Sällan är trycket på FZ:s filarkiv så stort som när något av de större spelutvecklarna precis har släppt en ny och eftertraktad demoversion av ett spel. Ändå har förlagen vitt åtskiljda uppfattningar om vad som bör ingå i en demoutgåva värd namnet - där normen är att skicka med ett par banor och några filmklipp har såväl #Epic som #id Software med #Unreal Tournament 2004 och spelen i #Quake-serien visat prov på betydligt större genorositet än vad som annars är brukligt.

Likväl torde vi utan vidare diskussion kunna fastslå att demokulturen oavsett utformning är uppskattad. Frågan är dock i vilken utsträckning som nedladdningsbara smakprov verkligen manar - eller avskräcker till köp? Finns det exempel på speldemos som fått dig att helt ändra uppfattning om ett spel? Hur bör en demoversion vara utformad - och vad skall branschen absolut undvika? Ventilera dina åsikter i veckans FZ-enkät!

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiMDIwYzVmMWJmODM3MmNkOWQ5MjU2MTA2NGY1ODcyM2NkNjQzM2UxMSI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6OTY7aToxO2k6MTY5O2k6MjtpOjIxNTk7fX0="></input>

<input type="radio" name="q169" value="1079" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Ja, ofta / alltid

<input type="radio" name="q169" value="1080" class="form_input_radio"></input>

Nej, sällan / aldrig

</form>