"Vi tycker det är väldigt viktigt att folk får betalt."

#Valves försök att ta betalt för moddar blev ett präktigt fiasko. Det var i april i år som företaget plötsligt lät folk som skapat moddar till #The Elder Scrolls V: Skyrim ta betalt för sina verk via Steam Workshop. Beslutet möttes av massiva protester och efter bara fyra dagar togs möjligheten bort.

Men Valve tycker inte det var något fel på idén i sig. Genomförandet, däremot, var en katastrof, och man är beredda att testa den igen, fast på ett annat sätt.

Felet man gjorde var att satsa på ett stort spel som Skyrim, som har en etablerad community som är van med att moddar är gratis. Det säger Valves Erik Johnson till Kotaku.

– Se tillbaka på Skyrim-situationen, säger Erik Johnson. Även om det inte var vår avsikt, var det lätt att se den som 'Kommer du ihåg den där grejen du älskar? Du måste betala för den nu.' Det är en hemsk plan. Det är en förfärlig plan.

Man borde istället ha börjat med ett litet, oetablerat spel, och därtill informerat folk om planerna på betalmoddar. Johnson igen:

– Det behövs nåt i stil med 'Här är den nya grejen. Någon har jobbat ett par år med den, och den är fantastisk. Den är till salu.' Vi hade inget i den stilen, så det slutade dåligt.

"Det är en hemsk plan. Det är en förfärlig plan"

Men varför ska moddar kosta, trots att vi är vana vid att de är gratis? Jo, för att folk ska få betalt för sitt arbete, eller åtminstone ha möjlighet att kunna ta betalt för det. Så här förklarar Eric Johnson:

– I våra spel – #Dota, #Team Fortress och #Counter-Strike – har vi massor av människor som skapar innehåll (vilket inte skiljer sig så mycket från en mod), och de kan sen sälja det och tjäna ihop till sitt levebröd. Det är riktigt viktigt.

– Folk som gör stickers i Counter-Strike, eller item sets i Dota, eller som spelar CS eller Dota professionellt, eller gör moddar – vi tycker alla de är en del av samma grupp människor, en grupp som skapar mervärde för våra online-communities. Allt är användarskapat material. Även folk som bara spelar skapar mervärde. Och vi känner att folk ska få ersättning för det mervärdet, antingen genom dollar eller item drops. Vi måste vara människorna som ser till att det mervärdet får skälig ersättning. Vi tycker det är väldigt viktigt att folk får betalt.

Problemet med moddar är att dom kan vara inkompatibla med andra moddar. Sen kan de även sluta fungera efter en patch och då måste ju moddaren kunna fixa problemet eller så får steam ge tillbaka pengarna. Går det är jag på. 15/12 Låter som DLC för mig. Och när det gäller Skyrim, så såg jag det bara som att Valve försökte göra vinst på moddarna. 23/11 Precis jag håller med helt. Då återstår bara en fråga. Varför kan inte detta lösas helt med hjälp av donationer? Varför måste valve och spelutvecklaren ha majoriteten av de pengar du vill betala till de som lagt ned så mkt tid på en mod? 23/10 Fast tror nog du missförstår vad jag faktiskt skrev. Det är inte så att dessa personer VILL ha betalt, utan dessa personer är några JAG skulle kunna ge lite pengar till om de skulle lägga ut sina mods mot betalning. För det är helt fantastiskt att de... 22/10 Om man prompt måste ta betalt för moddar så tycker jag att man fan kan ta och utveckla ett eget spel i stället. Det finns bra verktyg för det. Det finns crowdfunding. Alternativen finns där. Men när man börjar försöka göra om något som varit gratis sen... 21/10 Så länge Valve inför refunds även på mods så är jag 100% för det, annars kan de dra något gammalt över sig eftersom deras kvalitetskontroll är under all kritik om man kollar på deras egen store. 21/10 Betalda moddar har många problem, inte minst att man inte kan garantera kvalitén, vilket det är lag på i de flesta länder i världen när du säljer saker, även mjukvara. Det allra största problemet jag ser är att det kommer splitta communityn i två gruppe... 20/10 Fan FZ, skärp till er. Ännu ett citationsfel! "Vi tycker det är väldigt viktigt att folk får betalt" ska naturligtvis vara "Vi tycker det är väldigt viktigt att vi får ännu mer betalt" 20/10 Alltså detta. Visst skulle man kunna betala en slant för en mod men då tycker man ju att det är skaparen som ska få betalt och inte nå jäkla steam eller någon annan. Steam kanske kan ta en viss procent men största inkomsten SKA gå till skaparen. 20/10 Bra röstskådespelare och välskriven story. Typ som i den här gratismodden till Skyrim? http://www.moddb.com/mods/the-forgotten-city :) 20/10
Skicka en rättelse