Dreamhack Eizo Open, dag 2

Medlem

Hur vore det om FZ fixade en länk "youtube" ingame file" etc till varje artikel rörande intressanta finaler och dylikt.

Orka googla.

Medlem
Skrivet av TheGhozt:
Skrivet av Kajlie:

Bara jag som tycker SC2 är sjukt låntråkigt att titta på?
Blir lack när det är SC2 events, finns så många bra e-sport spel som är sååå mycket roligare att titta på (IMO).
*MORR*

Asså? titta inte på det då? det finns väl ingen anledning för dig att bli lack eller? är det någon som tvingar dig att se på SC2? själv blir jag överlycklig när det drar ihop sig för MLG och Dreamhack.
Vad är det för bra spel inom e-sport som du rekommenderar?

Nej jag tittar inte på det. Varför skulle jag titta på något jag tycker är tråkigt
Intel Xtreme hade samma, bara ett event med SC2. E-Sporten måste ju vara större än bara ett spel, tycker iallafall jag.
Jag tycker det är underhållande att titta på nästan all annan e-sport som tex LoL, HoN, CS, Tekken, WoW Arena etc etc
Men just SC2 tycker jag är ett sömnpiller

Medlem
Skrivet av aegd:

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

Så du tycker 500.000 per år för att 'spela' är dåligt? Vad tjänar du själv per år? antagligen inte 500.000

Medlem

Vart kan man se finalen i hög kvalitet? Gärna med en kommentator.

Medlem
Skrivet av Filosofen:

Vart kan man se finalen i hög kvalitet? Gärna med en kommentator.

SVT Play sände hela slutspelet! http://svtplay.se/v/2782124/e-sport/dreamhack_open_final

Medlem

Svensk vinst!

Medlem

Korea förlorar i starcraft? Min världsåskådning rämnar!


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av painOplenty:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Skulle 500 000 kr vara mycket? Lägg till två nollor på det så börjar du närma dig vad en elitidrottare tjänar om året. Finns dom som tjänar det dubbla också (+100 mille) men nu syftar jag på en duktig spelare i NHL, NFL eller NBA.

Till och med våra svenska spelare inom elitserien eller allsvenskan tjänar mer än vad ett proffs i SC2 gör.

Du menar att en elitidrottare tjänar 50 mille om året? Pinsamma Klasen som var bäst betald i hela Sverige inom hockeyn tjäna 500000 i månaden innan skatt vilket blev 250000kr i månaden. Grymt överbetald men en galen investerare fixa biffen dvs han drog in 3 miljoner om året i lön som absolut bäst betald i Sverige. Du diffar alltså 47 miljoner på din kalkyl. Många spelare i allsvensk hockey har dessutom jobb sidan om eftersom klubben inte har råd att betala lön för kontrakt (proffs dvs 100%). Malmö, DIF oh möjligt LIF har proffs på alla.Sen är jag väldigt tveksam över dom andra lagen. Inom fotbollen är de inga stora kulor där heller.
Att jämföra med NHL och dom sen är ju bara löjligt. Billigaste biljetten till Rangers - Ottawa kosta 165 $ tror ja de va för en match (Baseboll 6$ men det är för dom spelar 3 matcher på raken hemma på 3 dagar). När SC2 tar betalt för ett fullt Madison Square Garden där dom billigaste platserna är snordyra för 1 match så kanske man kan börja jämföra löner.
Vill du sen jämföra med Irlands nationalsport Hurling där finalen räknas bland dom största evenemangen i Europa inom sport så är alla spelare amatörer dvs att dom inte får betalt även om dom kanske får lite.

Med andra ord är 80000kr en bra prispeng för en sport som saknar lite mindre tittare än vad Super Bowl, El Clasico, Bayern mot Dortmund, Milan-derbyt, Staney cup-finalen.

Fast gräset är alltid grönare på andra sidan.

Medlem
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

Tycker att 26000 i månaden låter som en ganska hög lön för en vanlig industriarbetare ligger snarare på 23 000 http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/B2537CF108B5E2A2C1...
Men visst det är inte så mkt pengar fall man jämför med elitidrottare i dom större sporterna men det är en väldigt bra peng för något så nytt som Esport!

Medlem
Skrivet av aegd:
Skrivet av painOplenty:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Det är sanningsenligt. E-sport finns det otroligt lite pengar i. De som spelar gör det knappast för pengarna, och det är bara ett fåtal i den absoluta toppen som tjänar några pengar att tala om, och än färre som tjänar så mycket att de kan leva på det.

Om du jämför med hockey eller fotboll så tjänar folk i de lägre divisionerna mer pengar per år än vad de stora proffsen i e-sport kan drömma om att tjäna.

E-sport är fortfarande i sin linda, men att säga att det finns stora pengar att hämta är bara lögn. Det är däremot kul att folk kan leva på sitt intresse.

Finns ju också en anledning att det ploppar upp så kallade "gamer houses" lite här och där i både USA och Europa. Förutom att spelarna kan träna med varandra, så är det också ett billigt sätt att bo.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med dom lägre divisionerna men dom bästa Starcraft 2 spelarna tjänar ju mer än allsvenska fotbollsspelare. Men som sagt du kanske menar lägre divisioner i Engelska ligan eller nått.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av painOplenty:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Skulle 500 000 kr vara mycket? Lägg till två nollor på det så börjar du närma dig vad en elitidrottare tjänar om året. Finns dom som tjänar det dubbla också (+100 mille) men nu syftar jag på en duktig spelare i NHL, NFL eller NBA.

