Inlägg av Arion

Inlägg som Arion har skrivit i forumet

Skrivet av Wazz:

Hm, ja - det låter ju som ett bra val...
Jag ser iofs det som att AMD+ATI = Budgetkopia, Intel & Nvidia = "Real deal" - därmed inte sagt att AMD gör kvalitetskopior (i alla fall i förhållande till de pengar som man måste spendera på dem).
Det största besväret jag har med ATI är ur en utvecklarsynpunkt då Nvidia alltid stöder alla funktioner som ligger i tiden med den aktuella V/P-Shadern och det är för många gånger som t.ex vertex texturing inte fungerat på ett likvärdigt ATI-kort!

Du verkar ju inte riktigt veta vad du pratar om? Vad har du för belägg att AMD+ATI skulle vara en "budgetkopia?

Och vad menar du med "Det största besväret jag har med ATI är ur en utvecklarsynpunkt då Nvidia alltid stöder alla funktioner som ligger i tiden med den aktuella V/P-Shadern"? Visst finns det tekniker som nvidia stödjer och inte Ati men det gäller ju åt båda hållen...

Blir trött på okunniga fanboys/troll.

Skrivet av pixelshader:
Skrivet av hansen:

En av dom bästa (Om inte den bästa) modden genom tiderna imho.
Grymt nyskapande och sjukt roligt.
Givet köp

Nyskapande?

Att ha en commander med "topview" är ju inte så vanligt det heller? Hur som helst så var det grymt kul och jag hoppas verkligen att dom lyckas!

EDIT: Är inte NS egentligen ganska likt battlzone till spelsättet? Även det är iaf ett spel som det gärna får komma en uppföljare till, grymt kul!

Skrivet av bhm.dhn:

Hahahaha, Nord Korea invadera något land över huvudtaget? Missförstå mig inte nu men ett land som inte har någon infrastruktrur, kassa landstyrkor beväpnade med hand-me-downs från kina, föråldrat flygvapen, i princip obefintlig marinkår och antik kärnvapen teknologi är inte något som är i stånd med att invadera ett skit. Landet har inga möjligheter till framtida expansion och dess teknologiska efterblivenhet är alldeles för långtgånget. Kan man inte välja att expandera på något nytt? Indien/Pakistan konflikt som går åt helvette eller varför inte något om ett amerikanskt nytt inbördeskrig? E fan trött på att skjuta på klyschigt jävla skräp som amerikanska spelföretag pumpar ur sig. Skulle vilja se ett spel med sjysst story om en framtida Stor-europeisk federation mot USA eller nåt.

+1

Det enda någorlunda realistiska scenariot vore om dom invaderade Sydkorea, eller möjligtvis Kina.

Men NK över stilla havet till USA? LOL

Skrivet av Thanatos84:

"What a great move by the zerg player"
"What a great move by the zerg player"
"What a great move by the zerg player"
"What a great move by the zerg player"
"What a great move by the zerg player"
"What a great move by the zerg player"

Lite upprepande ja

men det ser bra ut!

Skrivet av Hypno:

TruB och Ice Man: Preed kanske menar att ordet "stolthet" inte borde sammankopplas med utveckling av livsfarliga vapen, men vad vet jag.

Med tanke på att syftet med vårat flygvapen är att försvara sverige (eller har varit iaf) så ser inte jag några moraliska tvivel där. Annat hade det varit om vi försökte ta över Norge eller använde Gripen till att bomba samer...

Skrivet av Preed:

"allt från modeller som Harrier, Lockheed YF-12A till vår svenska stolthet Gripen finns representerade."

Ser vi Gripen som en stolthet är vi ganska långt gågna i vår sinnesförvirring.

På grund av vadå?

Skrivet av Painby:

Jag får CTD när jag försöker logga in på en profil.
Fungerar att skapa den men så fort man trycker "Apply" eller enter så fryser det bara. Stänger ner vid alt+tab.

+1

EDIT: Provade att köra det i kompatibilitetsläge för xp och ta kör som administratör, funkar då iaf.

Skrivet av Mson:

tveksam till demot.

- UI inte direkt bra.
- Toggle kolumt/2 lines på armer?!
- AI är riktigt dålig
- standard saker som klicka på map för ta sig dit fanns inte eller CTRL + 1 (lr nått nummer) för göra squad fick man inte göra och en del andra saker, ruttet helt enkelt.

annars var det rätt ok, men gameplay var inte så bra som de kunde varit.

