Fällande domar i Pirate Bay-målet

Medlem

Bananrepublik var ordet. Pinsamt.

Målsägandena och deras kompanjoner kan dra åt helvete... rör inte mitt Internet.

Jag vet vilka jag kommer rösta på.

Medlem

Jag är förbluffad! DET ÄR SJUKT


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av v1lle3:

"Kanon, Nu finns det hopp för PC-spelsmarknaden igen."

Hoppas verkligen, dock känns det inte tillräckligt med IPRED och detta, eftersom IPRED bara gäller Sverige, eller?

Finns i andra länder där de knappt blivit någon skillnad.

Och jag tror inte PC-spelsmarknaden kommer att påverkas mycket, överhuvudtaget av detta eftersom allt fler börjar föredra konsoll.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv
Skrivet av KatOne:
Skrivet av seven8nine:

Låter på skaran här som jag kanske inte behöver säga det, men det är ju EU val den 7 juni. Jag kommer att rösta på PiratPartiet så att vi kan ändra på lagarna redan på den nivån!

Samma här. Rösta piratpartiet! Värna om vår frihet!

Varför kommer du att rösta på piratpartiet?

Medlem
Skrivet av Fisse:

Jag blir så jävla ledsen. Förstöra livet för 3 "unga grabbar" helt bara för att satuera ett exempel som inte kommer vara till någon nytta. Att de fälls är en gigantisk rättskandal, har lyssnat på allt material från rättegången, det är visserligen tingsrätten, men att ens dem kan fälla dem med den bevisning som finns och på de åtalspunkterna är så jävla befängt att jag inte finner ord att beskriva det. Hoppas tingsrätten kan få rätsida på detta annars är det ju bara så sorgligt.

Skrivet av Ojojojoj:

Kanon, Nu finns det hopp för PC-spelsmarknaden igen.

Kanske det dummaste jag hört någon säga... någonsin... period

Skrivet av Mikaelh:

"Enligt åklagare Håkan Roswall har de fyra tjänat minst tio miljoner kronor på reklamintäkter på sajten, något som gör den till en affärsverksamhet och inte ideell verksamhet. Samtliga åtalade nekar till anklagelserna och säger att de intjänade pengarna gått till sajtens drift."

HAHAHA... måste vara otroligt dyr serverdrift. xD

Citerar mig själv från tråden angående detta i forumet:
Jag har aldrig sett någon mer arrogant människa än Gottfrid. Man blir irriterad så fort man ser en intervju med honom. Han tror verkligen att han äger världen.

Det här är så rätt åt honom och alla andra.

Så de människor vars sociala kompetens du inte gillar förtjänar fängelse och enorma skadestånd?? Är du helt slut eller? Flytta till en diktatur istället.
Du gör världen lite lite sämmre

Nä. Är bara sur på TPB. Jag vill att spelutvecklarna ska tjäna pengar på de konstverk som de lagt ned sina liv i.

30 miljoner... Höll åklagarna upp lillfingret emot deras munnar och glatt tittade sig omkring i salen som Dr.Evil när domaren slog fast domen tro? Ah, Sverige, där våldtäcktsmän går fria trots vittnen och bevis men "fildelare" skakar galler trots brist på hållbart rättegångsmaterial. "främjat brottslig verksamhet" var det löjligaste jag hört idag. Blir sur när jag läser sånt här.

Medlem
Skrivet av IceMan:

är för arg för att skriva nått långt men:

nu kan man fäla google på EXAKT samma grunder.

grattis idioter.

När ska folk lära sig att GOOGLE ICKE ÄR NÅGON TRACKER? 8)

Medlem
Skrivet av Alarcron:
Skrivet av Xay0r:

Du skämtar va? Även om TPB stängs ner så kommer det tankas precis lika mycket som innan.

Pirate bay kommer aldrig att stängas. Finns en viss anledning att de flyttade ut alla servrar från landet efter raiden av de korrupta poliserna.

