Inlägg av BAMF

Inlägg som BAMF har skrivit i forumet

1
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av BAMF:

Biltillverkare... Om till exempel SAAB säljer en bil till en kund och denna kund sen säljer den vidare, tjänar då SAAB på det?

Ja, SAAB tjänar fortfarande på det, för du behöver fortfarande *deras* licensierade verkstäder för underhåll, och *deras* reservdelar när någonting pajar. Ett fortgående underhåll som inte finns på spelmarknaden (annat än månadsavgifter för MMOs då).

Dom tjänar väl fortfarande inga pengar när bilen säljs vidare som är det som diskuteras här?

Skrivet av Avtr:

Problemet ligger väl mycket i att en blivande köpare - av ett relativt nytt spel - kommer in i en spelbutik och hittar spelet de var ute efter begagnat med en prislapp på 50 kr mindre än vad det skulle kosta nytt. Köparen går förmodligen på ett spel som kostar 50 kr mindre men vinsten går helt till butiken, inget till spelutvecklaren. Utvecklaren förlorar en kund.

BAMF - ett dåligt exempel, men jag menade att det kanske är större risk att man måste byta delar på en begagnad bil...

Det blir ju samma sak med bilar egentligen eller? Eller vilka andra varor som helst? Om man kan köpa något begagnat så kommer vissa alltid att föredra det av sina egna personliga grunder. En bilförhandlare (eller GAME etc etc) tar vinsten vid försäljningen och till exempel SAAB får nöja sig med sin vinst vid nyförsäljningen. Det jag inte förstår är varför det skulle vara någon skillnad för spelindustrien? Det är utvecklingskostader för alla varor vi konsumenter köper så det argumentet funkar inte riktigt enligt mig.

Vad skiljer begagnatmarknaden på bilar och spel? (eller vilka andra varor som helst?)

Skrivet av Parzec:
Skrivet av kaealy:

Parzec, antar att du försvara piratkopiering? För konsekvenserna blir detsamma för utvecklarna.

Nej, nej. Jag försvarar inte piratkopieringen här. Det jag inte förstår är hur företagen skiljer på:
1/ Spelare A köper spelet och spelar det hyffsat aktivt under 3 år.
2/ Spelare A köper spelet, spelar aktivt under ett år, säljer det vidare till spelare B som spelar aktivt under 2 år.

Det blir samma kostnad och samma inkomst för företaget. Om de är så sjukt oroade för begagnatmarknaden tycker jag de ska satsa mer på att göra spel som folk vill köpa när de släpps och sedan behålla.

I second that!

Begagnatmarknaden har funnits så länge det har gått att handla saker så varför ska spelindustrien helst plötsligt tjäna pengar på vidareförsäljning?

Biltillverkare... Om till exempel SAAB säljer en bil till en kund och denna kund sen säljer den vidare, tjänar då SAAB på det?

Är det rimligt av dom att kräva en extra avgift för att bilen skall fungera som den ska?

Min fråga är: Varför ska spelföretag kunna ta ut extra avgifter efter att dom sålt sin vara första gången och inte till exempel biltillverkare?

Skulle vi akseptera att betala tio tusen extra vid köp av en begagnad bil för att få möjligheten att använda radion, 4:ans växel, bagageutrymmet etc etc?

1