Vad är dåligt med UI? Är ju som förr ungefär fast med vissa förbättringar.

Vad menar du med "Toggle kolumt/2 lines på armer?!"? Det går att ändra smidigt hur många rader osv man vill ha om det är det du menar.

AI är iaf kraftigt förbättrad, helt ok.

Och dessa två standardsaker du nämner finns visst, klicka på kartan och grouping.

Det jag har att klaga på mest som många andra är att ljudet buggar, verkar vara ganska vanligt. Det kunde gärna fått vara lite mer blod och ragdoll också när folk dör
Annars tycker jag att prestandan är bra och att det är rätt känsla. Den nya vattendelen var ju också riktigt trevlig.

Skrivet av 93nisse:

någon annan som har problem att instalera det ? händer inget när jag klikcar på instalera??!?!?!?!?!?!?!? VILL SPELA!

Det funkar om du startar om Steam!

Han kanske syftar på företagets namn "Robot" ?

Skrivet av Gullet:

Wth en ny film?? dog inte Decepticons ledare? Megatron.

I den tecknade serien så avslutar ju typ alltid Optimus Prime med att säga att jorden är fri och att dom slipper Megatron en gång för alla, men alltid lyckas han återuppstå.

Kollade på gametrailers videorecension och måste säga att det är väldigt snyggt, MEN en sak som jag ofta tänker på...

Alla ansikten i nya supersnygga spel tex crysis och detta, visst, dom är ursnygga men när dom ska uttrycka känslor så tycker jag fortfarande inte att något slår HL2. I det spelet utstrålar verkligen ansiktena glädje, sorg och ilska, dom känns väldigt dynamiska. Kollar man på karaktärerna i KZ2 spel så känns dom på något sätt ganska stela och omänskliga, polygoner och upplösning till trots.

Det ultimata spelet!

Varning för långt inlägg, hade lite tid över och här kommer lite idéer till det ultimata spelet enligt mig:

Grundidé:
Spelet har hämtat inspiration främst från Battlefield, Natural-Selection och Erepublik och är något av en MMO-RTS/FPS ekonomi/krigs/pussel-simulator! Ungefär såhär är det uppbyggt:
Spelet utgörs av 2 (eller kanske flera?) nationer. I varje land finns en regering som bör vara anställda av företaget för att de ska göra ett seriöst jobb. Regeringen består av President, Vice President, Krigsminister, Eknonomiminister och Forskningsminister. Nationerna är i totaltkrig och det ultimata målet är att fullkomligt utrota motståndaren, när detta gjorts påbörjas en ny omgång. En omgång bör sträcka sig över flera månader.

Presidenten och Vice Presidenten är ytterst ansvariga för att allting sköts och bestämmer hur man ska kriga o.s.v. ihop med sina ministrar. Presidenten kan också tala till nation via webcam och fungerar alltså som en lagledare för ett väldigt stort lag.

Krigsministern beordrar sina underordnade och utarbetar strategier ihop med ett fåtal generaler. Ekonomiministern styr över ekonomin som jag kommer gå in på mer senare, detsamma gäller Forskningsministern men då gällande forskningen.

Spelet utspelar sig i en värld lik vår med samma typ av teknologi o.s.v., dock så ser jag helst att länderna är påhittade och att alla ex stridsvagnar och automatkarbiner inte nödvändigtvis är exakta kopior av idag existerande exemplar.

Du som spelare har flera möjligheter, antingen kan du satsa seriöst och kriga hela tiden, eller så kan du ta det lite mindre seriöst och även ägna dig åt ekonomi, forskning och politik.

Ekonomi:
Spelet har 3 (kanske mer?) olika resurser, dessa kan vara pengar, hårdvara och energi. Dessa regleras till viss del av en "superadmin" som kan ge ut pengar till regeringen, sen är det upp till ekonomiministern att i samråd med övriga i regeringen styra ekonomin till landets bästa. Detta görs genom att dels uppmana folk med hjälp av vissa belöningar i spelet (achievments, pengar, topplistor etc) men också att styra vad industrierna ska tillverka för vapen.

Resursutvinning och tillverkning sker genom minispel som spelare sysslar med när de inte har annat för sig, även om du är superseriös krigare så kan det ju vara skönt att sätta sig med något annat en stund, medan vissa kanske känner för att nöta det hela tiden bara för att. (ex tetris tycker ju de flesta är roligt en stund, men andra kör på dygnet runt).

