En klurig mattegåta att bita i

Antikvitet
En klurig mattegåta att bita i

Såg den här på en rekryteringsannons för något konsultföretag i ett nummer av Ny Teknik i veckan. Jag kan utan att ljuga säga att jag löste den inom någon minut och nu kan du hoppa upp och sätta dig på att jag är stolt för jag har visat den för människor långt mycket smartare än mig och ingen av dem har tagit den.

Här kommer den:

När blir 12 / 2 = 7?

Snälla, googla den inte. Skriv bara svaret i kommentartråden om du faktiskt kom på den på egen hand. Fråga gärna någon annan, men avslöja då inte svaret här.

Uppdatering: Svaret är "När talbasen är tolv".

Vad sjutton betyder det då? Jo, det finns olika sätt att räkna på och det handlar egentligen om hur många symboler man har att använda. I det vanligaste sättet vi använder (det kallas decimalt) har vi tio symboler, 0-9. Här är fler:

Binärt (2): 0,1
Oktalt (8 ): 0,1,2,3,4,5,6,7,8
Decimalt (10): 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
Hexadecimalt (16): 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F

Vad gör man då om man vill räkna högre än man har symboler? Man använder mer än en symbol förstås. Om man har 9 äpplen och får ett till så får man 10.

Med andra ord så står det inte "12" som i tolv, utan det står en etta och sen en tvåa. Om talbasen är tolv (decimalt) så betyder 1:an att vi har en tolva och 2:an att vi har två till. Totalt får vi i täljaren 14, vilket delat på 2 (2 är två med både tio och tolv som talbas) blir 7 (även 7 är detsamma i båda talbaserna).

Med andra ord ser räkningen ut så här i talbasen tolv: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,1A,1B,20, etc.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
En klurig mattegåta att bita i

Det stämmer när 12 egentligen bara är 14 utklädd?


signatur

Rawr

Medlem

!(12/2=7) =-> jävligt sant.

...men svaret är troligtvis något icke-matematiskt (och isåfall ologiskt)


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

12 = 14, oops edit inget svar.

Medlem

Kan svaret möjligtvis vara "aldrig"?

Medlem
Skrivet av SoRight:

Kan svaret möjligtvis vara "aldrig"?

Man vet aldrig...Men jag har ett matematiskt svar på det:P

Antikvitet

Det går bra att PMa mig om man tror man har ett svar och inte kan hålla sig.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Meh, klyddar vad vinner jag

12 / 2 = 7 efter att man har blivit torterad i kärleksministeriet och redan fått lära sig att 2 + 2 = 5 därför att Storebror och partiet säger det. Så minsann är det.

Medlem
Skrivet av bullet tooth tony:

12 / 2 = 7 efter att man har blivit torterad i kärleksministeriet och redan fått lära sig att 2 + 2 = 5 därför att Storebror och partiet säger det. Så minsann är det.

1984 :heart:

Medlem

Kan det ha med sommartid att göra måntro ? fast...neh *skäms*

Medlem

12 /2 = 7

12 i romerska siffror = XII
dela det på mitten, dvs /2 så blir det VII (övre delen av XII)


XII/2=VII
12/2=7

Var med i en Bamse serie år 1996 typ, roligt att se vad det är för krav på arbetsmarknaden numera.

Medlem
Skrivet av Sevenix:

12 /2 = 7

12 i romerska siffror = XII
dela det på mitten, dvs /2 så blir det VII (övre delen av XII)


XII/2=VII
12/2=7

Var med i en Bamse serie år 1996 typ, roligt att se vad det är för krav på arbetsmarknaden numera.

Fail

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Sevenix:

12 /2 = 7

12 i romerska siffror = XII
dela det på mitten, dvs /2 så blir det VII (övre delen av XII)


XII/2=VII
12/2=7

Var med i en Bamse serie år 1996 typ, roligt att se vad det är för krav på arbetsmarknaden numera.

Fail

Jo, agreed :S Vad skriver du människa? xD

Medlem

Topic : Jadu, vad blir det. Tar och leker lite med talen, kopplar bort att det finns regler innom matematiken och gör som jag vill, tar och virkar bort 2an och ersätter den med 7an.. nu ser talet ut såhär.

12/7=????

Drar fram kalkylatorn och fiser.

12/7=1,7142. Avrundar vi det uppåt har vi 12/7=2, vilket ELLER HUR är samma tal? ;P;P

Medlem

Var tvungen att läsa redovisningen 3ggr för att mina hjärntomtar skulle sluta irra runt i dimman.

Medlem

( 1 * 12^1 + 2 * 12^0 ) / ( 2 * 12^0 ) = ( 12 + 2 ) / ( 2 ) = 7.

Om man vill beskriva konvertingen från talbas 12 till talbas 10 rent matematiskt.


signatur

Bengebolle

Medlem

Snacka om nischad kunskap: Hur talbas 12 är representerad...


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

1
Skriv svar