Evert: Kommer spelet låsas upp på steam klockan 00:00 ?
Patrick Bach: Förhoppningsvis. Detta kontrollerar givetvis Steam (Valve) själva, men målet är att det skall vara uppe när klockan slår 4:e Mars.

Johan: På vilken server ska man spela om man vill ta din och andra DICE-utvecklares dogtags?
Patrick Bach: Om vi avslöjar det kommer vi ju barra bli av med våra Dog tags Vi kommer att spela på olika servar för att testa så allting fungerar som det skall. Privat kommer vi nog hänga på servrar i eller nära Sverige för bästa Ping.

Virre: Varför har ni valt att ge Assault klassen en ammo låda? Känns ganska motverkande för eventuellt teamplay.
Patrick Bach: Det tycker inte vi. Alla klasser behöver kunna supporta varandra på något sätt och alla klasser behöver varandra om man spelar som en effektiv squad.

Mattias: Varför stängde ni ner demot? Betan kan jag förstå. men demot? It made me very sad
Patrick Bach: Anledningen är att vi behöver de dedikerade servrarna för att köra det "riktiga" spelet. Ett tips för att mildra din depression är att köpa spelet då du får spela alla gamemodes, alla kartor och även Singleplayer.

Svanfors: VIP koden, kommer den med i limited edition eller vart hittar man denna?
Patrick Bach: VIP koden gäller enbart konsol och där kommer den med alla kopior av spelet. VIP- materialet kommer att släppas i patchar till PC.

Danne.: Tror det fanns ett läge som heter "hardcore mode", kan du förklara lite kort hur det skiljer sig från de övriga spellägena?
Patrick Bach: Hardcore är ett antal settings som klumpats ihop till en på Konsol. Några av skillnaderna är färre HUD-element, lättare att dö/döda, friendly fire ON och ingen Kill cam. På PC är alla dessa settings separerade.

Thomas: Finns det många svenska referenser eller "easter eggs" i Bad Company 2?
Patrick Bach: Faktiskt inte så många men dock en del. Den som söker skall finna.

Tiny: Vad var den största utmaningen med Bad Company 2?
Patrick Bach: Den största utmaningen var givetvis att skapa det bästa Battlefield spelet någonsin. Vi har försökt att ta det bästa från alla Batelfieldspel och kombinera detta med alla nya idéer. Självklart så måste man dra gränsen någonstans och det är nog det som varit svårast. Man vill ju göra allt!!

Ringo: PC: Kommer vi få se Ping ingame så man kan bekräfta när en anslutning försämrats under spelets gång? Kommer Serverbrowsern gå at sortera. Och kommer filtret att fungera från start? Ska bli kul o spela lite andra kartor, man har ju tröttnat lite på snö denna vintern...
Patrick Bach: Det går att se ping, kills, deaths och score i scoreboard. Det går även att sortera i serverbrowsern på bl.a. ping, det går även att använda filter för att sortera ut sökresultaten.

Christian Olow: På tal om patcher, när kommer den första patchen till PC?
Patrick Bach: Vi släppte en patch för PC-versionen redan i natt när spelet gick live i USA. Vi håller på och planerar upp de kommande patcharna för PC i skrivande stund.

Kent: Hej! Jag studerar dataspelsutveckling i Skövde och har en fråga gällande om ni har någon gräns på hur många polygoner Frostbite-motorn klarar av? mvh Kent Håkansson
Patrick Bach: Det finns inget enkelt svar på detta. Det har med många saker att göra som shaders, ljussättning etc. Jag kan dock säga att detta spel inte skulle gå att bygga på någon annan motor än Frostbite.

Karl: Ses vi på slagfältet imorgon?
Patrick Bach: Vi är redan där och vänta på er

Moderator: Detta var tyvärr sista frågan vi hade tid att svara på idag. Tack för alla bra frågor och om ni vill träffa oss "live" som kommer det finnas en del Dice-männinskor på Webhallens BFBC2 special-nattöppet ikväll. Tack o hej!

» Recension - multiplayer
» Recension - singleplayer