Linux, bra eller dåligt?

Avstängd
Linux, bra eller dåligt?

Vad säger ni? Jag såg ingen sån här tråd, så jag tänkte att man kanske skulle göra en.
I skolan håller vi på att lära oss Linux (Ubuntu) och jag tycker att Linux känns väldigt krångligt och onödigt. Usch.

Medlem

Klart att det är krångligt när man är van vid windows, på samma sätt som windows känns krångligt för mac-människor...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kanske lite fel ställe att lägga en omröstning om hur bra linux är i ett linux-forum. Bli svårt att få en objektiv omröstning då

Medlem

Linux som serveroperativ: Ja

Linux som skrivbordsoperativ: Nej


signatur

Det fungerar bra för mig, och en hel del andra, åtminstone. Vad är det som är speciellt krångligt, tycker du, och varför?

cammo, utveckla gärna.

Medlem

Jag svarade ju naturligtvis ja här

Inaktiv

hur okrångligt kändes windows första gången? " du måste klicka på start om du vill stänga av, fattaru väl?!"


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Linux for teh win!

Medlem

sådär, när jag uppdaterade kernelen så tog den bort ip..saken så brandväggen fungerade inte, många spel fungerade inte eller så hade man dåliga fps och många buggar.

Medlem
Skrivet av Xphome:

många spel fungerade inte eller så hade man dåliga fps och många buggar.

är det linux fel, eller spelutvecklarnas?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Xphome:

sådär, när jag uppdaterade kernelen så tog den bort ip..saken så brandväggen fungerade inte...

vilket ju är fullt naturligt. när du byter kernel måste du bygga om alla kernelmoduler också, och där ingår grafikdrivrutiner och eventuellt iptables. i gentoo gör man detta enkelt genom att köra 'module-rebuild rebuild', så byggs allt om automagisk.
vilken dist gäller det?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nej tack. Jag har det i servern, men som standardoperativ är det inget att hänga i julgranen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Hade bara mina goa spel funkat i linux hade jag inte haft windows på hd:n nu.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av Xphome:

sådär, när jag uppdaterade kernelen så tog den bort ip..saken så brandväggen fungerade inte...

vilket ju är fullt naturligt. när du byter kernel måste du bygga om alla kernelmoduler också, och där ingår grafikdrivrutiner och eventuellt iptables. i gentoo gör man detta enkelt genom att köra 'module-rebuild rebuild', så byggs allt om automagisk.
vilken dist gäller det?

Ubuntu

Inaktiv

det var... mysko. O.O du uppgraderade via repon va?
börja med 'apt-get install --reinstall fglrx/nvidia-glx firestarter', eller vad för brandväggskonfigurator du nu använder. har du installerat motsvarande metapaket för modulerna och headers (linux-restricted-modules/headers-generic, eller liknande)?
i värsta fall kan du ju dra in build-essentials och kernelkällkoden och köra 'make modules-install' eller något sådant från /usr/src/linux.

6.06/6.10/7.04?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

jag hade laddat ner kerneln från någon site, spela roll blev för mycket krångel + lite spel = tillbaka till Windows

Inaktiv

om du laddar ner en kernel "från någon site" får du ju skylla dig själv. -.-
krånglet var självförvållat - spel löser man med dualboot, wine/cedega och linuxbinärer. återstående problem?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av Xphome:

sådär, när jag uppdaterade kernelen så tog den bort ip..saken så brandväggen fungerade inte, många spel fungerade inte eller så hade man dåliga fps och många buggar.

Att fixa med kernel och sedan undra varför vissa saker inte funkar är som att ominstallera Windows och undra varför man måste göra om vissa inställningar.

Medlem

...eller som att besiktiga sin 17 är gamla bil och sedan undra varför det blir en massa utgifter...

EDIT: OK, lite dålig analogi.

Inaktiv

byta windowsversion och undra varför man behöver nya drivrutiner är nog närmsta analogin.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag jobbar mer effektivt i Linux/Unix-miljö än i Windowsmiljö när det gäller programmering till kursen i skolan eller liknande. Men sen spelar jag väldigt mycket på fritiden och då är det Windows som gäller.

