Inlägg av brinkstar
Inlägg som brinkstar har skrivit i forumet
Ser ett fundamentalt fel med det här inlägget, vilket är att innovation inte sker särskilt mycket. Det sker ganska mycket innovation vad det gäller både spelmekanik och grafik. Även på den gamla tiden var det ju oftast det tekniska som begränsade vad du kunde göra, och anledningen att innovationen uppstod var mycket pågrund av att vi gick från 2d-3d, storleken på minnen osv. vilket kanske inte sker på samma sätt idag pågrund av att tekniken kommit så långt, och inte utvecklas vidare på samma sätt.
Innovationer sker både inom AAA och indie, där indie är det som driver det mesta. AAA är ju oftast företag där det är tusentals anställda där man också måste överleva, vilket leder till att man satsar säkert istället för innovativt. Det finns så klart undantag (exempelvis half life alex, RE 7 och death stranding som gick ifrån det beprövade).
Dock är det ju så att spel inte alltid behöver innovera, det kan räcka med att spel använder det som finns för att göra det till ett bra spel, exempelvis d2, som utöver grafiken fortfarande är ett enastående spel som fler borde få uppleva. Likaså ff7 exempelvis, även om remaken tyvärr gick ifrån manus lite mycket från originalet.
Vi ser utmärkta spel månatligen som kommer ut, exempelvis valheim som uppenbarligen tilltalar massan. Sen har vi spel som flight simulator 2020 som är ett innoverande spel i sin storslagenhet. Ser vi till plattformspel så har vi ju spel som ori and the blind forest (med tvåan) likaså hollow knight och flerstående fler spel som fortfarande kan imponera.
Kan det vara så att innovationen inte sker lika tydligt pågrund av att vi kommit till en punkt där det inte är lika märkbart. Det är de små nyanserna som gör skillnaden. Det är inte så att vi kan gå från 3d till 4d exempelvis. Storhetstiden av spel markerades av förändringar pågrund av teknikska begränsningar, men idag så är det de små förfinade spelmekanikerna som inte märks, men ändå innoverar.
Jag anser inte heller att det är viktigt att spel måste innovera i allting. Vi har kommit dit vi har kommit för att folk har lärt sig, utvecklat sig, och i slutändan gjort något bättre. Använd de byggstenar som finns och finns det möjlighet till innovation, så använd det. Ibland kan dock en bra story och spelmekanik räcka för att göra ett spel som är bra, utan att behöva känna pressen att innovera allting.
Jag har stött på problemet med att man inte kan spara, dock börjar det funka igen så fort man gått in i en "dialog scene", har hänt mig två gånger, ena gången när jag tog questet för att alliera sig med lunden, andra gången under questet för east anglia, både gångerna löste det sig efter att jag gått in i en dialog scene.
Kraschat tre gånger. Oftast när jag går in och ut från kråkvyn.
Har även lyckats komma under engeland när man möter en motståndare som använder dive of the valkyries och samtidigt använder den mot honom. Annars inga stora problem.
Kör på PC och spelat i över 40 timmar.
Final fantasy X är ett mästerverk. VII it stark andraplats.
Anser tyvärr att X är ett av de sämre FF spelen. Det var här de började tappa bort den stora öppna världen (när du kan åka runt i slutet väger tyvärr inte upp), cringe story, tråkiga karaktärer osv. :/
Gamla rpgs var ju enda gången man faktiskt kunde undersöka områden och hitta saker som inte tillhörde main-storyn. Så första gången det fanns en "öppen värld".
Dessvärre är jag ganska emot den moderna utveckligen av JRPG's, som började i samma era som FFX, där man kör real-time combat och tråkiga 3d världar, samtidigt som det är generiska japanska karaktärer. FFXIII är den absoluta höjdpunkten, men FFXV är inte långt borta.
Såvida vi finner det obehagligt, fel eller ej, är inte för oss att avgöra för henne. Det är upp till var och en att avgöra och hon tycks vara glad över beslutet.
