Hårdvarurykten – Så kraftfull blir nya Xbox

Medlem
Skrivet av Shinjed:
Skrivet av WarpGuN:

finns väl inga spel som kräver mer än 4gig ram?

Må så vara men spel är inte den enda anledningen till att det är bra med mer ram. Detta skulle innebära snabbare menyhantering medan du spelar, aktiva nedladdningar medan du spelar och helt enkelt snabbare övergång från spel till meny som exempel. Detta skulle också kunna driva applikationer i bakgrunden medan du spelar, skulle inte förvåna mig om de fixar över Skype till Xbox720 t.ex.

Jag hoppas att Xbox720 och PS4 kommer ut med minst 8gb ram, mindre vore sjukt och skamligt. De kan inte använda pris som en bortförklaring längre då ram, speciellt DDR3 ram, är sjukt billigt i dagsläget.

Nej, sjukt och skamligt är att ha källaren full med inavlade barn, som Josef Fritzl. 4 GB Ram är snarare tråkigt.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

Ramminne är inte dyrt idag. De hade lika bra kunnat slänga in 16 gb ram för det är ingen större prisskillnad ändå.

absolut, men det värsta med konsoler på release är att det inte finns varken spel eller människor att spela med, en burk för 6000 som brummar utan nödvändighet, då är det lättare om man skär ner på kostnaderna.

Jag hoppas PS4 och Xbox720 är stora konsoler med ordentlig kylning denna gång.

Medlem

Så den har inte ett kort ur åttatusenåttahundra-serien, sexhundrafyrtio gigabyte hårddisk och Windows åtta-liknande operativsystem? Ja, det får vi kanske reda på om etthundrafemtiotre dagar.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

Ramminne är inte dyrt idag. De hade lika bra kunnat slänga in 16 gb ram för det är ingen större prisskillnad ändå.

absolut, men det värsta med konsoler på release är att det inte finns varken spel eller människor att spela med, en burk för 6000 som brummar utan nödvändighet, då är det lättare om man skär ner på kostnaderna.

Jag hoppas PS4 och Xbox720 är stora konsoler med ordentlig kylning denna gång.

Det ska vara bra kylning men även bra hårdvara. Inte lönt att köpa om det inte ger bättre prestanda än min dator jag har idag. När 360 och PS3 kom var de riktiga monster. Det var ju det som motiverade mig att verkligen köpa en. När jag satte i skivan visste jag att det inte fanns någon PC som kunde prestera lika bra (i början).

Medlem

"Som vi tidigare berättat håller Microsoft på att räkna ner till E3 i juni."

Har MS bekräftat att de ska visa något på E3?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

"Som vi tidigare berättat håller Microsoft på att räkna ner till E3 i juni."

Har MS bekräftat att de ska visa något på E3?

Dom har inte riktigt bekräftat något, men med tanke på att dom räknar ner så bör det vara för att dom ska visa upp något...

Medlem

Fantastiskt, en next-gen konsol som inte ens klarar av dagens spel. Då får väl vi med PC vara tillbakahållna några år till...

Lyckat!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Precis du beskrev precis vad OEM är.

Så mer eller mindre om uppgifterna stämmer så är det ett rebrandat 78xx kort vi får i nya xbox.

Skrivet av Dunder:

Fantastiskt, en next-gen konsol som inte ens klarar av dagens spel. Då får väl vi med PC vara tillbakahållna några år till...

Lyckat!

Vilka spel då? Det beskrivet där uppe är som en hyffsad high end PC, Så jag undrar vilka dagens spel den inte skulle i teorin klara av? Förövrigt har konsoller altid varit sämre en PC alternativet på grund av kostnaden, du vill inte spendera 15000 kr som jag nämnt innan på en konsol, eller? Jag kan ha fel.

Fördelen dock med en konsol är att de kommer i en version, och därmed optimera ett spel till en konsol är flera gånger mer lättare och effektivare än PC så även med sämre hårdvara lär den vara i klass med high end PC när den väl kommer.

Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av MirakelMannen:

Om det är AMD som står för processorn ska man nog inte bli alltför hypad på de där 8 kärnorna i CPUn.

Fast Herr Mirakelmannen kanske int evet om att den presterar king om spelet är bra flertrådsoptimerat vilket det borde bli när det är koinsolbyggt för 8 kärnor.

Visst, i dagens läge på en pc spöar en 2 kärnig från intel säkerligen den där i spel.
Men med tanke på hur de optimerar spel för en konsol så kan det bli bra, det finns jävligt mycket mer kraft att hämta ur dom än vad man kan tro. Har dessutom väldigt hög potential för överklockning!
Tråkigt att de ska ligga en generation bakom redan när de är nya dock, dessutom budgetchip


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Kan man räkna med att onlinespel kommer fixa mer än 24 spelare? Som det är nu är ju t.ex BF3 supertrist om man jämför med PC. Visserligen spelar jag PC själv men tjejen spelar BF3 på Xbox. Vore ju kul om de fick igång 64 players även på konsoll.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bojkott:

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Precis du beskrev precis vad OEM är.

Så mer eller mindre om uppgifterna stämmer så är det ett rebrandat 78xx kort vi får i nya xbox.

Det är stor skillnad på custom och OEM. OEM är vanliga komponenter som är avsedda för märkesmarknaden, t.ex. Dell, HP osv. Custom är en komponent som utvecklas specifikt för en produkt, t.ex. Cell och RSX till PS3 och Xenon och Xenos till Xbox 360. Xenos byggde exemepvis på R520-arkitekturen (X1000-serien), men hade även vissa delar som inte kom förrän R600 (HD2000-serien). Så Xbox 360 var lite före sin tid när den kom.

Att OEM modellerna stannar kvar på 7000-serien och bara byter namn kommer inte att påverka retail-marknaden. Vi som bygger egna datorer kommer alltså kunna köpa riktiga HD8000 kort, men dom lär inte komma förrän fram emot vårkanten eller sommaren, och Xbox 720 lär garanterat bygga på den nya arkitekturen.

Medlem
Skrivet av UOme:

8GB räcker mer än väl till en konsol där du oftast inte har ett tungt OS och ett gäng services från diverse program som ligger och kör hela tiden.
Sen står det inte om det är en SSD eller en HDD heller

Jag tvivlar starkt på att det kommer vara en 640GB stor SSD...

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bojkott:

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Precis du beskrev precis vad OEM är.

Så mer eller mindre om uppgifterna stämmer så är det ett rebrandat 78xx kort vi får i nya xbox.

Det är stor skillnad på custom och OEM. OEM är vanliga komponenter som är avsedda för märkesmarknaden, t.ex. Dell, HP osv. Custom är en komponent som utvecklas specifikt för en produkt, t.ex. Cell och RSX till PS3 och Xenon och Xenos till Xbox 360. Xenos byggde exemepvis på R520-arkitekturen (X1000-serien), men hade även vissa delar som inte kom förrän R600 (HD2000-serien). Så Xbox 360 var lite före sin tid när den kom.

Att OEM modellerna stannar kvar på 7000-serien och bara byter namn kommer inte att påverka retail-marknaden. Vi som bygger egna datorer kommer alltså kunna köpa riktiga HD8000 kort, men dom lär inte komma förrän fram emot vårkanten eller sommaren, och Xbox 720 lär garanterat bygga på den nya arkitekturen.

Det var väl inte stor skillnad alls på chipet i xboxen och ett 1950xt(?!) ?
Lär inte vara stor skillnad på 88xx kortet i nya xboxen och motsvarande kort till pc trots att det är "custom" som du säger.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Den teknologiska utvecklingen på PC-fronten bidrar ju ändå bara till att spelutvecklare kan slarva med prestandan som finns tillgänglig. Senast jag såg ett spel som var galet optimerat, var nog Quake III. Numer handlar allt om ögongodis och allt mindre fokus läggs på övriga delar. Personligen är jag nöjd med den prestanda som dagens konsoler erbjuder, bara det att utvecklarna får lägga lite krut på att optimera. En fager fasad är inte allt i denna värld!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Pretorian24:

"Som vi tidigare berättat håller Microsoft på att räkna ner till E3 i juni."