Inaktiv

Beror ju också på version om det är enkelt eller inte. Har alltid hyst agg till Windows men när man blivit duktig på att lobotomera det efter installation går det ju att använda i alla fall hehe. Minns inte version men provade en Linux som inte ens var kompatibel med "vanlig" hårdvara när den släpptes. Då är det ju extra svårt


signatur

Bra kylning IsTheShit

MFC
Medlem

höhö.. Linux är så mycket mer av vad Windows inte är.. och det får ni tolka hur ni vill men för en som gillar att pilla i system och ändra inställningar så är allting serverat under Linux.. i Windows har man bara en massa mumbo-jumbo program som man använder för att ändra inställningarna.. och för att inte tala om registret.. nåja, spontanåsikt bara.. kör Windows för att kunna spela.. annars hade jag gärna kört Linux, vilket jag iofs gör virtuellt


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Beror ju på vad du skall göra med det. Som sagt tidigare om du kör det som server funkar det kalas, desktop som surfar och ordbehandlar inga probs, men vill du jobba med ljud/bild eller spela spel är tyvärr inte bra nog. Eller tja själva OS biten fungerar väll men det finns ingen vettig mjukvara eller drivare för att kunna göra det. På just det området, för att ev sätta stickan till ett flamewar, tror jag att GPL inte gör linux några tjänster för så länge som hw tillverkare inte får göra drivare på ett sätt som passar dom lär dom inte bry sig ett smack om linux.
Det som driver mig tillvansinne är att uppdateringar av kernel fuppar så mycket, det måste man kunna lösa på ett bättre sätt.

Inaktiv

ljud- och bild fungerar ypperligt - det som saknas är brett spelstöd...

vilka problem tycker du finns med kerneluppdateringar?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Om du inte gillar GPL kan du ju kolla in någon av BSDerna.
Ljud/bild eller spela är nog ingen större skillnad gentemot Linux.

EDIT: ...eller kanske till och med Solaris, men där är nog ljud/bild/spela ännu sämre än linux/bsd

Inaktiv

Jag får intrycket av att man måste vara ärkenörd för att ens få igång Linux. Vad är fördelarna egentligen? Har inget problem med mitt Windows, även om jag hatar Microsoft.

Skrivet av Isaz:

Jag får intrycket av att man måste vara ärkenörd för att ens få igång Linux. Vad är fördelarna egentligen? Har inget problem med mitt Windows, även om jag hatar Microsoft.

Tja, först och främst, varför hatar du MS? Och ifall du nu hatar dem, varför stöder du dem med dina pengar?

Inte för att det är därför jag håller mig ifrån Windows. I stort sett alla Linux-distributioner sköter saker på andra sätt än Windows, ibland till det sämre men ofta till det bättre.

Ta en sådan sak som att vissa distributioners pakethanterare med ett enda kommando automatiskt laddar ner, installerar och konfigurerar ett program åt dig utan att du behöver göra något alls - förutsatt att programmet finns i en databas som pakethanteraren har tillgång till, men de flesta som använder detta system har nästan allt man kan tänka sig i dem. Och det som inte finns i dem finns ofta i hemmaskapade databaser. Med ett annat kommando kan du sedan uppdatera varenda installerat program till senaste uppladdade versionen - snabbt och smidigt.

Det är sådana lösningar som finns att tillgå hos Linux. De uppstår till stor del tack vare att vem som helst med vilja kan skapa en egen distribution där de inför dessa saker, som sedan sprider sig. Det är en mentalitet som främjar att bra ideer verkligen kommer fram och används, att förändring ständigt sker. Man har dessutom alltid rätt att välja precis vad man vill använda, man är aldrig låst till något speciellt system som man är i Windows -- den så kallade friheten som många Linux-användare talar varmt om och som är fantastisk.

Är allt perfekt? Nej, långt ifrån. För att ta upp pakethanterarna igen, det händer att man letar ett program som verkligen inte går att hitta genom dem hur mycket man än söker runt. Jag skulle säga att en del av förklaringen ligger i att ingen standard finns för vilken pakethanterare programmen släpps färdiga till - istället använder många distributioner sig av sina egna lösningar som kräver egna filer. Att ingen standard finns bidrar säkert till (men är långt ifrån den enda anledningen) att programskaparna inte har tid att släppa färdiga filer till alla distributioner, vilket gör att man måste ladda ner källkoden, leta upp alla beroenden och installera manuellt.

Det kan vara enkelt, men det har hänt att jag stött på program som jag helt enkelt inte orkat få igång och gett upp med. Jämförelsevis har Windows en standard, som alla program måste använda sig av för att köras. Det är enkelt. Men, här kommer nästa fördel som Linux har - det utvecklas hela tiden. En gemensam standard är vad jag hörde i görningen och även ifall vissa distributioner och lösningar säkert kommer att fortsätta med sin egna kommer en standard att enkelt kunna adopteras till dem genom andra program, eller på annat något vis. Jag är fortfarande novis så jag har långt ifrån bra koll på det mesta tekniska.

Sammanfattningsvis: Linux åtnjuter frihet att man kan välja precis hur man vill att ens system ska vara och det utvecklas hela tiden stegvis, utan att hålla sig till en massiv uppdatering vart femte år eller så. Det är dessutom garanterat fritt ifrån spyware, väldigt säkert och att stöta på ett virus händer i praktiken inte även om det säkert existerar ett fåtal. Det är gratis och du kan själv vara med och utveckla det om du vill.

