Att knyta till sig nöjda kunder som stannar länge, är en av Valves grundläggande filosofier. Detta uppnår man inte genom att försöka maximera vinsten med ett spel så fort som möjligt, utan genom att först undersöka vad folk vill ha och anpassa sig därefter. Detta berättar Kyle Davis under en föreläsning.

– Vi har data som stödjer våra teorier att produkter som använder mikrotransaktioner för att maximera vinst från olyckliga spelare kommer förlora i längden, förklarar Davis.

– För att vara konkret: vi ser hellre att någon inte alls blir kund hos oss, än att de blir en olycklig kund.

Han förklarar att många mikrotransaktioner i spelindustrin går rakt emot Valves principer, och skapar osynliga väggar som spelarna måste betala för att ta sig förbi. På det sättet tjänar de pengar på spelarna utan att ge någonting tillbaka – något som alltså leder till olyckliga konsumenter och som är skadligt på sikt.

Bland annat #EA tillämpar ibland den här typen av betalningsmodell, nu senast i det omtalade #Dungeon Keeper (mobil). Vi får se om det leder till skador för företaget på sikt, eller om spelarna fortsätter att kasta pengar på sina mobiler och surfplattor även i framtiden.

Via PCgamesN.

Captain Obvious 16/02 Precis, så länge man inte kan köpa till sig fördelar så tycker jag det är helt okej. Som du nämde så är ju Dota 2 och Lol riktigt bra exempel på en lyckad affärsidé som inte heller förstör gameplay. 16/02 Dö mikrotransaktioner dö! 16/02 för mig är det två saker som gör att bojkottnerven slår till. en sak är att det är säljigt. alltså försöker ni för mycket med erbjudande och extragrejer så kniper mina öron igen fortare än inför en demonstrationssäljare som presenterar den tredje extrag... 16/02 loadout också 15/02 Man ser videon och håller med. Det som sitter där håller med och alla nickar instämmande och alla är rätt överens. Sen fortsätter det ändå som vanligt och det köps hejdlöst av skit i spel och rena spel i sig. Alla vet och stör väl sig lite till mans men... 15/02 Skillnaden är att de tagit sig tid att skaffa data som stödjer påståendet. Att folk sitter och gråter krokodiltårar på något spelforum bryr sig utgivarna inte ett skit om. Men, och och detta är ett betydelsefullt men, om Valve kan visa med siffror hur... 15/02 Tycker det var ett intressant föredrag, speciellt hur alla system fungerade tillsammans för att skapa en bättre upplevelse för alla, och hur det rent ekonomiskt på så sätt drog in pengar från oss som inte köper saker direkt, men kanske byter till oss... 15/02 det jag ser med free to play spel etc, är att oftast så är core spelet så mycket sämre för just att man ska köpa grejor som borde finnas med, Ja men du behöver inte köpa grejorna etc etc brukar folk säga. Nä sant jag behöver inte köpa grejorna men oftas... 15/02 heres looking at you swtor... 15/02
Skicka en rättelse