Så klart är det så. Dock bör det ju undersökas vidare, för det är inte alltid den som är drabbad som vet vad som är bäst för den själv, tyvärr. Forskning bör genomföras ifall man vill använda det på en större skala.
😬😂 singelkillar med heltidsjobb köper precis de leksaker de vill ha? 😂😂
Vi andra får köpa men när familjen frågar vad allt kostar får man hyvla bort 90% av priset med en liten vit lögn.
Förstår inte problematiken. Är visserligen ensamstående men är ganska frikostig med mina utgifter (tycker jag), äter ute 4-5 gånger i veckan, ofta nån aw eller två i veckan (som inte sällan går på 700-1000 spänn per gång) och lägger ändå undan ungefär 60% av lönen varje månad efter hyra, räkningar (bil och så, vilket inte är nödvändigt för många) samt mat och diverse annat (spelköp säkert 1000-1500 spänn). Tjänar inte så mycket mer än gemene man om man kollar på lönesnittet i Sverige i Sverige för män. Det jag kan se som en stor skillnad i utgifter kan vara kläder, eftersom jag sällan köper kläder ifall det absolut inte är nödvändigt.
Känns som att kostnaden för en valve index borde vara en struntsumma ifall man tycker det är värt att investera i. Mycket verkar bara handla om att prioritera rätt saker och skita i strunt-grejer som man egentligen inte behöver.
Säg att man har ett barn, extra kostnad 2000kr i månaden på mat, kläder / 1500 spänn i månaden + diverse annat, säg 2000 kr (sparande, köp av prylar osv.). Det sammanställt är (5500 - 1250 för barnbidrag) / 2 för två personer = 2125 kr extra varje månad. Det innebär 5.8% av snittlönen för en man i Sverige idag. Då sparar man 55%. Har man ett barn till... strax under 50%.
Förklara gärna för mig vart alla pengar går, för jag får inte ihop ekvationen? Om man inte konsumerar det man inte behöver, förstår jag det verkligen inte. Säg att man slänger på 2000 till för diverse på varje barn, alltså så uppgår utgifterna till ungefär 8,5% av snittlön för varje barn. Fortfarande borde man spara 41% med två barn. Snittlön är 36500 varav högt räknad skatt 35% alltså (36500 - 12775)*0.41 = 9727 kronor vilket inte ens är kostnaden av en index.
Har en lista på bästa spelen:
A link to the past > Ocarina of Time > Wind waker > Majoras Mask > A link between worlds > Zelda 1 > Twilight Princess > Botw > Minish Cap > Links awakening > Phantom Hourglass > Oracle of Seasons / Ages > Skyward Sword > Zelda 2 > Spirit Tracks
Kvarvarande spel kommer jag knappt ihåg.
Med tanke på att många nämner botw så tänker jag flika in min åsikt. Den enda grejen som jag gillade i botw mer än i andra zelda spel är den öppna världen. Dock var den världen alldeles för tråkig, för mycket yta med för lite saker i, dungeons som var alldeles för tråkiga och lätta, shrines (och seeds) som inte medförde något värde för mig personligen, för lite karaktärsutveckling (med det menar jag för lite saker som gjorde att du kände dig starkare/bättre), dåligt vapen-system. Storyn var ju inget roligt heller. Alldeles för lite unika / roliga sidokaraktärer osv.
Shrines var det sämsta med hela spelet, de var generiska, ganska tråkiga och oftast alldeles för lätta. Att man inte kan utveckla karaktären annat än med temporära vapen samt lite dräkter gör inte saken bättre heller. Jag skulle personligen vilja se mer av den gamla varan med items / powers som förbättrar din karaktär, som inte nödvändigtvis behövs för att progressa genom världen men som förenklar och gör saker mer intressanta.
Fyll ut världen med mer roliga saker, mer sido-quests som är intressanta samt ta bort / lägg till de tidigare nämnda åsikterna så köper jag att det är ett av de bästa spelen.
