#Crest är en gudsimulator som utvecklas av svenska #Eat Create Sleep. Senast vi rapporterade om spelet var förra sommaren då de samlade in pengar till projektet via indiegogo. Kampanjen blev framgångsrik och nu går det att spela en early access-version via Steam. Vi låter art director Martin Greip förklara vad som hänt sedan sist:

  • Vi har gjort om budordssystemet, istället för att säga hur folk ska vara innerst inne så ger vi dem mer generella budord. Så deras inre beteende skapas snarare av vad dem gör. Lite mer som uppfostran.

  • Vi har gjort om världsgenerationen, nu finns det låg och högland och berg. Så det är inte längre en lång platå.

  • Dynamiskt vattensystem; floder skapas av regn och förgrenas och gör marken bördig, där det bara är öken blir det svårt att överleva, men detta kan dynamiskt ändras under spelets gång.

  • Interface har fått ett ansiktslyft, tar mindre plats (när du vill att det ska göra det) och mer feedback är i världen istället, istället för i spread sheets.

Framöver ska det komma bytesdjur, rovdjur och att folket kan associera budorden och via en slags viskningslek skapa nya ord du aldrig avsett att berätta. 47 kronor (5 euro) kostar det att köpa in sig i den tidiga versionen av Crest. Lär dig mer om spelet i vår intervju med Eat Create Sleep.

Crest på Steam!

Den uppskattningen om livscykeln på konsolerna är bara korrekt om du enbart tittar på releasedatum. För övrigt så har jag aldrig förnekat att det går att tweaka en PC mycket mer än en konsol, eller att en PC kan vara mycket kraftfullare än en konsol.... 14/05 Höga fps är mer eller mindre alltid möjligt när man testar olika inställningar, på konsolsidan är man låst till vad utvecklarna tillåter (vilket oftast är under 30 fps). Med en ny speldator (i prisklassen du använde som exempel) börjar du dessutom med... 11/05 Förvisso sant att det går att förlänga en PC:s livslängd betydligt på det sätt du beskriver. Men det är inte det argument fanboys brukar använda när de ska "förklara" varför PC är så överlägset. Då snackas det bara om maxgrafik och fps. Eller hur? Och... 11/05 Du antyder att en "generation" för hårdvara på PC är tre år och skrev att du inte ville lägga pengarna på att fortsätta spela med högsta inställningarna när denna generation var över. En konsolgeneration å sin sida är ca. 5 år men då spelar man också... 11/05 Var någonstans i mitt inlägg skrev jag att det var mer acceptabelt att göra det du skrev? 11/05 Som svar på det inlägget så länkar jag till ett grafikkort på komplett.se https://www.komplett.se/asus-geforce-gtx-titan-x-12gb/840870 Och i händelse av att någon undrar - Detta är långt ifrån det dyraste grafikkortet på Komplett.se. Här kommer en till... 11/05 Lägger du så mycket var tredje år gör du något allvarligt fel. Jag lade runt 13k på min speldator för 4 år sedan. Sedan dess har jag bytt grafik kort en gång, och sålde av det gamla. Lade emellan totalt 1000:- . Jag byggde min dator för att den skulle... 11/05 Finns bara ett Early Access som jag uppskattat och som faktiskt var spelbart vid EA release. Stranded Deep. Första gången jag betalat för EA och samtidigt haft svårt att hitta buggar. 10/05 Varför är det mer acceptabelt att spela alla spel på lägsta inställningarna i 5 år på konsol än att gradvis sänka inställningarna på PC för en betydligt längre livstid? 10/05 Min kommentar var lite korthuggen kanske. Vad jag ville var att tipsa för den som gillar denna typen av spel och har konsoll - From Dust kostar 139 kr på Xbox såg jag. Hade det på PS3 2011 när det kom. Man skapar fördämningar för vatten så öarna får väx... 09/05
Skicka en rättelse