Lägg märke till ordet OM.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Fisse:

Jag blir så jävla ledsen. Förstöra livet för 3 "unga grabbar" helt bara för att satuera ett exempel som inte kommer vara till någon nytta. Att de fälls är en gigantisk rättskandal, har lyssnat på allt material från rättegången, det är visserligen tingsrätten, men att ens dem kan fälla dem med den bevisning som finns och på de åtalspunkterna är så jävla befängt att jag inte finner ord att beskriva det. Hoppas tingsrätten kan få rätsida på detta annars är det ju bara så sorgligt.

Skrivet av Ojojojoj:

Kanon, Nu finns det hopp för PC-spelsmarknaden igen.

Kanske det dummaste jag hört någon säga... någonsin... period

Skrivet av Mikaelh:

"Enligt åklagare Håkan Roswall har de fyra tjänat minst tio miljoner kronor på reklamintäkter på sajten, något som gör den till en affärsverksamhet och inte ideell verksamhet. Samtliga åtalade nekar till anklagelserna och säger att de intjänade pengarna gått till sajtens drift."

HAHAHA... måste vara otroligt dyr serverdrift. xD

Citerar mig själv från tråden angående detta i forumet:
Jag har aldrig sett någon mer arrogant människa än Gottfrid. Man blir irriterad så fort man ser en intervju med honom. Han tror verkligen att han äger världen.

Det här är så rätt åt honom och alla andra.

Så de människor vars sociala kompetens du inte gillar förtjänar fängelse och enorma skadestånd?? Är du helt slut eller? Flytta till en diktatur istället.
Du gör världen lite lite sämmre

Nä. Är bara sur på TPB. Jag vill att spelutvecklarna ska tjäna pengar på de konstverk som de lagt ned sina liv i.

Tycker du inte att de ska pressa ut något som är värt pengarna då istället?

Medlem

Typiskt äckliga förmyndar Sverige, där människor behandlas som en skock får utan egen vilja och ansvar.

Thepiratebay kan användas för helt lagliga saker med, det är ju enbart ett forum för att dela med sig av saker.
Sedan om folk delar med sig av sånt som är "olagligt", så måste det ansvaret falla på den som tar det aktiva beslutet att ladda upp/ner detta.

Det är ju helt sanslöst att man bedömmer det som medhjälp bara att tillhandahålla sidan.
Med den logiken så skulle vapenhandlaren som säljer ett vapen, som sedan anväds av kunden för att skjuta sin fru, bli dömd för medhjälp till mord.

Även om någon skulle planera ett brott på typ facebook, så skulle givetvis facebook dömas för medhjälp...eller Posten om någon skickade en brevbomb.

Sverige är ett riktigt PISS land utan stake, som böjer sig baklänges så fort någon sätter lite press.

Mår verkligen illa av detta.
Någon som får sina bägge barn mördade får 100 000 kr i skadestånd, men dessa film/skivbolag ska få 300 !! gånger det beloppet. För (påhittad?) ekonomisk skada.

Patetiskt att gamla teknikokunniga stofiler ska få sitta och döma i sådana här viktiga mål.

Som tur är kommer detta givitvis drivas vidare, och jag är tämligen säker på att det kommer bli en friande dom så småningom.

Blir så förbannad varje gång jag ser nollan Henrik Ponten stå där i media och snacka dynga.
Denna "man" har ingen moral, skiter fullständigt i människors rättigheter. Det enda han bryr sig om är den feta provision han får av filmbolagen.
Sen att vi genom våra skattepengar betalar hans skydd då han har en "hotbild" är helt okay.

Det enda man pressat fram nu är anonymitetstjänster som gör det möjligt för pedofiler och RIKTIGA brottslingar att gå helt under jorden då de kan gömma sig i mängden.

Duktigt.

Medlem

Ja där ser man, det var ett strategiskt mycket fördelaktigt resultat för medborgarrättsrörelsen. Mycket bra timing för Piratpartiet inför EU-valet. Just nu stiger deras medlemsantal med en var tionde sekund typ, kolla räknaren

Detta är ju bara första matchen dock, finalen kommer förmodligen i högsta domstolen.

Medlem

Rättshaveri!