Till och med våra svenska spelare inom elitserien eller allsvenskan tjänar mer än vad ett proffs i SC2 gör.

Ganska sjuka antaganden du gör när du har tillgång till internet..... googlade fram på 2 sekunder att NHL spelare tjänare ungefär 50 miljoner per år, sen vet jag inte hur det är med reklam och sådant men tror inte det kommer upp i 50 miljoner per år. NFL spelare tjänar ungefär 60 miljoner kr och även där vet jag inte hur mycket dom tjänar på reklam men 40 miljoner låter fortfarande sjukt mycket. Dom ända som värkar lever upp till dina förväntningar är NBA spelare där kobe bryant tjänar 165 miljoner om året vilket jag blev sjukt överaskad över, trodde inte att en NBA spelar tjänade så sjukt mkt mer pengar än NHL o NFL spelare.

Medlem
Skrivet av Jacar:
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

Tycker att 26000 i månaden låter som en ganska hög lön för en vanlig industriarbetare ligger snarare på 23 000 http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/B2537CF108B5E2A2C1...
Men visst det är inte så mkt pengar fall man jämför med elitidrottare i dom större sporterna men det är en väldigt bra peng för något så nytt som Esport!

Naa det är inte högt, har jobbat och jobbar inom industri i över 10år. Klart det skiljer lite här å var


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Medlem

Får väl gratulera då!

Medlem
Skrivet av HarM:
Skrivet av Jacar:
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

Tycker att 26000 i månaden låter som en ganska hög lön för en vanlig industriarbetare ligger snarare på 23 000 http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/B2537CF108B5E2A2C1...
Men visst det är inte så mkt pengar fall man jämför med elitidrottare i dom större sporterna men det är en väldigt bra peng för något så nytt som Esport!

Naa det är inte högt, har jobbat och jobbar inom industri i över 10år. Klart det skiljer lite här å var

jo det är högt om 22200 är medel? men har man jobbat i 10 år så förstår jag ju lönen men dock kommer nog deras lön vara ganska mkt högre om 8 år.

Medlem
Skrivet av Nifel:
Skrivet av Filosofen:

Vart kan man se finalen i hög kvalitet? Gärna med en kommentator.

SVT Play sände hela slutspelet! http://svtplay.se/v/2782124/e-sport/dreamhack_open_final

Tack!

Medlem
Skrivet av Jacar:
Skrivet av HarM:
Skrivet av Jacar:
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

Tycker att 26000 i månaden låter som en ganska hög lön för en vanlig industriarbetare ligger snarare på 23 000 http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/B2537CF108B5E2A2C1...
Men visst det är inte så mkt pengar fall man jämför med elitidrottare i dom större sporterna men det är en väldigt bra peng för något så nytt som Esport!

Naa det är inte högt, har jobbat och jobbar inom industri i över 10år. Klart det skiljer lite här å var

jo det är högt om 22200 är medel? men har man jobbat i 10 år så förstår jag ju lönen men dock kommer nog deras lön vara ganska mkt högre om 8 år.

22000 medel? förmodar jag att det är grundlön du pratar om, massa saker som tillkommer på grund av skift arbete, skiftformstillägg, ob och en massa annant :-). Nu va ju inte det viktiga några tusen hit o dit utan en lång och säker anställing, att kunna betala sin räkning och leva på det i hela sitt liv. När grabbarna har blivit 40 och inte hänger med de ungre, utan erfarenhet i arbetslivet och kommer kanske få svårt att få jobb... Man får nog se det som en hobby inte ett jobb.


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Medlem
Skrivet av HarM:
Skrivet av Jacar:
Skrivet av HarM:
Skrivet av Jacar:
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

Tycker att 26000 i månaden låter som en ganska hög lön för en vanlig industriarbetare ligger snarare på 23 000 http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/B2537CF108B5E2A2C1...
Men visst det är inte så mkt pengar fall man jämför med elitidrottare i dom större sporterna men det är en väldigt bra peng för något så nytt som Esport!

Naa det är inte högt, har jobbat och jobbar inom industri i över 10år. Klart det skiljer lite här å var

jo det är högt om 22200 är medel? men har man jobbat i 10 år så förstår jag ju lönen men dock kommer nog deras lön vara ganska mkt högre om 8 år.

22000 medel? förmodar jag att det är grundlön du pratar om, massa saker som tillkommer på grund av skift arbete, skiftformstillägg, ob och en massa annant :-). Nu va ju inte det viktiga några tusen hit o dit utan en lång och säker anställing, att kunna betala sin räkning och leva på det i hela sitt liv. När grabbarna har blivit 40 och inte hänger med de ungre, utan erfarenhet i arbetslivet och kommer kanske få svårt att få jobb... Man får nog se det som en hobby inte ett jobb.

jo det är ju sant dock vet vi ju inte hur det kommer se ut om ett par år men just nu så kan man ju inte bygga ett långt liv på det

Medlem

Fast nu är det ju som så att E-sport finns i många fler spel än Starcraft 2

12
Skriv svar