Varför krångla till det? Varför producera spel om sagolika universum och fantasieggande landskap när vår vardagsdramatik räcker och blir över? Will Wright hade redan fångat en del av den här kärnan i #Sim City men det var först när han zoomade in på simmarna, kröp innanför deras väggar och den helgade diskbänksrealismen som revolutionen var ett faktum.

Att uppfylla sin sims önskningar och behov förpliktigade och blev ett heltidsjobb för många. Timmarna framför datorerna försvann i takt med att vi befordrades på jobbet, hade en fling med grannfrun och fick råd med den flashiga platt-tv:n. På många sätt var #The Sims ett dockskåp, med den markanta skillnaden att dina simmar hade en egen fri vilja. Krockarna oss emellan blev många och det blev också de nya och kvinnliga spelarna som vallfärdade till den virtuella förorten – och gör så än idag.

Hedersomnämnanden


Det här är alltså den första delen i vår artikelserie över de 15 viktigaste spelen sedan 1996. Del 2 publicerar vi i morgon, lördag, och den avslutande delen på söndag. På återseende!