#Crest är en gudsimulator som utvecklas av svenska #Eat Create Sleep. Senast vi rapporterade om spelet var förra sommaren då de samlade in pengar till projektet via indiegogo. Kampanjen blev framgångsrik och nu går det att spela en early access-version via Steam. Vi låter art director Martin Greip förklara vad som hänt sedan sist:

  • Vi har gjort om budordssystemet, istället för att säga hur folk ska vara innerst inne så ger vi dem mer generella budord. Så deras inre beteende skapas snarare av vad dem gör. Lite mer som uppfostran.

  • Vi har gjort om världsgenerationen, nu finns det låg och högland och berg. Så det är inte längre en lång platå.

  • Dynamiskt vattensystem; floder skapas av regn och förgrenas och gör marken bördig, där det bara är öken blir det svårt att överleva, men detta kan dynamiskt ändras under spelets gång.

  • Interface har fått ett ansiktslyft, tar mindre plats (när du vill att det ska göra det) och mer feedback är i världen istället, istället för i spread sheets.

Framöver ska det komma bytesdjur, rovdjur och att folket kan associera budorden och via en slags viskningslek skapa nya ord du aldrig avsett att berätta. 47 kronor (5 euro) kostar det att köpa in sig i den tidiga versionen av Crest. Lär dig mer om spelet i vår intervju med Eat Create Sleep.

Crest på Steam!