Har MS bekräftat att de ska visa något på E3?

Dom har inte riktigt bekräftat något, men med tanke på att dom räknar ner så bör det vara för att dom ska visa upp något...

Räknar dem ner? Ursäkta mina dumma frågor men har de en counter någonstans?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Lurid:

"(påstår han eller hon i alla fall)"

Ska inte FZ bli mer politiskt korrekta och använda modeordet 'hen'?

=P

Politisk korrekthet är skadligt för vår mänskliga utveckling!

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bojkott:

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Precis du beskrev precis vad OEM är.

Så mer eller mindre om uppgifterna stämmer så är det ett rebrandat 78xx kort vi får i nya xbox.

Skrivet av Newklear:

Fantastiskt, en next-gen konsol som inte ens klarar av dagens spel. Då får väl vi med PC vara tillbakahållna några år till...

Lyckat!

Vilka spel då? Det beskrivet där uppe är som en hyffsad high end PC, Så jag undrar vilka dagens spel den inte skulle i teorin klara av? Förövrigt har konsoller altid varit sämre en PC alternativet på grund av kostnaden, du vill inte spendera 15000 kr som jag nämnt innan på en konsol, eller? Jag kan ha fel.

Fördelen dock med en konsol är att de kommer i en version, och därmed optimera ett spel till en konsol är flera gånger mer lättare och effektivare än PC så även med sämre hårdvara lär den vara i klass med high end PC när den väl kommer.

high-end PC..?

Grafikkortet klarar inte av BF3, till exempel, finns fler exempel... Inte en chans att det skulle vara ett nytt kort ut 8xxx serien, så det är antagligen något i klass med 7870/50.

De delarna kostar inte 15000, en tredjedel MAX.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av spel565:

"AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Radeon HD 8870 = Radeon HD 7870 GHz Edition"
Källa: Sweclockers.com

Så vi kan förvänta oss grafik som är SOM BÄST lika med 7870..

Det stämmer bra det. Tack för informationen!

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Pretorian24:

"Som vi tidigare berättat håller Microsoft på att räkna ner till E3 i juni."

Har MS bekräftat att de ska visa något på E3?

Dom har inte riktigt bekräftat något, men med tanke på att dom räknar ner så bör det vara för att dom ska visa upp något...

Räknar dem ner? Ursäkta mina dumma frågor men har de en counter någonstans?

http://majornelson.com/2013/01/02/countdown-to-e3-2013/

Medlem
Skrivet av Lurid:

"(påstår han eller hon i alla fall)"

Ska inte FZ bli mer politiskt korrekta och använda modeordet 'hen'?

=P

Hur kan man vara politiskt korrekt och använda ett ord som inte existerar i det svenska språket? Hen är inget ord som varken finns med i SAB eller i någon svensk ordbok i huvudtaget.

Skrivet av DrToker:
Skrivet av eddie the eagle:

Min 5 år gamla dator har 8GB ram och 1 TB hårddisk. Bätttre kan ni.

(Visst 8 kärnig cpu är inte så dåligt, får se hur många spel som kommer använda det)

Nästa XBOX kommer definitivt ha DDR4.

Om du menar Xbox 720 så är chansen minimal att den har DDR4 minne. Dels pga. att DDR4 knappt finns som testprodukt än och den är minst 5 år från att bli standard inom PC. Sedan 8 kärnig processor är inte direkt imponerande om mjukvaran inte använder sig av alla kärnor. Kom ihåg att X antal kärnor inte betyder X % prestanda. Allt beror på vad som stöds och hur kraftiga varje kärna är.

Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

2k är samma som 1080p så det lär den ha stöd för

4k menade jag ;D

Finns ju PC skärmar med 4K, dock lite overprice.
Om 5-6 år kanske det är mer standard i PC världen.

Se det så här.. Finns ingen TV än som är i 4k iaf inte för den vardagliga konsumenten.

Skrivet av spel565:

"AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Radeon HD 8870 = Radeon HD 7870 GHz Edition"
Källa: Sweclockers.com

Så vi kan förvänta oss grafik som är SOM BÄST lika med 7870..

OEM kort ja. Mycket tyder på att det släpps två versioner.. HD8970 för konsumenter och HD8970 OEM för OEM datorer.

Medlem

Låter som riktigt vettiga specs, men det vore så klart kul om Valve eller Sony kunde pressa MS att göra dem ännu saftigare.
Det sagt så vet vi av erfarenhet att en konsol levererar otroligt mycket mer ur sin hårdvara än motsvarande dito på PC, gamla 360 klarar ju av Witcher 2 på duglig grafik trots löjligt svag hårdvara (i jämförelse).
Enda negativa är väl att det dröjer 2-3år innan spelen blir snyggare/bättre/större pga utvecklarna måste uppdatera sina grafikmotorer och lära sig utveckla för den nya hårdvaran.

Geeks Gaming

Problemet är att dessa utvecklas nu... så dom kommer ha dx11... och 8800 kommer bara ha dx 11... när väl konsolerna släpps så kommer dx 11.1 och dom räknar med att dx 12 kommer nästa år... så det kommer bli exakt som med gamla xbox.. alla spel kommer bli fast med gammalt dx i 6 år

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Problemet är att dessa utvecklas nu... så dom kommer ha dx11... och 8800 kommer bara ha dx 11... när väl konsolerna släpps så kommer dx 11.1 och dom räknar med att dx 12 kommer nästa år... så det kommer bli exakt som med gamla xbox.. alla spel kommer bli fast med gammalt dx i 6 år

Och skillnaden mellan DX10 och DX11 är... inte direkt stor. DX11.1 kommer inte skilja sig mer än ett par rutor här och var gentemot DX11. DX10.1 var ingen succe där det inte skiljde sig ett skvatt mellan Dx10 och DX10.1

Dessutom har inte Micrsoft sagt något alls om DX12 förutom att det kommer att dyka upp.. NÅGON gång.

Medlem
Skrivet av Nactox:
Skrivet av Allexz:

Oh hell yes!

8800 serien ftw... släpptes år 2006, sheit vilka nymodigheter vi får på konsollsidan!

Endast 8 år gammalt om de släpper xboxen 2014!

Fast nu är det ju ändå lite skillnad på Nvidia 8800gt-serien och AMDs 8800-serie...

Men får ju dock hoppas att det inte är 8000 serien som släpptes 2001

Medlem

Ännu en konsoll som kommer hindra spelutvecklignen /evolutionen, de närmsta 5-6 åren, suck!!!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

För er som inte vet så är Amd's 7000-serie nu mera 8000-serien.
Dom bytte namn så tro inte att konsolen kommer ha den nya serien vilket då är 9800 utan den kommer ha för några dagar sedan 7800 seriens kort.

Hade dock sett att de valde bättre grafikkort över en 8 kärnig proc. Men men äntligen kommer det modernare konsolportningar till pc'n!...

http://www.sweclockers.com/nyhet/16337-amd-doper-om-radeon-hd...

Sen får vi hoppas att det är en AMD proc som är den 8 kärniga. Visst den är inte lika bra som en Intel's men AMD går fan inte bra och det vore inte kul om Intel fick monopol.. en i5a (som fortfarande inte förändrats på 10 år) för 6000 kr vore inte kul direkt..

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bojkott:

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Precis du beskrev precis vad OEM är.

Så mer eller mindre om uppgifterna stämmer så är det ett rebrandat 78xx kort vi får i nya xbox.

