Inlägg av Aglet

Inlägg som Aglet har skrivit i forumet

Angående lägga till RPG-element i peka-och-klicka: Se hur det gick för nämnda Mass Effect. Det gick pangbra när de fokuserade på enklare excel-arbete och fler action-moment. Progressionen blev tydligare utan att avskräcka de som inte tar till sig Baldur's Gate & co.

Däremot är frågan vad denna progressionen för med sig. Visst blir andra spel mer långlivade och populära (Modern Warfare m. uppföljare) men så är även Farmville ett framgångskoncept. Spelet blir sekundärt (i flera fall obefintligt) till progressionen och jämförande-mekaniker.

"Hur många plantor har du?" "Vilken level är du?" "Hur länge har du spelat för att få den grejen?"

Jag tror inte att excel-designen hjälper de roller som återfinns i Drakar och Demoner (eller vadsom). Där är fantasin den enda verkliga gränsen. Jag har följt en herr Krahulik och hans eskapader i DnD-världen. De är minst sagt fantastiska.

Den nivå av frihet och därav karaktärs-skapande (och även -bindande) kommer aldrig uppnås av ett spel på digitalt vis. Sleep is Death kommer nära. Men där det spelet landar för nära de gamla papper-och-penna-spelen kommer andra spel som erbjuder snabbare kalorier (nys snämnda Farmville och CoD) bli mer kopierade och således stå ivägen för utvecklingen av karaktärsutvecklande spel.

Kuk - the game

Hur i hela fan kom det här förbi Microsofts übercensur? Inte för att jag har något emot det. Sex > våld alla dagar i veckan.

Fast här verkar ju finnas båda...

Men helvete.

Butiksfynd!

Samma personer som köper klyftad potatis? Grönsaker förpackade tillsammans och döpta till "soppmix"? Färdigrullade köttbullar? Pulvermos?

Skrivet av Johan Martinsson:

varsågod (?)!

Quite so.

Duly noted. Och jag ska hålla uppsikt på den lilla rutan i fortsättningen. Men om mina klick-kunskaper är vad de borde vara ska det vara löst nu.

Välkommen.

Det gör jag. The power of HTML compels you.

Skärp er. Ingen vill spela Settlers. =P

Topp 5 fiender

Det är spännande på jubileumsdagen. Topp 5 saker vi älskar att hata på Sista Bossen

(Det ska gå att kommentera där också nu)

#blogg

Det gör jag? Hemskt mycket och gärna. Det är så att du kanske måste bli modererad en gång. Och lämna din mail-adress.... Men kommentarer är välkomna såvitt jag vet.

Edit: Folk har lämnat kommentarer. Men jag hittade en misstänkt ruta som kan ha något med saken att göra. Kolla om det är bättre nu....

#100

Det är sifferfest på Sista Bossen. Matematiker och andra är varmt välkomna.

#blogg

Njae.. Kanske en gång i framtiden. Men för tillfället vill jag inte utannonsera min koppling här med jobbets. Får se vad framtiden för med sig.... Och om den för med sig något får du se till att emigrera till det andra kommentarsfältet. =P

Digitalt knark

Det ska erkännas. Jag har haft mina stunder med Trials HD. Det är helt och hållet Hattmannens fel. Herr Rydling är inte heller dålig på att få mig över-arg. Nu är det så illa ställt att det nya jobbet tar för mycket tid från min f.d. fritid så jag har helt sonika fått ge bort min 360. Och Trials ligger alltså på is. Med tanke på hur förnedrande nära jag låg nyss nämnda personer kommer jag säkerligen befinna mig tiondelar efter vid det här laget. Men då är det tur att en kollega förstör min fredag med en ny heroinliknande upplevelse.

Spänningen är inte olidlig, men slutet avslöjas på Sista Bossen

#blogg

Sån är jag

Jag ska försöka ta mig i kragen och få igång den andra delen av Sista Bossen snart. Och förklara vad den ska vara bra för. Men i gårdagens Zero Punctuation nämns ett uttryck som stämmer in på mig. Väldigt bra.

Och formuleringen lyder...

#blogg

Maskinspel blir stjärnbrisens undergång

En kollega som befunnit sig på insidan av Starbreeze har i veckan förutspått deras undergång. Det ter sig nämligen så att bakom avhoppen som drabbat stora delar av spel-Sverige döljer det sig ett gäng nyckelpersoner. Det är inte dussinfolk här inte. Om man tar sig en närmare titt på det nystartade spelföretaget Machine Games? hemsida ser man att Starbreeze har gått miste om mer än ?några personer?.

Lista på folk som bör bevakas

#blogg

Jonas: Jag är på dig som en jävla hök, det vet du va?

Kelet: Hahaha.... ha..?

Topp 5 ekomoniska bottennapp

Tiiiii-h-iiiisdag!

Vi har alla varit där. Köpt en sak och sedan ångrat oss. Mössan som inte matchade bältet, mattan som inte fick plats i hallen, godis till halva priset och dåliga spel. Man tror att de ska vara bra och man hoppas att de kan vara värda de pengar man sparat ihop. Istället visar det sig att pengarna lika gärna kunde befinna sig på botten av en sjö.

Topp 5 spel som lockat till sig mina surt förväntade slantar bara för att göra mig besviken

#blogg

Den sista stora hemligheten (uncut)

Jag är så tunad det bara går. Min herre hittar de bästa ämnena till sina artiklar.

TVspel är mer än spel.

När spel gör rätt.

Jag hoppade på speltåget senare än barn i min ålder. Eller så hamnade jag på fel vagn. I vilket fall blev jag aldrig utsatt för de där spelen som krävde penna och papper för att lösas. Jag ritade inga egna kartor för att minnas var jag skulle gå, jag hade inga fusk nedskrivna från något Nintendomagasin och jag slapp skriva ned lösenord då det oftast fanns en sparfunktion på mina spel. Men igår brottades jag med ett spel som tog sig utanför skärmen in i rummet för att fastna på ett papper.

Vilket spel var det? Hade jag en olycklig barndom? Kompenserades det igår? Ta reda på det här.

#blogg

Retrospekt

Tommy skriver att han inte riktigt kan förstå syftet med att analysera musik. Det grundar sig i det senaste tillskottet till musikspelsfamiljen: Beatles På Plast. Jag varken kan eller vill uttala mig om något musikspel eftersom jag har en närmast fientlig inställning till dem, men hans teorier i retro-analyser av musik är spännande. De faller lite samman med vad Josh behandlade för ett tag sedan och det stämmer så oerhört bra med mina tankar om gamla spel. Och de människor som gräver ned sig däri.

Mer text med länkar

#blogg