Straffet hade blivit betydligt lägre om de hade slagit ihjäl Per Gessle & co på plats framför kamera...

Om piratbay är skyldiga till medhjälp vad i helvete är inte Bofors och liknande då?

edit:
"Lägre" ffs

Medlem

Helt uppenbart att rätten inte haft en aning om vad de beslutat om. Jefla muppar hela högen. Man kan ju stilla hoppas att högre instanser har mer vilja att förstå tekniken än de försoffade nämndemännen i tingsrätten. Helt absurt, men vad ska man förvänta av rättsystemet i ett land som låter våldtäktsmän komma undan med villkorligt medans småungar som testar röka lite majja slängs i fängelse.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Medlem

Deprimerande.

Inaktiv

Lite OT, men bara för att en lag som IPRED träder i kraft och det hävdas att internettrafiken halverats så är det ju inte direkt som att folk rusar ut och köper allt de vill ha, snarare tvärtom. Snacka om att lägga krokben för sig själva med en sådan här lag.

on topic, De kommer garanterat överklaga och man får ju hoppas att de vinner för allas våran skull, inte för att pirater ska få härja fritt men detta kommer annars sätta igång en kedja som kommer skada oss mer än gynna oss (gällande ACTA osv..)

Medlem

Jag håller med om att motiveringen delvis skulle kunna stämma in på Google också. Men kom igen, sajten heter ju Pirate Bay, kan man tänka sig att huvudsyftet faktiskt varit att tillgängliggöra piratkopierat material?

Medlem

Haha.. herregud. heja TPB!

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Enligt åklagare Håkan Roswall har de fyra tjänat minst tio miljoner kronor på reklamintäkter på sajten, något som gör den till en affärsverksamhet och inte ideell verksamhet. Samtliga åtalade nekar till anklagelserna och säger att de intjänade pengarna gått till sajtens drift."

HAHAHA... måste vara otroligt dyr serverdrift. xD

Citerar mig själv från tråden angående detta i forumet:
Jag har aldrig sett någon mer arrogant människa än Gottfrid. Man blir irriterad så fort man ser en intervju med honom. Han tror verkligen att han äger världen.

Det här är så rätt åt honom och alla andra.

Ja jag har aldrig gillat TPB personerna, dom har alltid betett sig som rebeliska fjortisar. Men jag kan självklart förstå att dom går hem bland dom, jag hade gillat dom också, om jag varit 14-15.

Om folk tycker film,spel och musikbolagen är så jävla hemska, sluta att titta på deras filmer, sluta spela deras spel. Gå över till gratisalternativ (det brukar ju användas som argument; "man ska inte förvänta sig att få betalt som musiker längre, det finns faktiskt dom som gör det gratis!" osv).

Jag tippar på att det tar MAX en månad, sen tar man inte helt motvilligt fram plånboken och betalar för sin första skiva, film eller spel någonsin kanske. .

Allt handlar bara om att alla blivit sjukt bortskämda, speciellt yngre människor som aldrig behövt betala för någon underhållning. Bara löjligt att påstå något annat.


signatur
Medlem
Skrivet av Surgeon:

Jag håller med om att motiveringen delvis skulle kunna stämma in på Google också. Men kom igen, sajten heter ju Pirate Bay, kan man tänka sig att huvudsyftet faktiskt varit att tillgängliggöra piratkopierat material?

Jag lyssnade på stora delar av rättegången och detta togs faktiskt upp.
Argumentet höll dock inte för siten skapades för privata ändamål som ett sätt att skicka privata filer (bilder, hemmafilmer) mellan kompisar och det hade inte alls med illegal fildelning att göra.
Att siten senare fick en sådan publicitet och många användare, som använde den till att exempelvis dela skyddat material kunde ju knappast skaparna veta då... eller hur.

För övrigt tycker jag att både domen idag och IPRED lagen som ger privata företag rätt att leka poliser är en farlig utveckling. Men sen var ju både domaren och åklagaren analfabeter när det kom till teknikfrågor som denna. Det är klart att de spelar med det säkra kortet och fäller de åtalade.