Det är stor skillnad på custom och OEM. OEM är vanliga komponenter som är avsedda för märkesmarknaden, t.ex. Dell, HP osv. Custom är en komponent som utvecklas specifikt för en produkt, t.ex. Cell och RSX till PS3 och Xenon och Xenos till Xbox 360. Xenos byggde exemepvis på R520-arkitekturen (X1000-serien), men hade även vissa delar som inte kom förrän R600 (HD2000-serien). Så Xbox 360 var lite före sin tid när den kom.

Att OEM modellerna stannar kvar på 7000-serien och bara byter namn kommer inte att påverka retail-marknaden. Vi som bygger egna datorer kommer alltså kunna köpa riktiga HD8000 kort, men dom lär inte komma förrän fram emot vårkanten eller sommaren, och Xbox 720 lär garanterat bygga på den nya arkitekturen.

Det var väl inte stor skillnad alls på chipet i xboxen och ett 1950xt(?!) ?
Lär inte vara stor skillnad på 88xx kortet i nya xboxen och motsvarande kort till pc trots att det är "custom" som du säger.

Stora skillnader lär det inte vara, utan det är främst vissa egenskaper som senare användes i HD2000-serien samt att den är mer anpassad efter resterande hårdvara i 360n.

Nya kretsen i Xbox 720 lär inte skilja sig så himla mycket från HD8000-serien, men den kommer med största sannolikhet baseras på den nya Sea Islands-arkitekturen och inte Southern Islands (HD7000-serien). Den lär dessutom baseras mer på Hainan eller Curacao (8800 och 8900-serien) snarare än Oland som är för OEM, vilket är HD8600-serien och neråt. Mest troligt HD8800-serien för att hålla priset nere.

Medlem

Kommer knappast vara ngn stor hårddisk i den heller. Tror mer på att de gör som Nintendo och låter folk använda externa hårddiskar istället så kan MS hålla nere priset på konsollen istället. Inte otänktbart att de kör ngn abonemangs-variant också där man får konsollen lite billigare om man binder upp sig på x antal år xbox live.

Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Oh hell yes!

8800 serien ftw... släpptes år 2006, sheit vilka nymodigheter vi får på konsollsidan!

Endast 8 år gammalt om de släpper xboxen 2014!

Edit: Jag missade att det stod AMD my bad!

Anledningen till varför tumme ner borde finnas kvar på FZ.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bojkott:

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Precis du beskrev precis vad OEM är.

Så mer eller mindre om uppgifterna stämmer så är det ett rebrandat 78xx kort vi får i nya xbox.

Skrivet av Dunder:

Fantastiskt, en next-gen konsol som inte ens klarar av dagens spel. Då får väl vi med PC vara tillbakahållna några år till...

Lyckat!

Vilka spel då? Det beskrivet där uppe är som en hyffsad high end PC, Så jag undrar vilka dagens spel den inte skulle i teorin klara av? Förövrigt har konsoller altid varit sämre en PC alternativet på grund av kostnaden, du vill inte spendera 15000 kr som jag nämnt innan på en konsol, eller? Jag kan ha fel.

Fördelen dock med en konsol är att de kommer i en version, och därmed optimera ett spel till en konsol är flera gånger mer lättare och effektivare än PC så även med sämre hårdvara lär den vara i klass med high end PC när den väl kommer.

high-end PC..?

Grafikkortet klarar inte av BF3, till exempel, finns fler exempel... Inte en chans att det skulle vara ett nytt kort ut 8xxx serien, så det är antagligen något i klass med 7870/50.

De delarna kostar inte 15000, en tredjedel MAX.

Så 7870 klarar inte bf3?

Sen vill folk inte betala för mycket för konsollerna, att lägga sig långt över 5000 vid lansering är bara dumt.

med tanke på att det rycktas om att kinect v2, HDR etc skall följa med utöver så vore det konstigt om dom kan trycka i mer kräm än dom gjort till vettigt pris.

123
Skriv svar