Årets säljargument

- Något nytt, något lånat och något gammalt

Calle:

Man kan fortfarande höra ramaskrien från forum världen över när det stod klart att "Assault" inte skulle finnas med i UT2003. Det otroligt populära spelsättet, som förra gången drogs med fler exploits än MS Outlook, är nu tillbaks och det med råge. Epic kunde ha gjort det enkelt för sig och gjort precis samma sak som förra gången men istället valde de att höja ribban några streck där den störta skillnaden är att fordon spelar en central roll på flera av kartorna. På en av de mer uppmärksammade banorna börjar striden redan i cockpiten på små enmansrymdskepp som innan de kan borda ett stort Skaarj-skepp måste slå ut hangarens försvarssköldar. Ett annat exempel är banan "Robot Factory" där anfallarna tar hjälp av Goliath-tanks för att krossa det yttre försvaret så att de sedan kan kämpa sig inåt och förstöra en generator för artificiell intelligens.

Allt som allt följer fem assault-banor med fullversionen varav en av dem är "Convoy" som demospelare borde känna igen. Antalet känns tämligen snålt då spelsättet är enormt efterlängtat och redan nu populärt online men vi får helt enkelt hoppas på att duktiga banknåpare och Epic själva förser oss med mer inom kort...

Simon:

"Onslaught" och "Assualt" i all ära men Unreal Tournament 2004 erbjuder mer än så. Kvar från dess föregångare finns nämligen en rad spelsätt såsom de klassiska "Deathmatch", "Team Deathmatch" och "Capture the Flag" samt de mindre kända "Double Domination", "Bombing Run", "Invasion" och "Mutant". Ni som spelat Unreal Tournament 2003 kommer definitivt att känna igen er direkt. Kvar är fysiken som gjorde det möjligt att ”walldodga” och dubbelhoppa och vid första anblicken är det lätt att få för sig att det är samma spel. När man går djupare inser man dock fort att det är en hel del saker som ändrats. För det otränade ögat kan ändringarna tyckas små och obetydliga men sanningen är den att de gör en enorm skillnad.

När Unreal Tournament 2003 släpptes klagade många på att känslan från originalet hade gått förlorad i en alltför hektisk jakt på grafisk perfektion och nyskapande fysik. Till UT2004 tycks dock Epic ha tagit ett steg tillbaka och försökt återskapa så mycket av det som gjorde Unreal Tournament till Unreal Tournament utan att för den sakens skull skala bort allt det som var nytt och fräscht i UT2003. Detta hjälper de gamla spelsätten att få nytt liv och "Deathmatch" har aldrig känts mer polerat och framförallt roligare. "Capture the Flag" har äntligen fått tillbaka en stor del av den fart som gjorde detta klassiska spelsätt till det mesta populära i originalet. Även de lite mer udda spelsätten såsom "Invasion" och "Mutant" har höjt sig tack vare de små men ack så viktiga förändringarna som gjorts jämfört med UT2003. För att inte tala om det till UT2003 så hypade Bombing Run som nu har vuxit till sig ordentligt och numera bjuder på härlig underhållning.

Robin:

Jag ska inte sitta här och jämföra UT2004 med dess senaste föregångare UT2003, för ärligt talat spelade jag det bara som hastigast då jag, som så många andra, kände att man hade tappat lite för mycket känsla sedan originalet. Vad jag däremot kan jämföra är årets upplaga med den som startade allt. Som vi redan nämt får vi äntligen spela "Assault" igen, och detta spelsätt har snabbt blivit min personliga favorit. Många av de problem och svårheter vi kunde se i originalet har putsats bort, och kvar finns ett spännande, snabbt och varierande spelsätt.

En av de största nyheterna i UT2004 är förstås alla fordon, och om man verkligen vill ha kaos och förstörelse är "Onsalught" som gjutet. Inte sedan Tribes II har jag haft så roligt med fordon i ett multiplayerspel. Variation är nyckelordet här, då vi kan välja mellan sju stycken otroligt välgjorda dödsbringare. Vare sig du väljer den snabba Mantan, den underbara lilla Scorpion med dess enorma utfällbara knivar eller den högtflygande Raptorn, så kan jag garantera dig att du kommer ha kul.

Som Simon nu påpekade finns det förstås fler spelsätt än assault och onslaught. Tio stycken kan vi räkna till och däribland ingår bland annat de klassiska "Deathmatch", "Capture the Flag" och "Team Deathmatch", samt de något nyare "Double Domination", "Bombing Run", "Invasion" och "Mutant".
Alla kommer få sina egna favoriter och jag skulle gissa på att spelet har något att erbjuda nästan alla – personligen är jag rätt förtjust i att pulvrisera Calle i lite klassisk 1on1-stil.