Activision Blizzards mobilspel drar in mer pengar än konsol och PC tillsammans

Skribent
Skrivet av izayoi:

Det är viktigt att förstå vad den här utvecklingen betyder. Fler och fler AAA spelstudior kommer helt enkelt att sluta producera AAA spel i framtiden. Mobilspel kostar jämförelsevis ingenting att utveckla men drar in mer pengar, så varför inte.

För alla oss som älskar riktiga spel så är det katastrofalt.

Fast jag har undrat om AAA-utvecklingen är lukrativ i längden. Pengarna som skjuts in i dessa stora projekt har blivit fantasisummor och för at break even måste det sälja ofantliga mängder spel. Nu säger jag inte att allt ska bli mobilspel, men någonstans mellan indie och AAA är vägen att gå.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

vågar man påstå "this is why we can't have nice things"

Medlem

Finns det risk att MS över lag vill satsa på mobila spel och dra sina nya fina nyligen införskaffade IP's mot det handhållna mediumet? Uppenbarligen (unisont i tråden) är det där man tjänar pengar utan utvecklingskostnader osv osv, breda massan etc.

Hoppas verkligen inte det. Blir nog orolig för att jag ännu inte haft möjlighet att testa deras streamingtjänst som ska fungera på mobilen.

Och utöver det så gillar jag inte mobilspel. Kanske underförstått. Haha

Edit: å andra sidan är det Activision Blizzards val, inte MS.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Fattar inte varför folk gnäller?

"Det här är dåligt för oss!"........ är det dåligt för oss att företag X tjänar massa pengar?

Vi ska inte slå ner på folk som vill köpa någons produkt/spel....... det är en fri värld (hoppas jag) och ni fanboys/girls som tycker att "alla måste spela samma sak som jag gör"...... är emot den fria viljan

Uppenbarligen finns det många andra förutom dig som "inte fattar varför folk gnäller", vilket är fantastiskt för företagen som tjänar pengar på er. En enorm massa som gärna betalar för innehålls löst skräp utan att ifrågasätta något. En ekonomisk önskedröm för de som är skrupellösa nog att utnyttja det.
Det enda som gör mig lite ledsen i ögat är när Era spelvanor påverkar mina egna så negativt. När företagen slutar göra spel som de jag växte upp med, och istället märker att det går lika bra att kränga en penningmaskin insmetad i ett urvattnat varumärke som en gång i tiden stod för något som var synonymt med kvalité.

Skrivet av robbis:

Detta är riktigt dåligt för oss riktiga gamers.

Nej, inte om spelutvecklaren tar plattformen på allvar och tar bort allt som har med mikrotransaktioner att göra.

Ehh, vem försöker jag övertyga. Jag håller med dig fullt ut.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk

Folk verkar vara lite väl alarmistiska, har ni glömt bort att King ingår där? Diablo Immortal drar nog in en liten slant men tror King står för den största delen följt av CoD mobile.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nej, inte om spelutvecklaren tar plattformen på allvar och tar bort allt som har med mikrotransaktioner att göra.

Ehh, vem försöker jag övertyga. Jag håller med dig fullt ut.

Har inget emot mobilspel egentligen och en gång i tiden hade jag en dröm om att utveckla för mobiler också. Men det är konstigt att det blivit så att mobilspel för företag är en enkel cashgrab istället för att satsa på något man verkligen vill göra. Visst Diablo på mobil är ett bra spel gameplay mässigt. Riktigt bra för att vara mobil och hade Blizzard gjort det utan massa MT så hade dom istället kunnat vara dom som står emot de andra och gör ett riktigt bra spel och hade säkert kunna sälja otroligt mycket kosmetiska prylar bara. Det är helt okey. Det är när man måste punga ut sina pengar för att komma vidare det har gått galet.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Att pc och konsol gått ner är väl inte så konstigt med tanke på hårdvarupriserna de senaste två åren på pc marknaden. Och sen har vi varit mitt i ett konsolskifte där tillgången på nya konsoler varit extremt dålig.
Det här har nog påverkat mjukvaruförsäljningen väldigt mycket om man bortser från det obefintliga nysläppen av spel såklart.

Medlem

Tycker att siffrorna för konsol och PC är delvis oroväckande men inte helt förvånande. PC och Konsol spelande exploderade under pandemin, totalt. I början minns jag att Blizzard var tvungna att ha köer för att komma in på battle.net när allt fler skolor, arbetsplatser och universitet började stänga. Att luften nu tömts ur PC och konsol marknaden något är att vänta. Därefter måste man ta i beräkningarna allt strul Blizzard haft, skandaler, folk som säger upp sig och inte minst spel som inte nått upp till förväntningarna. Siffrorna är alltså för mig helt förståeliga och inte en indikation på annat än att vi dels ser en normalisering av spelmarknaden och vi ser konsekvenserna av att företag som har ganska stora problem.