Hoppas verkligen att de kommer fylla ut botw 2 med det, annars är det tveksamt om det är värt pengarna för min egen del.
Är "New Game+" det nya ordet alla ska använda?
Vet inte riktigt om man ska klassa det som nytt, det är väl bara att fler typer av spel erbjuder det. Ordet har väl i alla fall använts sen början av 2000-talet, fast främst i japanska rpg'n, i alla fall vad jag förstår det.
För övrigt, älskar ju när det blir mer content efter man kört igenom det, blir man sporrad att lira igenom det en gång till. Så nu kan man bara se fram emot spelet desto mer!
Jag är av den åsikten att ifall en konsol är intressant, då kan jag betala. När vi talar om pris så är det svårt, det är snarare hur delaktig jag skulle känna mig som avgör det. Då tänker jag inte ur rent prestanda perspektiv utan snarare vad medför det för nytt?
Prestanda har alltid varit ett sekundärt attribut, för mig är det snarare ifall en konsol kan innovera med tillbehör eller liknande som spelar större roll. Något som medför en högre involveringsgrad. Säg att ps skulle släppa ett prestandamonster för 5k och ms/nintendo istället släpper något som verkligen får mig uppslukad av ett spel (ett exempel skulle vara riktigt revolutionerande vr), fast prestandan är bristfällig, då skulle jag utan problem kunna slänga ut 10-15k, beroende på hur bra det är.
Vad sägs. Bästa konsolen denna generation är en pärla som ska bevaras så länge den lever
Märkt att folk har den inställningen till switch, vilket jag inte förstår alls. Den har verkligen överträffat mina förväntningar, kanske mest för att jag inte lirar så mycket trippel-a spel längre. Blir nästan enbart indie-titlar, men ändock. Älskar att kunna switcha mellan bärbart och stationärt läge
Mannen blev entusiastisk och hypade upp saker som var planerat för spelet fram tills att pengarna tog slut och spelet behövde börja säljas, det gjorde mer ont för honom än för spelarna.
Massan som köpte no mans sky köpte det för att kunna flyga runt, landa på närmast oändliga mängder planeter och gå runt. Resterande (inklusive jag) blev mindre missnöjda när patcharna började ramla in, readan den första fixade till de största problemen.
Så det känns sjukt att beskriva hur härligt han har det när han sitter två år efter release och fortfarande bygger på spelet medans han undrar om dagens dödshot faktiskt är på riktigt eller inte.
Finns ju definitivt liknande fall där spelutvecklare har hypat spel, skillnaden är att det var väldigt många som var entusiastiska för No Man Sky, mig själv inkluderat. Det är sant att det är lätt att saker är lättare sagt än gjort, när man säger saker.
Det skrämmande är personer som @mobmoben, där man försöker bortförklara något så allvarligt som dödshot. Spelar helt enkelt ingen roll om det är tänkt som ett allvarligt hot eller något, för den drabbade är det exakt lika illa.
Det som är skillnaden är att det @mobmoben antagligen inte inser att om han har fått ett dödshot, så har en person som Sean Murray fått tusentals. Sannolikheten att någon av de personerna skulle verkställa ett hot är betydligt mer överhängande än att en av de tolvåringar som slänger ur sig idioti på nätet, skulle genomföra det de sagt.
Inbitna gamers är riktigt skrämmande, likväl som inom alla intressen finns det sjuka människor i mängden.
kopplingen till pewdiepie's fjanterier kändes ju inte alls krystad...
Tänkte exakt samma sak. Har ju verkligen ingen koppling, så varför ens ta med det övergår mitt förstånd.
Älskade sunless sea. Allt från svårigheten, till upptäckande och storyn gjorde att det var en av de mer stämningsfulla spel jag spelat på länge. Förväntar mig definitivt detsamma av det här.
