Just det. När fackorganet Electronic Gaming Monthly i sitt 100:e nummer bad sina läsare lista sina favoritspel genom tiderna, vann Tetris klart. Världens mest spridda dataspel har en status som med åren har antagit i det närmaste mytologiska former.

  • Det har spelats Tetris på husfasader - fallande block längs 15 våningar på den tekniska högskolan i holländska Delft 1995, när skolans studenter genomförde ett Tetrismästerskap med hjälp av laserprojektioner.

  • Det finns fans som via nätet för ständiga diskussioner om vad som egentligen bör vara standard när det gäller fallhöjd, rotationshastighet, färg på blocken, om dessa ska tillåtas rotera trots att de befinner sig nära en vägg, och så vidare.

Ja, ni märker själva. Tetris berör och upprör. En av de stora knäckfrågorna just nu tycks vara om någon människa - eller åtminstone en dator - skulle kunna uppnå en sådan skicklighet att ett evighetsparti vore möjligt.

Det eviga spelet?

Svårigheten - det vet alla som spelat Tetris - handlar förstås om att blocken faller allt snabbare, ju längre man spelar. Så exakt h u r reaktionssnabb kan en spelare bli? På de modeller som hittills skapats, har 9 999 999 poäng varit en maxgräns. Men sedan vissa spelare på senare tid nått detta tak, har ropen höjts på en i princip oändlig poängskala. Forskarna är dock ense om att ingen kan spela Tetris för evigt.

Redan 1988 skrev John Brzustowski en avhandling i ämnet, vilken har följts av flera inlägg av kollegan Walter Kosters. Båda har kommit till samma slutsats: att varje spelare till sist kommer att falla på de block som liknar antingen ett s eller ett z. Om slumpgeneratorn spottar ur sig tillräckligt många s eller z på raken, tvingas spelaren lämna hål ute i kanterna. Det gör att raderna inte suddas ut, utan snart växer ända upp till taket. Game over...

"Tetris är en av de största utmaningar en mänsklig hjärna kan utsättas för"

Just detta skulle väl i och för vilken amatörspelare som helst själv kunna räkna ut. Mera intressant är kanske de forskningsresultat som medicinarna Michael Crane och Richard Haier har publicerat. Genom att undersöka kroppens konsumtion av glukos, har man konstaterat att Tetris lockar fram ett tillstånd av ovanligt skärpt hjärnaktivitet. Crane och Haier hävdar till och med att Tetris är en av de största utmaningar en mänsklig hjärna kan utsättas för. Men också att även kortvarigt spel kan ge - vilket alla Tetrisfans redan vet - en stressymptom som gör att hjärnan ofrivilligt ser bilder av fallande block, speciellt i tillståndet mellan vakenhet och sömn.

En fjärde forskare, Mark Stockgold, menar till och med att de Tetris-bilder vi ser som hallucinationer utgör en del av en helt egen minnesfunktion, som annars tycks ligga oanvänd. Detta skulle bevisas av att patienter som lider av oförmåga att skapa nya minnen, faktiskt fortsätter att se fallande block på näthinnan långt efter att de avslutat en omgång Tetris - som de inte ens minns att de har spelat.

Hängde ni med? Vill ni ha mer Tetris-trivia? Okej, spänn fast säkerhetsbältet, här kommer de knäppaste:

  • I Japan och Argentina finns en teveunderhållning, populärt kallad ”Human Tetris”, där tävlingsdeltagarna ska hoppa igenom en accelererande mur, vars hål är formade som de olika blocken i Tetris.

  • I en av filmerna om ”Polisskolan” hävdades att exporten av Tetris var en rysk konspiration för att försöka hypnotisera och hjärntvätta amerikanska medborgare.

  • I en episod av ”Simpsons” använder Homer sina kunskaper i Tetris för att stuva in garagebråte för hundratals dollar i sin personbil.

  • I Guinness Rekordbok finns hittills nio världsrekord som inbegriper Tetris, bland annat ”Längsta fängelsestraffet för att ha spelat videospel”.

Titeln innehas av en viss Faiz Chopdat som dömdes till fyra månader på anstalt för att ha vägrat stänga av sin mobiltelefon under en flygning till Manchester.

- Men varför fortsatte ni att spela, trots att kabinpersonalen sa ifrån? undrade domaren.
- Jag var fast i Tetris, svarade den åklagade.

[float="right"]Petter Karlsson[/float]