Forskning:
Denna del av spelet liknar för spelaren ekonomidelen, dock med andra "minispel". Här (och i industrin) förbrukas ju självklart resurser och det man får ut är ny teknik, tex smidigare stridsväst, bättre kroppsskydd eller bättre pansar. Detta kan sen tillverkas i fabriker och det gäller att man balanserar resursanvändningen så att man dels får bra materiel men också i tillräckligt stort antal. Köper man in ett visst antal stridsvagnar så har du dessa tills de är förstörda eller skrotas.

Krig:
Detta är spelets största del, det är alltså i huvudsak ett Krigs MMO-FPS. Här tänker jag mig att alla spelare i början gör lumpen. Här lär man sig hur det fungerar på riktigt, dock självklart i en kortare version och utan vapenvård, tältning och annat "tråkigt". Man lär sig grundläggande stridsteknik, terminologi och kommandon. Efter detta kan man om man vill utbilda sig vidare, antingen till gruppchef eller till en speciell befattning, tex förare eller skytt på ett stridsfordon. När man utbildat sig till en nivå man är nöjd med så finns det tre alternativ, träning, fronten, eller insatsstyrkan.

Träning innebär att du tränar dig för din uppgift, detta görs med paintball eller laser och kan ske på många olika sätt för att ge spelaren variation. Det kan vara stora eller små kartor och spelsätt såsom capture the flag, king of the hill o.s.v. Här spelar du endast mot andra spelare från samma nation och det kan anses vara det minst seriösa sättet att "kriga" på.

Vid fronten är det på riktigt, här är det fullt krig och det kan liknas vid team death match. Det är ganska högt tempo och man respawnas kontinuerligt, dock så får dina handlingar konsekvenser på grund av att det vinnande laget tar över mark och på så sätt får mer resurser samt kommer närmare det stora målet, att utrota motståndaren. Detta spelläge är mindre seriöst än insatsstyrkan men du bör ändå använda dig av det du lärt dig i din utbildning och sammarbeta, dock så ställs inte lika höga krav på gemensam strategi och befäl och officerare används inte i samma skala.

Insatsstyrkan är till för de mest seriösa. Här tänker jag mig att man strider någonstans i världen i upp till bataljons storlek. De som strider här är med i klaner där varje grupp utgörs av seriösa och samspelta spelare. Det ställs höga krav på lagarbete och dessutom så är man ute ur matchen om man dör. I gengäld så kan dessa strider verkligen göra skillnad då det snabbare går att erövra större landområden på detta sätt och dessutom på strategiskt viktiga platser för att öppna nya fronter. Här får generaler bestämma uppbyggnaden på bataljonen, säg att man får välja upp till fem kompanier, tex ett granatkastarkompani, två mekaniserade skyttekompanier, ett stridsvagnskompani och ett jägarkompani. Sen utarbetas en strategi och striden kan börja.

Själva huvuddelen av spelet kan alltså spelas på tre olika sätt, beroende på vilken typ av spelare man är, mycket i spelet är dock gemensamt för alla olika delar. Det satsas hårt på realism och vapen ska ha i stort sett samma effekt som på riktigt, kanske att man tål lite mer dock för att inte dö för lätt. Det kan vara natt eller dag, terräng och föremål kan förstöras och man bör som sagt uppföra sig hyfsat professionellt, självklart finns inbyggda funktioner likt ventrilo och man har olika radionät på grupp, pluton, kompani och bataljonsnivå. Jag tycker att spelet skall rikta in sig på markstrid och flotta och flygvapen skall därför endast finnas som understöd, möjligtvis kan detta utökas i takt med att spelet utvecklas. Transport och logistik är också kraftigt förenklat och styrs helt av datorn. Befäl på plutonsnivå och uppåt kan vara anställda, gärna riktiga före detta officerare eller spelare som utmärkt sig på ett bra sätt. Sköter man inte en sådan post med det förtroende det innebär ska man kunna straffas.

Problem/funderingar:
Jag tänker mig att spelet ständigt skall utvecklas med tex flyg, hav och kanske mer nationer och mer komplex ekonomi. Spelet skall dock fokusera på det militära och det ska aldrig bli så att man måste göra en massa olika saker utan folk ska få göra det de vill och tycker är roligt, man ska fungera som ett samhälle helt enkelt. Jag ser gärna att den sociala delen utvecklas, man skulle kunna ha media och starta egna partier som kan röstas fram till makten, likt spelet erepublik.

