Nintendos hybridkonsol klockas upp när den ansluts till TV:n.

När Nintendo presenterade sin nästa konsol Switch, som kan agera både stationär och bärbar spelstation, rådde det osäkerhet runt vad den lilla hybriden kommer erbjuda i prestandaväg. I samband med presentationen avslöjade #Nvidia att Switch drivs av en Tegra-krets, men inte vilken generation detta gäller. Ej heller sades något om skärmupplösning eller Tegra-kretsens hastighet sett till processor eller grafikdel.

Men nu kan detaljer om kapaciteten i Switch ha avslöjats av källor som teknikanalytikerna hos Digital Foundry har sammanställt. I informationen finns bland annat specifikationer för enhetens skärm som ska använda en 6,2 tum stor IPS LCD-panel med en upplösning på 720p. Detta kan låta klent, men när Switch är ansluten till dockningsstationen stöder den upplösningar om 1080p. Denna skillnad i upplösning påverkar så klart prestanda, och enligt Digital Foundrys analys blir detta möjligt på grund av att konsolens prestanda ökas på när den är ansluten till dockningsstationen.

Enligt uppgifterna ska processorns hastighet vara densamma oavsett om konsolen är i bärbart eller dockat läge, och de fyra ARM-kärnorna ska vara klockade till 1020 MHz. Den maximala minneshastigheten som stöds är 1600 MHz men i bärbart läge klockas detta ner till 1333 MHz. Den stora skillnaden ska vara grafikkretsens hastighet som i dockat läge körs i 768 MHz, vilket är lägre än Nvidia Shield TV där Tegra X1-kretsen är klockad till 1 Ghz. Vad som är särskilt häpnadsväckande är att grafikkretsen klockas ner till låga 307,2 MHz i bärbart läge, något som sannolikt görs för att nå vettig batteritid på resande fot. Detta innebär att grafikkretsen i bärbart läge endast når 40 procent av Tegra X1-kretsens fulla potential.

I dockat läge får Switch alltså ungefär 2,5 gånger bättre prestanda än i bärbart läge, men om dessa uppgifter stämmer kommer maskinen alltså inte i närheten av den prestandanivå vi spekulerade runt i vår tekniska analys. Enligt en utvecklare som Digital Foundry varit i kontakt med ska processen med att utveckla ett spel för Switch-konsolens bärbara och dockade lägen likna processen med att utveckla för Playstation 4 och dess uppgraderade Pro-syskon, med andra ord kräver det en del handpåläggning från utvecklarens del för att kunna utnyttja den extra kapaciteten i dockat läge samtidigt som spelet ska fungera bra i bärbart läge.

Även om dessa specifikationer innebär att Nintendo Switch hamnar en bit efter Playstation 4 och Xbox One vad det gäller ren beräkningskapacitet kommer den ändå vara betydligt snabbare än företagets pensionerade konsol Wii U. I vår tekniska analys från oktober spekulerade vi runt huruvida Nintendo kan ha använt en tidigare generation av Tegra X1 för att senare byta till en nyare krets baserad på Tegra X2. Nya rykten påstår att Nintendo valt att använda en version av kretsen med Nvidias föregående generations grafikteknik Maxwell, istället för den nuvarande generationen Pascal. Anledningen uppges vara att Nintendo valde den äldre tekniken för att lanseringen av Switch inte skulle försenas mer än nödvändigt.

Trots att det uppges vara Maxwell-teknik i Tegra-kretsen som används ska grafikkretsen även vara utrustad nyare teknik från Nvidias Pascal-generation vilket gör den mer potent än vad specifikationerna skvallrar om. Det blev nyligen officiellt att Switch stöder utvecklargränssnitten Vulkan och OpenCL, vilket innebär att utvecklarna får mer direkt åtkomst till hårdvaran och kan utnyttja den mer effektivt än tidigare. Detta i kombinationen med Pascal-tilläggen i grafikkretsen bör ge Switch en rejäl skjuts, även i det lågt klockade bärbara läget.

Det återstår fortfarande en hel del frågor runt hårdvaran i Switch, exempelvis om Nintendo kör på 20 nanometers tillverkningsprocess som Tegra X1 använder eller om Nvidia specialtillverkar Nintendos krets på företagets nyare och mer energieffektiva tillverkningsprocess på 16 nanometer. Nintendo Switch lanseras i mars 2017 och den 12 januari kommer Nintendo presentera konsolen i större detalj. Det återstår att se hur många av våra kvarstående frågetecken kommer redas ut då.

Vad var det jag sade? Nintendo snålar in igen på prestanda, till förmån för att satsa på portabelt. Att man använder sig utav den äldre generationens grafikteknik, Maxwell istället för nuvarande Pascal förvånar mig inte ett dugg. Är ju nintendo vi snack... 21/12 Varför är det poänglöst att ta upp Majora's Mask, det var fortfarande ett spel till konsolen? Och även spel utan memory expansion som Banjo Kazooie och Tooie ser mycket bättre ut än Spyro eller Crash Bandicoot. Det är stor skillnad mellan spelen grafisk... 21/12 Poänglöst att ta upp Majoras mask med tanke på att det kräver en ram expansion för att fungera. Sen är ser N64:an något bättre ut bara p.g.a. dess kantutjämning, spelen ser inte lika kantiga ut men det är inte stor skillnad mellan dem grafiskt. Däremot... 21/12 Nej det är inte att ta i. Final Fantasy 12 är inte i närheten av samma stuk som Rogue Squadron 2. Förstår inte hur de är jämförbara ens då den grafiska stilen inte är lik alls. Om vi ändå ska jämföra dem: https://www.youtube.com/embed/7n1zi6rtEZA https:... 21/12 Det har du väl ändå en mobil, surfplatta eller laptop till ;) 21/12 Kan tyvärr inte hålla med. Visst är spelen snygga men att säga det inte finns likvärdiga spel är att ta i. Final Fantasy 12 skulle jag säga är i samma stuk om inte finare grafiskt än Rogue Squadron 2 t ex. Karaktärerna är detaljerade, rör sig fint och... 21/12 kan man ligga och porrsurfa med den i sängen när man tröttnar på spelen? 21/12 Kraftigare än Wii U och skaplig i bärbart läge. Låter som en höjdare tycker jag. Blir troligen ett köp ett par månader efter release om det finns lite spel till, annars blir det ju ett givet köp när nästa Pokémon kommer. Det jag undrar mest dock är hur... 21/12 N64 var kraftfullare än PS1 men hade sämre texturer, få mycket fulare förrenderade filmsekvenser och mindre inspelat tal då det var brist på utrymme på kassetterna. Finns inget PS1 spel som är lika snyggt som Majoras Mask eller Perfect Dark. Gamecube... 20/12 N64 var svagare än PS1?, tror du minns rejält fel. Det enda PS1an var starkare på var lagringsmedia. PS1: 33.8 Mhz 32-bit CPU, nameless GPU (effects: texture mapping, flat & gouraud shading, ect.), 2 MB main ram, 1 MB VRAM, can do 180K texture mapped... 20/12
Skicka en rättelse