Efter den otroliga succén med #Minecraft, som låtit skaparen Markus "Notch" Persson att bygga upp en egen studio med handplockade medarbetare har många väntat på vad deras nästa titel ska bli. Under natten lyfte Persson på locket och visade #Scrolls, ett samlarkortspel med multiplayerfokus och en story skriven av Jerry "Tycho" Holkins från Penny Arcade.

De olika korten (scrolls) i din lek har olika egenskaper för attack och försvar och de läggs upp i slumpartad ordning på ett schacklikande bräde. Målet är att slå ut motståndarens kung men eftersom Mojang planerar att släppa nya kort kontinuerligt lär ingen taktik bli långvarig. Spelare blir istället tvungna att ständigt anpassa sig. För att utöka kortleken kommer spelare att kunna byta och köpa nya delar via ett inbyggt aktionshus

Tidiga exempel på hur korten kan komma att se ut

Utvecklingen leds av Jakob Porser som var bland de första att anställas av Markus Persson men till Gamasutra säger han att idén föddes redan för fem år sedan.

- Vi är båda stora fans av samlarkortsgenren men vi kände att det fanns en del gemensamma brister i de spel som finns dag. Vi ser fram emot att sätta alla våra tankar och planer i verket med Scrolls.

Spana in de första konceptbilderna och förvänta er mer information inom kort.