Ett stort problem är självklart att balansera de olika delarna av spelet och göra att den nation som ligger i underläge fortfarande har en chans att vinna. En annan grej är att realismen och det höga kravet på samarbete och professionalism kan skrämma bort folk, men just därför finns ju de lite mindre seriösa delarna av spelet.

Det hade varit kanon om detta kunde utvecklas av ett open-source community, dock så tror jag att det vore svårt och det krävs en rutinerad studio med stora resurser för att göra detta.

Sammanfattning:
Detta spelens spel erbjuder spelaren ett episkt krigsspel med stor omspelbarhet, dessutom med en bra lagkänsla där man verkligen känner att man är ett lag. Utöver detta har spelet många olika delar för olika sorters spelare och den sociala biten av spelet är stor.

Hoppas att någon orkade läsa allt, frågor/funderingar/synpunkter? Diskutera och utveckla! 8)

Skrivet av Hoodkurt:

... Det finns mängder med irritationsmoment i spelet:

*Hanteringen av inventoryt är segt som fan och känns jätteklumpigt.
*VATS blir oerhört jobbigt snabbt.
*AI=Katastrof
*NPC:erna ser likadana ut, oavsett om de är arga, glada etc
*Nästan allt du möter är fientligt
*Karaktärerna rör sig oerhört fult
*Världen är sannslöst crowded. Det är folk och fä överallt.
*Alla raiders är grymt töntiga och springer runt och skriker samma jävla taunts hela tiden
*Spelet har buggat rejält vid flera tillfällen
*Konversationsmenyerna är skitjobbiga.
*Töntiga inslag, vissa personer går ej att döda osv

Sedan finns det naturligtvis positiva grejor också:
*Hyffsad grafik, för det mesta. Snyggt när det blir natt osv.
*Hyffsat falloutig stämning på vissa ställen
*Main-ploten är underhållande.

Totalt är detta faktiskt ett stolpskott dessvärre. Jag hoppades in i det sista

Håller med om ganska många saker här efter att bara ha spelat lite grann, ska spela mer nu ikväll. *Inventoryt verkar som sagt ganska omständigt, *VATS är coolt men verkar segt i längden, kan man slippa slowmotionen?
*AIn verkar inte helt bra på att gå omkring ens inne i vaulten, men inte sett så mycket.
*"Likadana" karaktärer hela tiden, ja. Väldigt dålig mimik osv, fortfarande inget som slår hl2. Och tom tidiga fallout, dom fint animerade karaktärerna, kändes mer levande.

Håller med om att grafiken är ok och att det finns en viss fallout känsla, det största felet verkar bara vara själva spelet. Tycker också att folk går fult och onaturligt.

Min senaste spelsession slutade med att jag fastnade i väggen eller en stol, något sånt och inte kunde komma loss. Detta var precis innan jag skulle ut ur vaulten, så inte kommit så långt.

Skrivet av Hymer:

Uch tycker det ser sämre ut. När man såg det första gången var det WOOOOOOOOW nu börjar det bara se grått ut.

Visst grafiken är ju inte längre "top notch", men det ser ju ok ut och grafiken är ju inte allt

Det jag stör mig på mest med utseendet är ansiktsuttryck och läppsynk. Tycker fortfarande inte att något spel slår hl2 när det väl gäller. Visst, hl2 har inte så många polygoner, häftiga effekter och högupplösta texturer som senare spel men spelets ansikten känns ändå mer levande än något senare som jag har sett.

Jag har invites, PM:a mig!

Skrivet av beersgarden:

Wee!

Nej, till PC (;))

Men är det några "konsolexklusiva" spel som inte kommer till PC förr eller senare??

Skrivet av repet:

Se upp för "Fallout: Tactics" och (viktigare) "Fallout: Brotherhood of Steel". Det är ettan eller tvåan som gäller.

Dock skulle jag snarare kalla tactics för lite annorlunda än sämre. tycker att även det är ett mycket underhållande spel, man känner ju helt klart att man är i samma värld. (lite bättre grafik bara;) )
Så jag rekomenderar dig snarare att köra 1an 2an och tactics.

Haha, trodde dom första skojade om att dom var så upprörda, men sen insåg jag att det var allvar.

Tyckte inte detta var något att bry som om alls pga felläsning, trodde att det blivit försenat en dag bara från 25 till 26 september

Spelar det ibland, har inte expansionen dock.

Tycker det är helt ok, men det kunde vart bättre och verkade mer lovande tidigare under utvecklingen.