Får se vad HR och sedan HD säger i målet.

Medlem
Skrivet av rolle90:

Löjligt

Sverige = USAs knähund - har alltid varit och kommer alltid vara.. varför? jo för sverige är det ynkligaste, fegaste skitlandet som finns, just därför.

sverige är ett av de säkraste och mest socialt skyddade landet i världen typ... men vist du kan ju flytta.

att döma PB däremot var ju rätt tramsigt, det lär bli frisläppta i HD sen


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Folk som pratar om att man bör stämma Google; Google har, i sina användaravtal (till bland annat annonsering) att om det finns illegalt material på sidan så kommer sidan inte att få några reklamintäkter från google. Jag tror även att sidan helt tas bort från sökmotorn, om detta upptäcks.

Så jo, google rensar aktivt bort illegala sidor (I fallen då sidan använt sig av Googles annonseringsmetod). Man kan argumentera att detta inte är tillräckligt, men det är betydligt mer än vad TPB gjort. Och Youtube har tagit ner de flesta copyright-skyddade videos som är av någon större natur.

Medlem

Även om dom blir dömda hoppas jag fan straffet sätts mot en svensk straffskala. Om våldtäkt kan ge 3 månaders skyddsöversyn och 75000 i skadestånd så känns det som om detta brott bör ge typ... en vecka i husaresst och typ 50:- i böter.

Sen kan man ju ifrågasätta om dom ens bör dömmas till något över huvudtaget.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

"Det som kan förklara det är den värderingsförändring som Sverige gått igenom tidigast av alla länder: sekularisering. Det kan tyckas som ett väl brett argument: vad har Gud med fildelning att göra? Det är just det - sekulariseringen innebar att synen på en överhöghet förändrades i grunden: människan blev sin egen herre. I Sverige handlade det i början om att byta ut kyrkan och Gud mot ett folkhem och en socialdemokratisk ideologi. En statlighet som blev ansiktslös. En statligt sanktionerad version mot fria företagare, mot ett kapitalistiskt system och en kollektivets diktatur. Men samtidigt är sekularisering i sig en strukturell grogrund för liberalism - och en individens mognande. En person som inte längre kan hoppas på eller skylla på en "högre makt" börjar också ta plats och reflektera över sig själv som individ. Den övergripande ideologin blir ointressant och den mentala värderingskartan ritas om. Sverige har tillhört de mest liberala när det gäller aborter, när det gäller homosexuellas rättigheter, juridiskt fastställda jämställdhetsprinciper osv osv osv. Det får också sitt genomslag i övriga delar av ett rättsmedvetande - och syn på rättvisa."

Läs mer - http://newsmill.se/artikel/2009/02/20/nagra-teser-om-varfor-p...

Riktigt intressant läsning där. Jag tycker vi borde hålla huvudet högt med tanke på den liberalism vi har i Sverige. Samtidigt så måste vi även försvara det vi har och ständigt utvecklas.

Medlem

Fasiken, såg just en rosa gris flyga!


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem
Medlem

Intressant att folk nämner Google i det hela iaf. De äger ju nämligen en tjänst för närvarande där en hel del upphovsrättsskyddat material visas dagligen, visst en del av dem har för närvarande inget ljud pga detta, men det är fortfarande där.

Tjänsten jag talar om? Youtube ofcourse.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Domen var klar redan före rättegången, Regeringen styrs frå USA.

Medlem

IceMan har rätt. eftersom TPB sätts dit borde Google oxå.

Medlem

Disclaimer: Följande post innehåller ironi, snälla stäm mig inte.

Aj då, detta är lite av ett bakslag mot mitt nya företag. Vår affärsidé är nämligen att skapa skräpmaterial och lägga upp som torrents på diverse sidor för att sedan stämma skiten ur alla som råkar ladda ner det. TACK IPRED! Alla som är intresserade att ta del av kakan kan höra av sig till mig, det finns ju trots allt så många andra sidor än Pirate Bay.

Piratpartiet har min röst iaf..

Skriv svar