Men om samma sak existerar i spel som racing och rallyspel(ABS, TSC där man kan ha på av vissa hjälpmedel) så ska detta inte vara något undantag i mina ögon för en så stor studio som Rockstar Games.

Har ej spelat det senaste NFS Heat. Det jag sett är såklart imponerande ut överlag. Ljud, grafik, design och häftiga bilar. Musiken är inte det jag gillar direkt, inte heller körkänslan verkar direkt min smak. Bara av att se på gameplay. Kanske dömer jag för mycket.

Skulle absolut vilja se en NFS Underground remake, ta lite från båda då de är väldigt snarlika och gör ett komplett spel. Musik, atmosfär och hela köret som ett barndomsminne på smörgåsbord. Som en extra grej vill jag då hoppas på att man kan välja mellan "arcade" eller "simulation" bilfysik som i Dirt 4. Så alla blir nöjda. Gärna en lökig story som de gamla. Inga elbilar eller annat trams. Ren och skär streetracing med gamla åk och feta bodykits. Ljudet av motorer är musik i sig om det görs rätt.

Vad kommer ni göra med alla brev efter att ni öppnat dem?

@devilrat & @Mutumba

Synd att det inte finns idag. Förhoppningsvis så kommer det senare!

Finns det något sorts fotoläge i spelet? Ungefär som i Forza Motorsport/Horizon?

@Vercadi: Samma här. I samma veva väntar jag på att skaffa det tills nästa generation RTX kort släpps.

Hur stor framerate skillnad är det på saker som skuggor, volumetric fog och ambient occlusion på olika inställingar? Är det en stor skillnad i kvalité? Eller tankar de lika mycket i prestanda som det gjorde i GTA V? Märker nämligen ingen större skillnad mellan ultra på vissa GTA V inställningar.

@autograph: Inget man säger till ett Battlefield, men jag saknar huvudkaraktärerna i kampanjen. Även storyn från första spelet. Som jag och andra säger: Inget är bättre än humor och explosioner! Var i mitt tycke ett rätt unikt spel för att vara AAA. Sen saknar jag MP en hel del. Förstörelsen är än idag bättre än den som är i BF4 och BF3. Håller tummarna på en 3:a.

Kollat lite på gameplay. Förstår ingenting av någonting gällandes dialoger såhär långt. Svårt att läsa mellan raderna. Man går runt med en japansk lägenhet packad på ryggen och ska låsa upp baser från kust till kust genom USA om jag förstår det rätt? Desto mer man packar desto svårare blir spelet gällandes gameplay?

Förhoppningsvis blir det en djup story som gör att man vill promenera de 800 till 900 milen.

Alltid skoj med att det kommer till PC. Säkerligen Epic Store menmen...

Är det bara jag som känner att Ubisoft går ner sig för varje AAA-spelen som släpps?

Tycker alla de större spelen känns nedskalade och att de exporterar exempelvis assets från andra spel och in i nya titlar. Helt ärligt så har de riktigt bra titlar och de försöker verkligen. Men som PC spelare känns det oftast opolerat, rätt dåligt optimerat och en del gånger nedgraderat jämfört med gameplays från tidigare E3. Dessa vertical slices som visas på E3 väger inte upp till spelsläppen. Gör som Sony/Naughty Dog som exempel, skjut upp spelsläpp så det blir bra. Detta gäller inte enbart Ubisoft såklart.

Det här ser och verkar som ett BF ska vara. Låt allt se ut som såhär, ta bort det som inte ser ut som WWII såsom proteser och kvinnor i frontlinjen.

Detta kan vara ett köp då spelet är komplett, och förhoppningsvis så som jag vill att det ska vara. Testade spelet ett tag under en vecka och det var väldigt ljummet. Det fanns gott om potential. Grafik, ljud och gameplay kan jag inte klaga på.

Inside och Brothers: A tale of Two Sons.

Overwatch blir Free2Play.