Overkligt skapande

- Gör det bättre själv

Calle:

Hade inte Half-Life existerat är jag nästan övertygad om att Unreal-motorn skulle driva de flesta stora moddarna. Sedan UnrealEngine dök upp på marknaden har den bevisat sin duglighet ett flertal gånger, inte bara i Epics egna titlar, utan även med storspel som det bildsköna Splinter Cell och klassikern Deus Ex.

Epic har alltid uppmuntrat den kreativa delen av sina fans, baneditorn UnrealEd har följt Unreal-seriens spel hack I häl och den är i princip allt du behöver för att börja knåpa på din egen modifikation. Skulle du dessutom lagt beslag på den europeiska Special Edition-versionen med dess ingående upplärningfiler finns det egentligen ingen ursäkt till att inte bidra till den växande customscenen. Det senaste beviset på att Epic uppmuntrar skapande är tävlingen "Make Something Unreal" där slutsegraren äras med en alldeles egen licens på motorn.

Simon:

I ett försök att stödja den tävlingsinriktade delen till Unreal Tournament 2004:as publik har Epic inkluderat några nygamla funktioner till serien. En av dessa är UnrealTV som ska göra det möjligt att sända matcher till en betydligt större publik utan att belasta spelservern. Vilka matcher som sänds för tillfället ska enligt uppgift listas i den inbyggda serverbrowsern för enkel åtkomst, detta kunde dock inte prövas fullt ut under testperioden så det går tyvärr inte att säga något om hur bra eller dåligt det fungerar.

Epic har också förbättrat stödet för inspelade demos avsevärt jämfört med UT2003. Till att börja med kan du numera bläddra bland dina demos i menyerna och där se information om matcherna som spelas och vad som behövs för att spela upp dem. Vid uppspelning av valt demo kan du även pausa och spola fram i dem, vilket är en uppskattad och efterlängtad egenskap framförallt för alla som gillar att spela in gamingfilmer. En till funktion som tål att nämnas är den helt nya möjligheten till att genom några snabba rörelser och klick med musen göra om dina demos till DivX-filmer. Kanske inte helt nödvändigt, men ändå något som visar en vilja till att komma med nya initiativ för spelaren att använda och leka med.

Robin:

Om du har en DVD-ROM är det mycket smartare att införskaffa dig SE-versionen av spelet. Inte bara för att du slipper krånglet med 6 (!) CD-skivor, utan även för headsetet och den utmärkta extraskivan som följer med i paktet. Extraskivan innehåller så kallade VTM:er, eller Video Training Modules och jag tänkte ge mig på en kort förklaring om vad dessa egentligen är.

Video modulerna, eller träningsvideos som vi kan kalla dem, täcker in allt möjligt. Du får lära dig grunderna i banbyggande, Unreal-scriptande, Maya-modellerande, fordonsdesign, vapenbyggande och mycket mer. Jag har själv kört igenom hela banbyggarbiten, och jag måste säga att alla VTM:s är väldigt pedagogiska och lätta att förstå. Du behöver dock inte misströsta om du inte har DVD-versionen, för du kan nämligen ladda ner varenda VTM-fil från 3dBuzz.com. UnrealED är ett väldigt enkelt program att använda och med hjälp av ovan nämda VTM-videos kan till och med den mest oförstående få grepp om grunderna på bara ett par timmar.

Allt detta är förstås tacksamt, men ibland undrar jag varför man inte slängde med alla serverversioner på extraskivan, det hade säkert varit vida uppskattat. Det finns inget annat på bonusdiscen förutom dessa VTM-filer, men det gör egentligen inget. Några extra banor eller karaktärer är onödigt att slänga med eftersom det först och främst finns så otroligt många i spelet plus att det är väldigt enkelt att bara tanka hem dem efterhand.