Glöm inte heller att hela 78% av Europas befolkning hade en smartphone 2020 (Källa: GSMA.com). Hur många % har en speldator eller en av de senare konsolerna? Hälften så många? Troligtvis betydligt mindre. Summa summarum: Hemskt att PC och konsol verkar halka efter så mycket för Blizzard men det är knappast förvånande.

Medlem
Skrivet av robbis:

Cod? Tony hawk?

Just ja, jag tänker ju fel enbart på Blizzard.

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta är riktigt dåligt för oss riktiga gamers.

Blizzard är inte var det en gång varit, det är bara att inse faktum. Dom är 100% vinstdrivna nu och kommer fortsätta att hänsynslöst utnyttja sina mobilspelare, för det är uppenbart att stor del av den marknaden är fullkomligt omedveten hur mycket pengar dom spenderar.
Det kommer alltid fortsätta göras bra spel där man inte måste riva och slita i plånboken för att ha roligt så länge det finns riktiga gamers, men blizzard är bara att begrava och gå vidare. Så ha låga förväntningar för diablo 4, dom kommer att ta betalt för cosmetics, och det som är gratis kommer vara designat fult så man ska lockas till att köpa ”HELL PASS” eller vafan de kommer heta.

Medlem
Skrivet av lerb:

Du menar på allvar att FZ ska skapa ett filter bara för att Herr Proximately inte pallar läsa vissa rubriker? Och du har så jävla dålig självkontroll att du inte kan hålla dig från att kommentera ÄVEN fast du inte läst nyheten?

Det var tamejfan det dummaste jag hört på länge. Om du vill filtrera nyheter, sök på hashtags du "pallar" läsa.

Jag efterfrågar bara, de behöver verkligen inte göra det men det är sjukt skönt att slippa på exempelvis Twitter. Du behöver inte ta illa upp av en förfrågan. Jag stör mig på att själva spelet omnämns för jag har massiva problem med det då jag anser att det alltså ligger i samma typ av nyhetsvärde som om jag hade läst om nyheter om Betsson. Så jag delade med mig av den åsikten här. Jag hade hellre sett en add-on till browsern som gör samma sak, men det är nog ett tag kvar tills dess. Anyways, lämnar det där.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha tja man har ingen direkt sympati till de som först nu verkar bryr sig att storbolagen drar sig allt mer mot mobilspelen. Liksom vad förväntar sig folk när det i årtionden har lönat sig att sälja ut sig? Många av er som inte brydde sig när allt skulle dummas ner till konsolspel eller bli ett ytligt theme-park mmo åt stora massan. " -Kvack! De måste ju tjäna pengar! Kvack! " Kacklade alla pappegojor varje gång de sänkte ribban.

Jag vet inte om det är tragiskt eller komiskt hur vissa forfarande verkar tro att storbolag kommer bry sig om dyra AAA-titlar i framtiden, när billiga mobilspel kan dra in massiva summor, för en bråkdel av utvecklingskostnaden.

Smidigt, enkelt, lätttillgängligt, billigt och bekvämt ska det vara. Ni får den färdigtuggade sörjan ni förtjänar helt enkelt.

Dummas ner till konsollspel?
Ja, en pc är ju mycket smartare. Denna elitism gör mig illamående och saknar en blockeringsfunktion.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Mobilspel är för folk födda efter millennieskiftet. Ska det vara handhållet ska det vara på Gameboy

Skulle säga att det är förhållandevis få ungdomar som spelar på mobil. Istället är det främst småbarn och medelålders vuxna som spelar på mobil i Sverige. Småbarn är förvisso också födda efter millennieskiftet, men de utgör idag en relativt liten andel av alla som är födda efter millennieskiftet.

Men den riktiga marknaden för mobilspelandet tror jag snarare beror på geografiska faktorer. Mobilspelandet ska vara väldigt populärt i många asiatiska länder.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Dummas ner till konsollspel?
Ja, en pc är ju mycket smartare. Denna elitism gör mig illamående och saknar en blockeringsfunktion.

Tja, antingen gör man ett PC exklusivt spel som man vill att det ska vara, exempelvis Arma 3...

Eller anpassar man till multiplatform och får göra massa kompromisser. Med andra ord dumma ner spelet för att det ska funka på en gamepad, eller som nu då mobiler.

Det verkar finnas en konstig spärr hos vissa. Man får inte vara för passionerad över något, då kommer ord som "elitism" snabbt upp. Man undrar om detta bara gäller vissa saker som spel, eller allt i livet.

Blir ni lika sura över folk som ibland vill äta något annat än McDonald's och dricka billig folköl? Alltså jag har inget emot att göra det själv ibland, men blir det inte lite trist när allt ska vara på den nivån hela tiden?

