Rares kommande kooperativa sjöbuse-simulator Sea of Thieves ska lanseras till både pc och Xbox One, men det verkar som att utvecklarna är måna om att vi ska veta att de tar pc-versionen på största allvar. I ett nyhetsbrev till spelets Insider-medlemmar som skickades ut nyligen förklarar utvecklarna i detalj om några eftertraktade pc-funktioner som spelet får stöd för.

I nyhetsbrevet förklarar Rare bland annat att versionerna för pc och Xbox One utvecklas sida vid sida med varandra, och pc-versionen ska alltså inte vara en portning av konsolversionen. De nämner även att spelet har testats med skärmar som har bildförhållandet 21:9 och uppdateringstakt på 144 Hz vilket ska fungera "förträffligt". Nyhetsbrevet beskriver även utvecklingens planeringsprocess där alla funktioner som ska införas måste fungera bra på båda plattformarna, annars stryks de.

För att se till att spelet fungerar bra på flera typer av pc-system har Rare plockat in tolv olika bärbara datorer och tolv stationära pc-konfigurationer som de kontinuerligt testar spelet på. Och på frågan om 4K-upplösningar formulerar de sig kort och gott på följande vis: "And the 4K setups are just, well, awesome".

Sea of Thieves testkörs för närvarande i en alfa-version och en öppen betaversion förväntas bli tillgänglig senare i år för pc och Xbox One. Spelet blir en så kallad Xbox Play Anywhere-titel, vilket innebär att du får pc-versionen på köpet om du köper dess Xbox One-syskon.