Inlägg av IluvBread

Inlägg som IluvBread har skrivit i forumet

Minns när jag vann FZ Kappa Bar Quake World tävlingen och sen fortsatte kvällen med att krossa Calle på Aerowalk!

Jag såg verkligen fram emot en fz mugg men textvalet gör att jag ser fram en med endast logga på.

"Quake var ju ändå rätt kul"
"Vi löser trubblet"
"Vi startade från botten och stannade"
"Även en blind ekorre har rätt två gånger om dagen"
"Fredagsfika? Nä, Fredagsgibb!!"

Jag tror Monkey Island serien har varit min absolut favoritspelserie igenom tiderna.
Kul att det finns tillräckligt med intresse för serien för att göra modern-release
Förhoppningsvis kommer det fler i serien!

Försöker övertala min sambo om att vår framtida hund ska heta Guybrush alternativt Murray

Skrivet av star-affinity:

Håller med där – också mitt intryck efter att ha sett en del videos på YouTube med honom som en vän skickat.

Jag har aldrig riktigt förstått argumentet att allting på något vis enbart skulle handla om vårt egna jag. Eller jo, det gör det ju för oss själva – men så är det för oss alla! Tänker på det där med att vara vänlig och omtänksam mot andra – visst, det är något som man själv också får någon ting tillbaka av, men det tar ju inte bort det faktum att du gjort någon annan glad.

Nej absolut tar det inte bort det faktum att någon blid glad, varför skulle det göra det?
Net positivt är det att vara snäll och trevlig mot sin omgivning.. Men hade du varit snäll om det inte fanns någon positiv effekt?

Skrivet av star-affinity:

Tänker också lite på att mina funderingar på senare tid gällande hur mycket pengar jag skänkt i välgörenhet under många år snarare ger mig ångest än att jag får något ut av det själv. Men jag tror och hoppas att någon annan fått glädje av det. Så trots att jag själv inte mår så bra av att ge så försöker jag se saker ur en annan människas perspektiv. Det vi kallar empati?

Sen är det så klart så att vi inte kommer ifrån att vi upplever världen genom våra egna ögon, men jag tycker som sagt att det är märkligt att avgränsa saker och ens interaktion med andra till en själv bara för det.

Det är toppen att du skänker pengar till välgörenhet. Att du får ångest över det skulle väl också kunna grundas i något själviskt? Det är pengar DU inte längre har.
Sen tröstar du dig själv med att andra mår bra av dina välgörenhets pengar. Om den trösten inte funnits, hade du fortfarande skänkt pengarna?

Vi skaffar inte vänner för att andra ska må bra, utan vi mår själva bra av att ha vänner.. På så vis grundar sig din dragkraft att skaffa vänner i en självisk grund. Men att det är själviskt innebär inte att det är negativt.

Vi kan titta på människan och vårt begär att skaffa familj och barn. Varför tror du egentligen folk är villiga att traska runt med ett barn i magen i 9 månader och sedan riskera livet vid födsel?
Jo, det gynnar mänskligheten och oss själva om vi fortplantar oss och för våra gener vidare.

Jag tycker inte det är dåligt att folk skaffar barn, men det är ju inte direkt som om föräldrarna tänker "Åhh nu är det dags att göra en tjänst för en person som vi inte vet någonting om, som vi inte känner och ge en person vi inte känner ett liv!"
Nej utan vi har helt enkelt en inbyggd självisk drivkraft som säger "Skaffa barn"
Något som i sig inte är negativt, utan snarare positivt.. Det driver ju mänskligheten framåt.

Skrivet av star-affinity:

Tänkte också nämna ett par saker som Peterson sagt som verkligen fått mig att rynka på näsan (har även kommenterat på ett par YouTube-klipp just därför).

En kommentar på denna video där jag skrev:

Citat, mig själv:
I think it's irrational with self-interest because self-interest applies to all of us, all the time, at the same time. So what gives one individual the (rational) right to take his self-interest above some else's? Just because he's in the particular skull (mind) he happens to be in? Well, so is everyone else!

