Två tredjedelar ger det tummen ner.

Vägen till early access-releasen av Torchlight III i helgen har varit skakig med bland annat hädanfärden för originalutvecklaren Runic Games, och Torchlight Frontiers som blev del tre, men som från början var ett free to play-spel. Well, prognosen framöver ser tyvärr fortsatt skakig ut.

Av närmare 2 000 Steam-spelare ger två tredjedelar (66 procent) spelet tummen ner.

Kritiken spänner över olika områden, och bland annat menar spelarna att free to play-arvet består men att man "klistrat en prislapp på 30 dollar på det". Belöningarna är små, och alternativen få. Det "ser ut som ett mobilspel". Serverproblem och buggarna är "chockerande många".

En tredjedel ger det dock sin rekommendation, och även om positiva tyckare kan känna att spelet är ytligt jämfört med Torchlight II menar man att det finns tid och utrymme för att bygga ut det.

Skicka en rättelse
Största problemet är väl att gemene man inte verkar förstå konceptet early access. Borde stå med stora röda bokstäver att det här spelet är långt ifrån färdigt lämna feedback på vad ni tycker är skit så ska vi försöka fixa det. Sen så borde det väl vara... 16/06 Ja, det kan jag gå med på. Om det nu enbart är serverstrul som är det negativa. Gällande releaseproblem så borde företag ha rätt god koll på hur högt tryck det är vid releaser. Jag tror i ärlighetens namn att kostnaden att hyra in extra serverutrymme... 16/06 Det låter verkligen inte förtroendeingivande ifall det anses vara ”ytligt”, då det antagligen var mitt största problem med ettan...kommer inte ens ihåg ifall jag spelade tvåan. Det är så synd, jag tycker spelen har så stor potential, men de känns livlös... 16/06 Har varit måttligt intresserad av att skaffa spelet sedan jag hörde om remaken från Frontiers till en ren uppföljare. Letade fram några videor på spelet igår och fick syn på Railmaster-klassen. Stängde ned direkt och la spelet i skithögen. Alltså herreg... 16/06 Tycker absolut att man ska få lämna dåliga reviews om man vill, men tycker även att man har ansvaret att rätta sin review om problemet man nämner tidigare fixas. Det är inte alltid lätt att förutspå hur problemen kommer se ut under release, det är därfö... 16/06 Det går garanterat att hyra in extra resurser i en vecka under releasen. Man behöver inte äga servern själv, förstår du. Men bryr man sig inte om att sina kunder ska kunna bruka ens produkt så får man nöja sig med att bli reviewbombad också. Som sagt,... 16/06 VIsst är EA i en hel del fall bara Cashgrabs, man måste verkligen kolla upp vad det är för utvecklare, deras historia och hur visionen för spelet ser ut och där med avgöra om det är troligt att något bra kan komma ur det. Det är svårt och kanske inte... 16/06 Och detta spel är tydligt fullt spelbart, de både streamas och görs YT videos på fullt fungerande spelsegment. Självklart finns det buggar då detta är ett ofärdigt spel. EA skall inte användas endast som att täcka utvecklingskostnader vilket det inte... 15/06 Jag köpte "Next car game/Wreckfest" som Early Access. Men tycker fortfarande att det var bäst i början. Sedan blev det något fel med styrningen och körkänslan. Kul ändå att de fortfarande uppdaterar, men tyvärr kostar konstiga DLC-prylar. (Visst, jag... 15/06 Att folk orkar grina över buggar i ett early access spel. 15/06