Medlem

Varför klagar ni, de drar in pengar på mobilspel för att folk vill betala för det, alltså folk vill ha det. Unnar ni inte folk att kunna köpa vad de vill även om det inte tilltalar just dig?

Medlem

Jag undrar vad Hearthstone och kommande Warcraft Archlight Rumble klassificeras som. PC eller mobil eller både och?

Hearthstone finns på både PC o mobiler o kommande WAR vet ja inte….

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ville bli arg först, men sedan kom jag underfund med att detta är faktiskt en fantastiskt välkommen utveckling. Om alla de stora företagen drar in mer pengar från mobilspel, och flyttar sin verksamhet dit, så lämnar det ju spelplanen vidöppen för mindre spelstudios och indieutvecklare att återerövra PC marknaden.

Kan mycket väl hända. Tråkigt nog så kommer det betyda att en hel massa lysande IPs ligger och möglar sönder hos dessa företag därefter som ingen annan får göra något med. Typ som Konami idag (RIP Suikoden).

Edit:

Skrivet av Gaara:

Varför klagar ni, de drar in pengar på mobilspel för att folk vill betala för det, alltså folk vill ha det. Unnar ni inte folk att kunna köpa vad de vill även om det inte tilltalar just dig?

Marknaden är dock inte 100% fri i världen, av goda skäl. Du får inte göra pengar hur som helst på sådant som skadar andra människor till exempel, så sådant regleras. Så om man bortser från att ett fokus på mobilspel kommer minska valfriheten för konsumenter då utbudet likriktas så finns det även ett växande antal forskningsrapporter som visar på hur hälsoskadliga Mobilspel faktiskt är. Dessa är en orsak till att Kina nu ganska hårdhänt försöker begränsa spelandet via lagstiftning.

Spel i sig är inte skadligt, men mobilspel byggs för att vara beroendeframkallande och trigga samma processer i människors hjärnor som triggas vid annat missbruk. Jag tror inte att företagen vill lansera spel på den mobila plattformen i samma utsträckning om de förbjuds att bruka den skadliga mekaniken. Bara kika vad som hände med lanseringar i Nederländerna efter de förbjöd lootlådor. De blev inte av.

Exempel på en forskningsartikel:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2019.00247...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kan mycket väl hända. Tråkigt nog så kommer det betyda att en hel massa lysande IPs ligger och möglar sönder hos dessa företag därefter som ingen annan får göra något med. Typ som Konami idag (RIP Suikoden).

Edit:

Marknaden är dock inte 100% fri i världen, av goda skäl. Du får inte göra pengar hur som helst på sådant som skadar andra människor till exempel, så sådant regleras. Så om man bortser från att ett fokus på mobilspel kommer minska valfriheten för konsumenter då utbudet likriktas så finns det även ett växande antal forskningsrapporter som visar på hur hälsoskadliga Mobilspel faktiskt är. Dessa är en orsak till att Kina nu ganska hårdhänt försöker begränsa spelandet via lagstiftning.

Spel i sig är inte skadligt, men mobilspel byggs för att vara beroendeframkallande och trigga samma processer i människors hjärnor som triggas vid annat missbruk. Jag tror inte att företagen vill lansera spel på den mobila plattformen i samma utsträckning om de förbjuds att bruka den skadliga mekaniken. Bara kika vad som hände med lanseringar i Nederländerna efter de förbjöd lootlådor. De blev inte av.

Exempel på en forskningsartikel:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2019.00247...

https://puu.sh/Jf4HX/4ac07bbb2c.png

Alla spel försöker väl vara "beroende framkallande" så vi spelar o köper mer. Spel lyckas väl med blandande resultat där ^^

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Blizzard är inte var det en gång varit, det är bara att inse faktum. Dom är 100% vinstdrivna nu och kommer fortsätta att hänsynslöst utnyttja sina mobilspelare, för det är uppenbart att stor del av den marknaden är fullkomligt omedveten hur mycket pengar dom spenderar.
Det kommer alltid fortsätta göras bra spel där man inte måste riva och slita i plånboken för att ha roligt så länge det finns riktiga gamers, men blizzard är bara att begrava och gå vidare. Så ha låga förväntningar för diablo 4, dom kommer att ta betalt för cosmetics, och det som är gratis kommer vara designat fult så man ska lockas till att köpa ”HELL PASS” eller vafan de kommer heta.

Tyvärr är det så. Kosmetiska saker har jag oftast inga problem med då jag aldrig köper det. Men att designa ett spel runt att folk MÅSTE spendera pengar, då har det gått för långt. Diablo 4 är nog sista chansen för Blizzard känns det som om inte MS kan få ordning på dem igen.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja, antingen gör man ett PC exklusivt spel som man vill att det ska vara, exempelvis Arma 3...
https://i.redd.it/usegrh3m84b31.jpg

Eller anpassar man till multiplatform och får göra massa kompromisser. Med andra ord dumma ner spelet för att det ska funka på en gamepad, eller som nu då mobiler.