Peterson (https://youtu.be/h_wtAAjLXy0):
”Yes, you can be a non-beleiver but the funny thing about that is too, you can’t be a non-beleiver in your action you see because Harris’s metaphysics is fundamentally Christian so he acts out a Christian metaphysics but he says well I don’t believe it, it’s like well yeah you do because you’re acting it out. You just say you don’t believe it.”

Vad sjutton menar karln med det? Precis som om Kristendomen skulle vara moralens grundpelare? Precis som man inte kan hålla med om att vissa aspekter av Kristendomen är vettiga utan att köpa hela konceptet?

Han har även sagt (i videon närmast ovan om jag inte minns fel):
"If there is no higher value – if there is no transcendent value – then you can do whatever you want."

Öhhh, va? Varför då?

Ja well först och främst skulle det vara helt bisarrt att tro att en människa skulle endast ha åsikter som stämmer överens med dina. Så du får rynka på näsan hur mycket som helst, du behöver inte hålla med om allt och det bör man ju inte göra.
Jag vet att han bland annat pratar om hur barn är det absolut bästa som finns.. Det håller inte jag med om, men karln har ju barn så det är ju fullständigt rimligt att han känner så!

Jag tolkar det han säger om kristendomen som att även om du inte tror på kristendomen, så kan du ändå vara troende/agera som en troende genom att ha kristna värderingar.
Av händelse är ju kristna värderingar ganska grundläggande för mänskligheten över lag.. Så det är väl klart det finns överlappning? Du behöver inte vara kristen för att dela åsikter och värderingar som kristendomen har.

Tycker denna videon där han berättar hur de 10 budorden dök upp känns rätt relevant här.
https://www.youtube.com/watch?v=JFD1xFQSRh4
Man behöver ju inte vara troende för att tycka det är dumt att mörda liksom.

Låter nästan som att du är missnöjd med hur budskapet levereras istället för att reflektera över det som sägs. Hur spännade hade livet varit om man inte blir utmanad i sina åsikter och presenteras andra synvinklar då och då?

Jag har sett på hans youtube föreläsningar sedan drygt 2,5 år sedan.

Majoriteten av hans content handlar inte särskilt mycket om politik utan framförallt om människan. Han pratar mycket om bland annat Nietzsche och tolkar hans texter. Det är egentligen helt vanliga föreläsningar som på vilket universitet som helst enda skillnaden är att Jordan är superduktig att få folk att förstå innebörden av innehållet och presenterar det på ett bra sätt.

Jag uppskattar Jordans sätt att leverera svårt innehåll. I en föreläsning berättade han om vår tendens att söka vård och trygghet hos andra istället för att försöka vara vår egna trygghet och vård.

I en annan föreläsning diskuterade han kring ämnet att mer eller mindre alla våra beteenden är grundade i vår egna själviska natur. Något jag upplever stämmer om man reflekterar lite över det..Om jag hjälper någon så får det mig att må bra, jag blir glad över att ha hjälpt någon..

Hade jag inte mått bra av att hjälpa andra så vet jag inte om jag hade gjort det.

Alltså majoriteten av det han säger, skriver osv är egentligen väldigt okontroversiellt, men om man tittar och lyssnar på hans budskap genom en "feminist hatande gubbe"-lins så kommer man se dom budskapen man vill se.. Om man däremot lyssnar och reflekterar lite istället så tror jag att dom flesta kan uppskatta Jordans föreläsningar.

Tool - Schism

Skrivet av tricky:

Ser ut som en rejält mycket tråkigare och fattigare version av Battlerite :/

Kört Wc3 modden?

Battlerite är inte ens i närheten samma spel.

6 av 10 !

Men jag blev nådigt lurad av Zanzibar.. Läste ju inte texten..

Skrivet av ELF:

Rust är ett sådant spel som jag börjar bry mig om när det är färdigt. Finns ju en chans med sådana här spel att man måste börja på en ny värld efter en uppdatering.

Ja alltså att spela Rust är lite som att segla.
Det är inte destinationen som är målet, utan resan.

Serveradmins bestämmer själva när kartan skall startas och/eller om blueprints skall wipas och det skrivs nästan alltid ut i serverbeskrivningarna vad som gäller för just den servern så det är bara att välja och vraka.

