Peter Molyneux har visserligen Kinect-liret #Fable: The Journey på väg exklusivt för Xbox Kinect, men trots detta erkänner den aktade speldesignern att #Microsofts teknologi har vissa brister. Han nämner främst avsaknaden av knappar. Ni vet, de där cirkelformade sakerna folk använde förr för att spela spel på innan allt blev motion control, waggle och discodansande.

– Jag erkänner att Kinect har vissa problem. Som inmatningsorgan [input device] har det stora problem. Utan en thumb stick blir navigeringen ett problem. Och du har inga knappar, så att få spelaren att göra något kan bli något av ett problem, säger Peter Molyneux.

Men trots problemen ger Kinect också en frihetskänsla, hävdar han.

– Vad Kinect däremot har är en riktigt bra frihet och känsla. Så det är vad vi fokuserat på med Fable: The Journey.

#Lionhead började jobba på det Kinect-exklusiva Fable-liret efter att ha blivit ombedda av Microsoft att skapa ett core-spel för deras populära rörelseteknik. Tror du att Peter och gänget lyckas?