Ron Gilbert var en av de drivande kreatörerna bakom bland annat de första #Monkey Island-spelen, #Maniac Mansion och #Day of the Tentacle. När det gäller peka och klicka är han en veteran, och att han tycker att genrens storhet ligger i det förflutna är ingen hemlighet; redan för två år sen drömde han om att göra ett nytt Monkey Island med retrografik och svåra pussel.

Många tycks dela hans åsikter. Tack vare en väldigt framgångsrik Kickstarter-kampanj utvecklar han numera #Thimbleweed Park som ser ut ganska exakt som Maniac Mansion som släpptes i slutet av 80-talet. I en intervju med Gamesradar förklarar han lite kring sin designfilosofi:

– Klassiska peka och klicka-spel handlade egentligen om pusslen. Vi vill tillbaka dit. Pussel driver allting och det känns som att moderna spel i genren tenderar att gå vilse i handlingen.

Han fortsätter att förklara sin kärlek till det verbsystem som präglade de tidiga spelen i genren. Systemet finns därför med i Thimbleweed Park, som dessutom ska bli ett riktigt svårt spel med många kluriga pussel. De som föredrar att inte köra fast på sinnesjuka tankenötter har dock inget att frukta – spelet kommer också med ett "easy mode".

Jasså, du gillar säsong ett av TWD. Då kommer du älska Day of the tentacle... Ni hör ju hur dumt det låter. 17/04 Minns förolämpningsduellerna i något Monkey Island - hejdlöst roligt. Inte alldeles lätt dock, vad som var värre förolämpning i sammanhanget. 14/04 Tycker inte man ska jämföra pusseläventyr med "valäventyr" (nej inte val som i djuret utan val som i val man gör) för de levererar ju olika former av spelunderhållning. Gillar du inte att klura tills håret blir grått så är nog inte pusseläventyr något... 13/04 Är vi inte eniga att Ron Gilbert är han grumpy old timern som tror sig veta allt, men som vi andra bara skrattar åt när han sitter i sin gungstol på sitt ålderdomshem? Ja, det var coolt att du var med i början av spelindustrin. Ja, det är coolt att du... 12/04 Ett bra peka klicka har utrymme för båda tycker jag. Spelar just nu Prisoner of Ice och det kombinerar pussel med story väldigt bra. Nästan bättre än många av de mer populära peka klicka spelen. Moderna TellTale spel eller Life is Strange hade gärna fåt... 12/04 Det stämmer ju inte riktigt, har du en gång varit en internationell kändis på den här nivån så har du garanterat fördelar resten av livet oavsett vilken bransch det gäller så länge du inte vid något tillfälle har floppat rejält. 12/04 Tycker han har en poäng med att många pussel idag är för enkla. Men att mycket story skulle vara något negativt kan jag inte ställa mig bakom. Mer och svårare pussel OCH en avancerad, djup story låter bra i mina öron. Men jag kanske önskar för mycket? 12/04 Spelvärlden är så jävla sjuk. En av de få branscher i världen där folk lever i 30 år på gamla meriter. 12/04 Håller inte med. 12/04 Frågan är om det finns en marknad för spelen. Att en del av spelen dör ut är för att marknaden utvecklas och spelarna söker sig till nya spel. 12/04
Skicka en rättelse