Tanken över tid med Rust är att det skall vara en bestående värld helt utan wipes, men i dagsläget så finns det servrar som wipar allt mellan 24 timmar och en månad.

Man börjar spelet med endast basic blueprints men över tid så hittar man och låser upp fler (avancerade) grejer, admins kan välja att behålla alla spelares blueprints och bara wipa världen eller köra både och.

Skrivet av monsterbenke:

detta blev ju snabbt känt för att vara smockat med ryssar som fuskar/förstör för alla. därför slog det aldrig riktigt igenom

Fusk var mer en grej förr... Och i regel endast på dom officiella servrarna. Personligen har jag bara sett fuskare på youtube.

Men jag skulle verkligen inte påstå att ett spel som legat stadigt på steamcharts top10 är ett spel som aldrig slagit igenom.

Skrivet av Dreijer:

Inte en enda kommentar. Jag misstänker att intresset för Rust är ganska svalt, nu för tiden.

http://steamcharts.com/app/252490

Ett spel som sedan release har legat på top10 på steamcharts skulle jag inte säga är svalt.

Jag är jävligt imponerad över Rust, det är ett jättelitet team men dom pumpar ut uppdateringar varje vecka (men nu efter release ska dom gå över till månadsvis) och det är alltid kul att läsa utvecklarnas devblogs. Dom är inte rädda för att göra sin spelarbas griniga och lägga in stora förändringar som förändrar spelupplevelsen kraftigt så spelet känns alltid fräscht.

Det känns som oväntade problem är fan det enda som det företaget verkligen lyckas med.

Jämför Rust early access och pubg release... Pinsamt hur man ens kunde med att släppa spelet.

Spelet skall ju ha tre factions, guld grapparna som vill ha dina kistor. (Gold Hoarders)
Voodoo damen som vill att du dödar gamla skelett (Order of Souls)
och slutligt Merchant Alliance som inte dykt upp i en enda alpha/beta ännu.

Vet inte varför man bara har Gold Hoarders med i denna betan men ja.. Dom har inte heller beskrivit vad syftet med betan är heller, något dom gjort med alla tidigare alphor.

Ser kraftigt fram emot release

@Javas: yes!
Ser alltid fram emot torsdags kväll då dom släpper patch och tillhörande dev blog!

Som aktiv Rust spelare kan jag säga att varje veckas uppdatering är snarare som små dlc'er.
Nya grejer läggs till, saker förbättras etc etc. Utvecklarna är jätteduktiga på att kommunicera med sin spelarbas.

Ska bli kul med månads-patcher istället, förhoppningsvis orkar dom rycka i större förändringar istället för pressen att ha något färdigt varje torsdag som dom brukar.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@IluvBread: Låter ju unikt roligt. Dock rätt tidskrävande.

Ja verkligen, spelet är verkligen bäst när man får se över tid hur det utvecklar sig, många gånger så är man fast på samma karta i några dagar andra gånger är dom förbi under natten.

Skrivet av cb99:

@IluvBread,
+ för sammanfattningen.

Sitter ni på ts eller discord eller något annat?
Shoppade det under rean då det verkligen ser intressant ut, och än mer efter att sett lite mer videos från spelet.
Har ingen just nu i bekantskapskretsen med spelet och har faktiskt inte satt igång med det ännu.
Så om ni har behov av en i sammanhanget noob (hint ) skicka ett pm. (discord kör jag tyvärr inte, har en ts server uppsatt)

-cb99

Jag kör framförallt med ingame voip, men det finns en officiell discord där folk samlar sig rätt ofta.
Men i regel kliver man bara in på en server, hittar på något att göra och om folk av händelse den dagen sitter på discord så är det bara att kliva in.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oh, kan du inte beskriva en typisk spelomgång. Känns lite MMO-vibbar, där man behöver farma stuff för att senare dra på dungeons.