Det verkar finnas en konstig spärr hos vissa. Man får inte vara för passionerad över något, då kommer ord som "elitism" snabbt upp. Man undrar om detta bara gäller vissa saker som spel, eller allt i livet.

Blir ni lika sura över folk som ibland vill äta något annat än McDonald's och dricka billig folköl? Alltså jag har inget emot att göra det själv ibland, men blir det inte lite trist när allt ska vara på den nivån hela tiden?

Instämmer, men vart köper jag billig folköl? 😁

Medlem

Faller inte alltid Blizzards intäkter på pc varannat år ungefär? Inte läst World of Warcraft eller Shadowlands en enda gång i tråden. Det är nästan som att folk inte förstår hur mycket pengar spelet fortfarande genererar samt hur många spelare som faktiskt köper och börjar spela igen vid varje ny expansion som släpps. Ny expansion är även lika med WoW-tokens, skins, mounts med mera.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Alla spel försöker väl vara "beroende framkallande" så vi spelar o köper mer. Spel lyckas väl med blandande resultat där ^^

Njaaa, det där är väl en sanning med hård modifikation - det släpps en hel del spel som inte är av mastodontstorlek, inte kommer med mängder med DLC/mikrotransaktioner och/eller inte har något direkt omspelningsvärde annat än om man vill uppleva berättelsen igen. Flera är dessutom tämligen populära, se Stray som ett nyligt exempel.

Det är väl snarare vissa speltyper och -genrer som är de värsta "förbrytarna". MMO, F2P-spel, mobilspel och så vidare kan vara rent extrema i hur de försöker få folk att spela all sin vakna tid.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

De släpper ju inga pc spel längre bara remakes och väldigt få spel....

Medlem

Det konstigaste tycker jag är att folk vill spela på mobilen. Själv tycker jag att touch i alla former är helt värdelöst. Jag vill ha KNAPPAR. Vet att man kan koppla in en handkontroll men jag skulle gissa att 99% av de som lirar Diablo Immortal inte har gjort det.
Men jag antar också att de flesta som lirar det är födda typ 2005 eller senare och därmed är uppväxta med touch på allt. Antar att de har en annan syn på skiten.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Alla spel försöker väl vara "beroende framkallande" så vi spelar o köper mer. Spel lyckas väl med blandande resultat där ^^

Att vara "beroendeframkallande" är väl nåt alla kreatörer vill deras kreationer ska vara, allt från spel till böcker, filmer, events, musik etc.

Å andra sidan, de som skapar spel som tar lång tid, t.ex. Elden Ring gör ju inte det för att man ska köpa många spel, utan mer att man ska gilla och spela just det spelet, länge

Den stora och viktiga skillnad är mellan spel som är "kompletta" när man köper dem via de som man kan (inte måste) köpa tillägg till de man nästan måste köpa tillägg/micro-tx/loot-lådor etc för att kunna spela (de flesta mobilspel).

De spel som är kompletta när man köper dem, tjänar ju egentligen inte mer medan man spelar. Oavsett om man spelar 5 eller 200 timmar så tjänar de lika mycket. Det är dessa spel jag verkligen vill spela och lägger mina pengar på. Dessa är antingen spel med bra och överraskande stories/gameplay, t.ex. Life is Strange, What Remains of Edith Finch; långa välgjorde spel som t.ex. Elden Ring eller spel som uppmuntrar till flera omspelningar för att förbättra och utmana sig själv på en svårare svårighetsgrad etc som t.ex. Doom Eternal.

Medlem
Skrivet av baggso:

Instämmer, men vart köper jag billig folköl? 😁

https://youtube.com/shorts/PV6AwIZ7M8Q

Medlem
Skrivet av Gaara:

Varför klagar ni, de drar in pengar på mobilspel för att folk vill betala för det, alltså folk vill ha det. Unnar ni inte folk att kunna köpa vad de vill även om det inte tilltalar just dig?

Nej.

Medlem

Vidrig utveckling även om det sett ut så här länge nu. Ta in mobilspelen på slakteriet o så sopar vi undan spåren under mattan.

När jag får barn ska jag försöka göra allt för att de ska undvika mobilspel o ta sig an riktiga spel på konsol o PC. Fast de kanske inte ens fastnar för det..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Skägg.
10 Chambers

Statistiken för spelbranschen gällande intäkter har i flera år varitt 50 % mobil, 25 % pc och 25 % konsol. Sen råkar Actiblizz bara ett företag som länge varit fokuserade på pc och konsol, för att nu ha fler intäktsben.


signatur
123
Skriv svar