Min första kontakt med Fallout var den knappt 50 megabyte stora demoversionen som följde med i någon speltidning i slutet av av 1997. Sedan dess har Fallout-serien blivit en av mina favoriter.

Postapokalyptiska drömmar

- går i kras

Teamet bakom de två första delarna var Black Isle Studios, en utvecklare som tidigare rönt stora framgångar med djupa och välskrivna titlar som Planescape: Torment och Icewind Dale-serien. Black Isle stängde tyvärr sina kontor 2003, men samma år som studion lades ned grundade några av de tidigare anställda Obsidian Entertainment som bland annat stått för utvecklingen av Star Wars: Knights of the Old Republic II.

När Black Isle upphörde att existera trodde många att Fallout 3 aldrig skulle bli verklighet. Spelet var visserligen under produktion under kodnamnet Van Buren men på grund av nämnda orsaker blev det aldrig färdigställt. Jag och miljoner andra fans blev förbannade. Dock, djupt nere i min själ visste jag att någon skulle ta över arbetet. En sådan kassako och väletablerad spelserie låg bara och väntade på att bli "upptäckt".

I april förra året kom så beskedet - licensen hade sålts. Köparen, Bethesda Softworks, var för mig en överraskning. Det senaste av deras lir som jag testat är The Elder Scrolls IV: Oblivion, vilket jag spelat sönder och samman. Underhållningsnivån är hög, även om berättandet inte känns lika polerat. Huvudstoryn är inte speciellt fängslande, därför har jag mest ägnat mig åt att utforska den enorma spelplanen.

Drömmen blir verklighet

- Men inte utan frågetecken

Vad har då allt detta att göra med Fallout 3? Personligen är jag rädd att många av de brister som fanns i Oblivion kommer smitta av sig, vilket gör att jag är oroad att vi får ett Oblivion med skjutvapen. Ett annat problem var att rollspelaspekten i stort sett saknades; ett svärd och en pil på kartan var i stort sett det enda du behövde för att ta dig fram. Men grundlösa spekulationer tar oss ingenstans - vad vet vi egentligen om Fallout 3?

Titeln använder sig Gamebryo-motorn, det vill säga samma motor som driver Oblivion. Ett orosmoln är att spelet utvecklats för flera plattformar, men i intervjuer säger Bethesda att de lärt läxan från misstagen från konsolanpassningen av Oblivion. Förhoppningsvis slipper vi bökiga och ologiskt uppbyggda kontroller och menyer. Dialoger är också en viktig del av Fallout-serien, och enligt förhandstittar kommer den inte att vara lika träig och innehållsfattig som i Oblivion, vilket kommer att innebära färre NPC:er (datorstyrda karaktärer) men med större djup och högre realism.