I en Scrawl FX-intervju säger #Sonys Scott McCarthy, varumärkesansvarig för #MLB 11: The Show, att plattformsexklusiva spel begränsar den PR-mässiga slagkraften.

Istället för exklusiva spel förordar han unikt in-game-material som kan göra just Playstation 3-versionen till den allra hetaste. Som exempel på denna taktik nämner han kritikerhyllade #Batman: Arkham Asylum.

– Vi jobbar väldigt nära våra tredjepartsutgivare, inte nödvändigtvis för att låsa spel exklusivt, men för att försäkra oss om exklusiva delar av deras spel. Ett bra exempel är Batman: Arkham Asylum där du bara kunde spela som Jokern på Playstation 3, säger Scott McCarthy.

– När du gör en titel exklusiv begränsar du dess PR-mässiga slagkraftighet och det vill vi inte göra. Vi vill att spelen ska bli så stora som möjligt – det är bra för industrin. Däremot vill vi försäkra oss om att du spelar spelet på det bästa tillgängliga systemet, så vi tycker om att ta delar av spelen och göra de exklusiva för Playstation.

I mitten av januari släppte Sony en lista på 20 anledningar till att du ska äga en PS3 i år. På tal om att det är dumt med exklusiviteter.