Autograph, första spelet fick du själv välja vad du skulle genomföra då du valde din karaktär i början av spelet. Du kunde skriva ett mästerverk, försöka uppnå odödlighet, rikedom, eller att hitta vart din far dog. Antar att det blir något liknande i sunless sky.
Det är ju ett roguelite spel så målet med spelet är inte jätte väldefinierat till en början men det är ju själva glädjen att upptäcka det som gör det värt att spela.
Är det bara jag som anser att första spelets battle-mechanics verkar roligare än det här? Känns som någon form av pikmin med ingen identitet. Förstår att många klagade på första men anser ju att de tog fel designbeslut när de tog bort familiars helt och hållet, de skulle istället ha expanderat på den stridsmekaniken så det kändes lite mer varierat och "specialiserat" enligt mig.
Enkel början. The legend of zelda: a link to the past.
Rätt!
Varsågod och bidrag med nästa spel!
Nån får gärna ta hand om en ny bild, jag hinner tyvärr inte fixa med det idag. Thnx!
Enkel början. The legend of zelda: a link to the past.
Såklart att dom skulle sabba spelet med att förstöra striderna.
Blir inget köp.
Måste hålla med. En av de stora grejerna med final fantasy serien är det turbaserade stridssystemet. Senaste spelet som hade bra stridssystem var enligt mig final fantasy x men tyvärr är inte det "häftigt" nog så de försöker förnya sig, men problemet är att de har tappat en del av final fantasy enligt mig. Hade de startat en ny serie med det nya stridssystemet hade jag inte haft mycket emot det, men när jag hör final fantasy så har man en viss uppfattning av vad final fantasy är och att ändra allt som hade med final fantasy att göra gör att de inte längre är några uppföljare till serien utan istället skulle kunna definieras som en ny serie.
De kanske lockar en ny publik, because final fantasy, men de flesta oldschool fansen jag pratat med anser att de nya final fantasy spelen är skit, till stor del pågrund av 2 saker. Det ena är att man är väldigt låst i hur man spelar, linear gameplay och ingen öppen karta, och det andra att de man gått ifrån det gamla stridssystemet.
Spelat alla förutom det sista, hade jag ingen aning vad det var för något :<
Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?
Det är väl flera spel som har haft bättre flyt på Xbox One än Ps4? Så förstår inte varför det skulle anses chockerande..
Förövrigt så "snurrar" väl Xbox One processor aningen snabbare.
Har inte riktigt sett ut så, men det är främst för att xbox one kör med betydligt sämre grafik-processor. (1.31 vs ps4's 1.84 teraflops) och därför har oftast de spel som rullat på bättre varit de som körts i lägre upplösning. Däremot är processorn något starkare i xbox one men det är betydligt mindre skillnad jämnfört med grafiken (1.75 vs 1.6ghz). Det tillsammans med ps4ans snabbare minne gör rätt stor skillnad. Jämnför man därför spel som faktist körs i 1080p så har oftast (int alltid) xbox one presterat sämre.
Har spelat demot en del, måste säga att jag gillar allt förutom en sak. Jag tycker det blir för litet att köra på den lilla skärmen (ja jag kör på ett gammalt 3ds med liten skärm) och vill inte riktigt köpa gamla stora nu när det är en ny variant på gång.
Träffade 2 av utvecklarna (grundarna) på Kreativum i Karlshamn tidigare i år när de hade uppfinnar-kongress där. Mycket trevliga snubbar, snackade lite om spelutveckling och bland annat att kickstarta/indie-go-go starta ett spel som de höll på med. Nu får man äntligen se vad de går för. Det jag kan säga är att de inte lever några lyxliv direkt så kan med stor säkerhet att det inte är där pengarna går. (De bor tillsammans för att spara pengar). Kommer backa dom för de verkade väldigt seriösa och den ena utvecklaren hade ett skärp med zelda-loggan och det kan väl inte ses som något dåligt?
Gillar själv den skandivaniska touchen de har på sina spel med mytologi från de närmre trakterna.