Vi spelare är riktiga massmördare. Oavsett om du valde att skjuta ihjäl civilia i det ökända Call of Duty-uppdraget eller tillbringat hundratals timmar i någon rollspelsvärld. Vi tänker sällan på de fiender vi plöjer igenom, ibland är de ett del av ett uppdrag men andra gånger står de mest i vägen. Men tänk om de var baserade på riktiga personer?
Man skulle kunna hävda att Jonah Lobe, karaktärsskapare på bland annat Fallout 3, 4 och Skyrim, får skylla sig själv. Efter att ha modellerat drakarna i The Elder Scrolls V fick han också i uppdrag att skapa jättarna i spelet och han valde att basera dem på hans egen pappa. Vilket innebär, vilket Lobe först nu reflekterar över, att hans far dödats miljontals gånger.
I created the #Skyrim Giant to look like my dad - no, I'm not joking - which means that my dad has been killed millions of times all over the world.
— Jonah Lobe (@Jonahlobe) 28 februari 2018
RT if you've killed killed my dad. pic.twitter.com/zERqDdw7Z5