"Jag ska köpa vingar för pengarna"

Men i Aion får du dem gratis

Före level tio springer du runt och bokstavligt talat lär dig spelet. Uppdrag finns det gott om och de är inte på något sätt unika: döda tio fiender här, leverera ett meddelande och så vidare. Förutom de vanliga uppdragen finns kampanjuppdragen som driver berättandet om världen och din karaktär framåt. När du når nivå nio avslöjas det att du egentligen är en Daeva, en semigud, och vid nivå tio belönas du med dina änglaliknande vingar.

Att flyga är coolt, men något begränsat till en början.

Vid level tio kan du lämna nybörjarvärlden och börja flyga runt eller teleportera dig mellan de olika landskapen. Ett säljargument har hela tiden varit flygandet. Vid level tio och ett par nivåer uppåt är de ganska meninglösa då du bara kan flyga i vissa zoner. Det är först när du kommer över level 20 som de verkligen behövs då flygandet ofta är det enda sättet att ta sig fram.

Min första karaktär som jag nådde nivå tio var en Asmodian Ranger. Jag bjöds på en imponerande filmsekvens där jag kröntes till Daeva och fick mina vingar. Min andra karaktär var en Elysian Warrior, och till min förvåning presenterades jag med en nästan identisk kröningssekvens. Likheterna är alltför många. En annan stor besvikelse är att varje klass delar samma startplats.

Aion drivs av den flera år gamla moton CryEngine som bland annat använts i Far Cry. Utseendemässigt är spelet över medel men inget som verkligen sticker ut. Omgivningarna är väl färgglada med starka nyanser i palettens alla färger. Animationer är mjuka och välgjorda. Rustningar och annan utrustning är precis så asiatiska man kan förvänta sig och som regel oerhört välgjorda. Om man gillar stilen är en smaksak, personligen tycker jag om den och stör mig inte alls på den. Ljudeffekter och speciellt musiken är enastående.

En inte alltför ovanlig syn.

Vid lanseringen av Aion i väst uppstod problem med servrarna. Ibland tog jag mig inte ens in på servern, och när jag väl gjorde det var kötiden ibland på flera timmar. Problemen med proppfulla servrar har dock lösts, i alla fall temporärt. Ett annat problem är goldminers som spammar alla kanaler med sina erbjudanden om guld och power leveling. Varje gång jag loggar in måste jag blockera minst fem, sex stycken spammare för att inte chatten ska översvämmas av erbjudanden.

Mina intryck så här långt är i överlag positiva. Jag hade gärna sett mer specifikt innehåll för de olika klasserna. Ett orosmoln innan jag började spela var uppdrag och grinding. Av egna erfarenheter vet jag att till exempel Lineage II var väldigt positivt till denna meningslösa masslakt av NPC:er. I Aions fall har det varit väldigt lite grinding upp till nivå 15. Hur det blir senare i spelet törs jag inte svara på.

Vägen till min nuvarande level har känts som en enkelriktad väg med få möjligheter till egna initativ. Men jag har haft det roligt på vägen och det är huvudsaken. Problemet uppstår om man försöker göra samma resa flera gånger. Aion är ett väldigt PvP-inriktat spel där mycket av innehållet öppnas när du kommer upp i högre nivåer. Det och mycket annat kommer att bedömas i den andra delen av vår Aion-recension.