Slutplädering

- Juryn dömer

Robin:

Med 106 banor, 10 olika spelsätt, 17 vapen och 9 fordon kunde man ju tro att Epic lyckats skapa ett riktigt kul, bra och varierande spel - och det är precis vad man gjort. Det har gått alldeles för lång tid sen jag senast hade så här kul med ett renodlat actionspel online och jag kommer fortsätta spela UT2004 ett bra tag framöver.

Egentligen är spelet inte direkt banbrytande eller nyskapande, men det skapar en atmosfär och erbjuder en sådan variation att det garanterat kommer bli en hit. Släng därefter in de grafiska förbättringarna, den underbara bandesignen och de grymma fordonen så förstår du kanske varför jag gillar det här spelet. Skarpt.

Calle:

Som jag sa i början av denna recension borde spelets breda urval av spelsätt locka till sig många spelare av olika sort – fordonsfantaster, deathmatchmörsare och flaggtjyvar har alla något att hämta. Precis som de andra har jag haft enormt roligt under testtiden fastän det kommer dröja många månader innan jag krossar Simon i 1on1. I och med alla de hopp och tricks som finns är inlärningskurvan ganska hög så bered er på ett par timmars svett och kramp innan ni skuttar runt som de coola UT2003-spelarna, men jag lovar att det är värt det.

Sammansättningen av ljud, grafik och de många sätten att spela Unreal Tournament 2004 på kommer göra det långlivat på min hårddisk, fastän den bävar av de 5.5 GB som tryckts in.

Simon:

När jag satte igång Unreal Tournament 2004 första gången var det med en blandning av förväntan och oro. Skulle den tredje inkarnationen i UT-serien kunna återuppliva en hel genre som på senare tid blivit allt mindre efter återupprepade succéer för mer realistiska spel? Efter att ha fått chansen att utvärdera spelet under en veckas tid finns det inte längre några tvivel. Unreal Tournament 2004 har potentialen för att bli en klassisk titel och kraft nog för att återigen sätta de orealistiska spelen på kartan.

Vad är det då som får mig att tro detta? Ja egentligen är det väldigt enkelt, spelet är roligt, för att inte säga hysteriskt roligt att spela. Det var väldigt länge sedan jag hade lika roligt med ett datorspel som jag har haft med UT2004. Det nya spelsättet onslaught ger spelserien nytt liv och lockar till sig en mängd nya spelare samtidigt som de gamla spelarna får chansen att sätta tänderna i något som har kvar den gamla känslan fast på samma gång kan erbjuda någonting nytt. Det kan inte bli annat än full pott och en guldmedalj till Epics senaste skapelse. Välkommen tillbaka Unreal Tournament, vi har saknat dig.

Testburkar och deras inställningar

Simon: AMD 2500+, 512MB RAM, Radeon 9500 128MB
       Spelade i 800x600, allt på medium.
Robin: P4 3.2 GHz, 1,5GB RAM, Radeon 9800 PRO 256MB
       Spelade i 1024x768, allt på högsta.
Calle: AMD 1800+, GF4Ti4200 128MB, 640MB SDRAM
       Spelade i 800x600 med låga inställningar.