Förresten, hur det är att installera Linux varierar stort mellan olika distributioner. Ubuntu är en populär distribution just för att det sköter i stort sett allt åt en, man fyller i lite personligt fakta och hur man vill att ens hårddisk ska partitioneras (ifall man vill ha kvar Windows tex.), sedan sköter den allt medan man själv kan surfa på Internet under tiden. På samma dator. Vill man behöver man sedan aldrig installera något mer då det kommer med nästan allt man kan behöva om man inte har några speciella behov.

Medlem

Själv är jag nybörjare på Linux. Har nu installerat Kubuntu Feisty och installationen var verkligen smidig och bra. Mycket enklare och snabbare än en Windows XP installation! Tycker att Linux fungerar väldigt bra när man väl får alla drivrutiner att fungerar samt lite rutin och insikt över hur systemet fungerar. Det verkar som att nu har Linux utvecklats till den grad att den kan ersätta Windows i den bemärkelsen av användarvänlighet. Vissa saker saknas dock men de många fördelarna överväger detta. Jag hoppas nu bara att hårdvarutillverkarna (samt programvaru-utvecklarna) ska börja inse att Linux nu verkligen börjar "bli inne" hos användarna och optimerar sina drivrutiner/applikationer. Det är dessa företag med sin dåliga support som ofta begränsar Linux.

Den Kubuntu distribution som jag sitter på nu fungerar alldeles utmärkt. Det finns många användbara applikationer som är gratis och fungerar väldigt bra. Det finns en hel drös av dessa och man kan anpassa sitt operativsystem till sin egna stil och användning. De enda problem jag har är att få min webkamera att fungera. Samt hade jag problem med att få min andra videoutgång på mitt ATI grafikkort att fungera bra som filmuppspelare på min TV, men har fått det att fungera ganska bra nu. ATI har möjlighet att utveckla bra programvara för att kontrollera grafikkorten med diverse inställningar i Linux. Men det verkar som dom nedprioriterar Linux. Ett annat exempel över nedprioritering av Linux är programvaran Skype. Det är väldigt stor skillnad mellan Windows och Linux versionerna. T.e.x. finns det ingen webkamera-funktion in Linux (men funktionen komma skall).

Mina slutliga ord är att börja använda Linux på datorn! Ju fler som använder Linux, desto mer kommer utvecklarna av hårdvara och programvara att få upp ögonen och stödja Linux, och det innefattar också spelutvecklarna! Se till att skaffa en bra Linux-distribution nu! Kubuntu respektive Ubuntu är väldigt populära är min uppfattning (har bara erfarenhet av Kubuntu).


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av cammo:

Linux som serveroperativ: Ja

Linux som skrivbordsoperativ: Nej

Nu kanske jag är lite omvänd but here goes
Jag har kört Windows och Linux (mestadels slackware) omvartannat sedan 10 år och har alltid gormat om att Linux är skoj att leka med, fungerar superb som serveroperativ och windows is teh shit när det kommer till workstations. Men helt plötsligt under en 2 veckors period för inte allt för länge sedan så tror jag varenda människa på jobbet som jag aldrig skulle kunna tänka mig sitta vid en annan maskin än windows surrade om Ubuntu och utbytte tankar och erfarenheter. Och de problem som någon eventuellt hade stött på kommenterades med "jag löste det så här". Inga 8 timmars forumläsande där inte som kan hända med andra distar.

Efter en windowskrash lite sådär lagom precis när jag hade massvis med tid (och en 320gb disk) över så fick jag för mig att slänga in Ubuntu och prova beryl/emerald themes till det också. Faktum är när jag var klar är att allt fungerade så otroligt perfekt! Dubbla skärmar, grafikkort, you name it. T om. T om. nokia-telefonen via usb-kabel mountade sig själv på ungefär 0.5 sekunder

Jag satt förstummad och undrade som vanligt när man installerat en dist; "vad ska jag fixa nu då?". Det fanns inte så mycket att fixa förutom att aktivera 3d-stöd för desktop och installera beryl + emerald themes. Att det sedan finns sådana otroligt smäckra funktioner som t ex. att "utforskaren" behåller markerade filer markerade efter att man dragit dom till en mapp späder ju på helhetsintrycket något otroligt.

Ska jag vara helt ärligt så tror jag det skulle vara mycket enklare för en person som "aldrig suttit vid en dator" att komma igång med Ubuntu än med Windows XP. Windows Vista har jag ingen ingående erfarenhet av tyvärr så det kan jag inte kommentera. Själv spelar jag inte allt för ofta så jag klarar mig otroligt gott utan windows.

Pakethanteringen är ju dessutom underbar, bör komma från debian om jag inte misstar mig? Finns ett paket inte som standard i apt-get databasen så lägger man till en sourcepoint istället för att ladda ner programmet. Hur smäckert är inte det?

Min personliga ståndpunkt numera är:

Ubuntu = Workstation/Server
Windows = Workstation/Server

12
Skriv svar