Köper du Soma hjälper du till med skåningarnas nästa spel.

Undervattensskräckisen #Soma säljer över förväntan. Drygt en vecka efter premiären sammanfattar #Frictional läget, och i ett för branschen ovanligt öppet brev berättar man hur många exemplar som sålts så här långt.

Soma har gått åt i 92 000 exemplar på pc och PS4 på de första tio dagarna (förhandsbeställningar inräknade). Det räcker för att den lilla skånska studion ska kunna hålla igång i åtminstone två år till, och målet – 100 000 krängda ex den första månaden – lär nås utan större besvär. Men det längre målet är att sälja ungefär 300 000 Soma, vilket behövs för att täcka kostnaderna för de fem år spelet tog att göra. Men utvecklarna säger att de inte har någon brådska, de har själva finansierat utvecklingen och all försäjning går till dem själva för framtida projekt.

Spelet säljer för närvarande ungefär 2000 ex per dag; knappast #GTA V-siffror, men så är Frictional också aningen billigare att hålla igång än #Rockstar Games. Utvecklarna vet att siffran kommer sjunka med tiden, men man säger sig vara nöjda, och som vi sett många gånger innan kan Steam-kampanjer och liknande väcka folks köplust i senare skeden. Som jämförelse såldes 120 000 #Amnesia: A Machine for Pigs första veckan, medan #Amnesia: The Dark Descent stannade på ca 20 000 första veckan (30 000 första månaden).

Soma har fått ett relativt varmt mottagande av kritikerna. FZ gav Soma betyget 3, vilket betyder "bra". På samlingssajterna Opencritic och Metacritic är det summerade betygsvärdet (alltså snittet hos ett antal sajter) 84 respektive 85 och 79 (pc, PS4).

06/10 Otroligt kul! Ser fram emot nästa rysare från Frictional. Har dock en fråga till FZ (har själv inte spelar Soma ännu så kan ha fel), men bilden I er rubrik, kan vara en spoiler? 06/10 Håller absolut inte med. Det beror på vilket spel man spelar. Ett spel som SOMA kan lika gott vara utan achievements, men det är också för att spelet i sig är en linjär skräck-resa med stort fokus på storyn och inget extra-innehåll alls. Ett spel som... 05/10 Vilket just är poängen, achievements är skräp som inte bidrar till spelupplevelsen alls. Att knyta dem till storyn är ett sätt att säga "nytt kapitel!" ( http://kotaku.com/video-games-should-have-fewer-achievements-1734238886 ) 05/10 Dock så är de alla jättetråkiga story-achievements som du inte behöver anstränga dig för - du låser upp dem ändå... 04/10 meh, kunde varit roligare. De skippade inventory som skadar ens lust att utforska. Sen hide-and-seek-skräck blir gammalt så snabbt... men det var ett bra spel ändå. Blev skrämd några gånger och fick uppleva en väldigt bra story i crazy miljöer. Men jag... 04/10 Roligt att höra att det är bra, väntar dock på Xbox One versionen. Ska bli spännande 04/10 Välförtjänta framgångar för Frictional Games, fantastiskt mysigt och bitvis skrämmande spel. Dessutom gör de HELT rätt med achievements, totalt 10 stycken och inga "babys first steps"-achievements när du hittar knappen för att röra dig och inget grindan... 02/10 Kan varna samtliga i denna tråd att SOMA är ett FRUKTANSVÄRT roligt, läskigt och djupt (no pun intended) spel. Det var allt. 02/10 Och dom var fem anställda under hela Amnesia: TDD :) 02/10
Skicka en rättelse