Du kliver in på en server och ser en karta, där är nuvarande 'kampanjen'. Alla maps i spelet är del av en större världskarta och varje krig utspelar sig på en av de här kartorna. (Tror det är 9 just nu, har inte räknat..)
Så du väljer nuvarande stridskartan (efter att ha kollat in hur det har gått för ditt favoritlag hittills i kampanjen) och du ploppar ner utanför ditt lags Headquarters.

Nu utgår vi ifrån att det är en helt ny strid som utspelar sig på nuvarande kartan, då står du där med hela ditt lag utanför Headquarters och folk splittrar upp åt alla olika riktningar.

Resurser behövs, så några går och tar sig an uppgiften att hugga dom, andra föredrar en annan typ av support-roll och väljer att delta i logistik-teamet, dvs de skaffar sig en lastbil som de bland annat fraktar resurser till de olika fabrikerna eller kör trupper till frontlinjen.

Är du mer törstig på action så tar du ut ett passande vapen(över tid låser laget upp nya vapen) ifrån headquarters och börjar lubba till närmaste stad och försöker ta över den. Städer ger ditt lag tillgång till nya fabriker som är viktiga för att kunna köra ett effektivt krig.

I regel brukar en erfaren spelare ta på sig rollen som Quartermaster, dvs logistik-chef.. Han/hon läser scout-rapporterna, hör från laget var frontlinjen ligger och försöker skicka trupper och resurser dit.

Senaste jag körde en match så startade jag och 4 andra en squad och aggressivt pushade en outpost vi verkligen ville ha tag i innan motståndarlaget fick den. Mitt lag hade inte prioriterat den outposten vi var vid utan ville hellre köra en mer defensiv strategi men det blev bestämt att ögonblicket vi hade vår supply-line igång så skulle vår outpost prioriteras högst.

Så vi byggde skyttevärn på relativt smarta ställen och försvarade outposten så gott vi kunde, efter drygt 30 minuter intensiv strid så kom äntligen våra engineers och byggde en FOB (forward operating base) bakom oss, något som ger oss möjlighet att spawna där.

Motståndarna kontrade då med att bygga egna skyttevärn och 'pillboxes' (tänk dig turrets från team-fortress typ, skjuter automatiskt spelare) Dom byggde alldeles för mycket för att vi skulle ha en vettig chans att sänka dom med granater och gevär, så laget hade en röstning om vad nästa teknik-avancering skulle bli, nytt fordon eller nya vapen?

Vi lade fram vårt förslag om mortars då frontlinjen var extremt packad med skyttevärn och laget höll med.
Så drygt 10minuter senare blev dom första levererade till oss och vi kunde börja förstöra deras barrikader på säkrare avstånd.

Foxhole är verkligen en unik upplevelse, det är fruktansvärt nerskalat och ser simpelt ut men meta-strategin som krävs och det är något visst med att känna att oavsett vad man än väljer att göra så hjälper du ditt lag ta sig närmare en vinst.

Spelet är inte klart i dagsläget och utvecklarna streamar varje vecka och berättar hur det går med utvecklingen och bollar idéer med tittarna och communityt.
Planen ser ut att vara att förändra spelets kart-struktur så det blir en enda stor enhetlig värld och mer likt ett mmo, men i dagsläget är det mer som ett isometriskt Battlefield 1942 blandat med Natural-Selection med 100pers / server.

Redigt kul lir, har en del problem men det är sjukt hur fort uppdateringarna kommer.. Speciellt med tanke på att dom är typ tre pers som utvecklar.

Fan, när jag läser listan på val inser jag att för mig så var 2017 ett riktigt dåligt år.

Dirt 4 är sämre än Dirt Rally.
Project Cars 2 är sämre än 5 år gamla assetto corsa.

Thimbleweed Park var spelet som kickade igång min och sambons spelkvällar igen så det var ju fint men i övrigt så var 2017 ett rätt risigt år.

Jag har dock haft riktigt kul med Mario Oddysey så ser fram emot 2018 och vad det kommer erbjuda

Deltod i de senaste två Alpha testerna och kan säga.

Satan vad bra spel.. Tror PUBG kommer bli 2018 lira en kortis och Sea of Thieves kommer vara go to spelet om man vill ha äventyr med polarna!