Republic: The Revolution

Att #Republic: The Revolution presenterades som #GTA III-dödaren en gång i tiden är idag lite lustigt. Det kortlivade #Elixir Studios hade faktiskt en hel del hype i ryggen när Republic först visades upp för världen, men det oerhört ambitiösa spelet bågnade under sin egen vikt och mötte en ljummen reaktion innan studion stillsamt gick i graven. Tråkigt, eftersom Republic faktiskt var ett intressant och ovanligt vågat strategispel för sin tid. Platsen är Novistrana, en nyblivet självständig stat från det forna Sovjetblocket. Efter att muren fallit så har det bildats ett maktvakuum som snabbt fyllts av den inte helt skruppelfrie Karasov varpå han ger sig själv posten ”president för livet”. Du iklär dig rollen som en politisk meningsmotståndare som inte tycker att det här är direkt supersoft beteende och ger dig attans på att få folket bakom dig så att ni tillsammans kan störta regimen.

Automatkarbin mot diktafon - vem vinner?

Republic är intressant främst på grund av hur det illustrerar den moraliska gråskalan som historien lätt sopar undan mattan när det kommer till den här typen av maktövertaganden. Det är lätt att sätta sig själv i hjälterollen som folkets befriare, och säkert är det också så uppror av den här typen inleds. Vägen till helvetet och goda intentioner, trots allt. Dock blir det snart kristallklart att en diktatur inte störtas utan att blodet måste rinna, och även den mest våldsneutrale spelaren tvingas till slut utföra en hel del moraliskt oförsvarbara handlingar. Om America’s Army presenterar en världsbild där varje sida tror sig vara de goda så visar Republic upp den mer jordnära sanningen att vi alla egentligen ligger och skvalpar i den stora moraliska gråzonen.

Super Columbine Massacre RPG

Kanske var #Super Columbine Massacre RPG (eller SCMRPG) det första indiespelet som fick ett riktigt genomslag på bred front. Dock hade det knappast så mycket att göra med det ganska alldagliga spelinnehållet utan snarare var det att det vågade sig ut på extremt minerad mark vad gäller ämne och angreppssätt. På ytan ter det sig vara en fruktansvärt omsaklig tolkning av det mycket blodiga drama som utspelade sig i Columbine den 19 April 1999. Det var också så det mottogs, framför allt av en mediakår som vädrade blod i en tid då spel redan hade fått stå i skampålen många gånger, senast med #Rockstars Hot Coffee-incident.

Marilyn Manson har även han fått stå till svars för mycket

SCMRPG var dock mycket mer än ytterligare ett billigt chockverktyg. På samma sätt som filmer som Elephant och Bowling for Columbine gjorde sina tolkningar av katastrofen så skapade Danny Ledonne en unik vision som framför allt parodiserar massakerns eftermäle. Mycket av den becksvarta humorn sticker kniven i den moralistiska våg som följde, samt hur massmedia behandlade händelsen, med bristfälliga rapporteringar och ett idoga slutsatshoppande som följd. Det blev startskottet för en debatt om spelmediets möjligheter (och eventuellt skyldigheter) att tackla ämnen som anses tabu eller antändliga. SCMRPG var ett oerhört modigt spel som trots sina uppenbara brister öppnade en hel del dörrar för spelmediet i stort. Att vi idag ens kan njuta av spel som gör vågade politiska utspel är mycket Ledonnes förtjänst.

Fotnot: Detta är redaktionens lista - vilket spel med politiskt budskap skulle du vilja lyfta fram?