Det finns en och annan hardcore-lirare här på forumet som är orolig över att #The Elder Scrolls V: Skyrim ska följa trender som säger att allt ska bli mer tillgängligt för de stora massorna. #Bethesda Softworks Todd Howard har i en ny intervju röjt att det inte handlar om att göra det tillgängligt för alla, men att det istället ska vara mindre förvirrande, vilket logiskt nog påverkar alla ändå.

– [Tillgänglighet] ärligt talat, är inte något som vi tänker kring så mycket eftersom vi märkt att vi får en rätt stor publik när vi ändå gör ett spel som vi vill göra. Vi vill skapa det för vem det än är – även om du spelat Elder Scrolls förut, så har du inte spelat det här, så du vet inte vad en förmåga gör ännu, säger Todd Howard till Gamasutra

– Vi vill göra oss av med förvirring, är vad jag vill ha sagt. I motsats till att göra det mer tillgängligt, vill vi istället göra oss av med förvirrande saker för vem som än spelar. Vad vi nu försöker göra är att leda dig in i det mer... I våra spel eller andras spel ges du en karaktärsmeny och får höra, 'Vem vill du vara, vilka krafter vill du ha?' [spelaren tänker,] 'Jag vet inte, jag har inte spelat spelet ännu!"

– Det som händer i Oblivion är att du drar igång spelet, spelar i tre timmar varefter du tänker 'Jag vill börja om, jag valde fel.' Så vi skulle på något sätt vilja förändra det. Jag tror även kontrollerna fungerar bättre.... De är mer eleganta.

– Du tittar på Call of Duty, det mest populära spelet i världen och det är faktiskt rätt så hardcore. I slutändan är det ett hardcore spel som har RPG-element i multiplayer, skapa klasser, välja förmågor. Jag tror publiken finns där, och vi brukar göra våra spel mer för oss själva och andra som spelar mängder av spel.

Skyrim släpps till Windows, Xbox 360 och Playstation 3 den 11 november i år.