Människa över maskin

- SkyNet tar form

Calle:

I skrivande stund har jag spenderat de flesta av mina UT2004-timmar online, kämpandes mot människor som än så länge är ganska trevliga och hjälpsamma, om man inte tar vissa höftjuck som en seriös förolämpning. Spelar man någon av de lagbaserade spelformerna som till exempel "Onslaught" eller "Bombing Run" hjälps folk åt mot det gemensamma målet men se inte det som en form av sammarbete utan snarare att dina kamrater och du ska åt samma håll, är man ute efter samspel eller taktik gör man bäst i att spela med vänner.

Att spela online är enkelt gjort via den inbyggda serverbrowsern som med en rullgardinsmeny sorterar ut just det spelsätt du är sugen på för stunden. För att enkelt hitta dina kamrater finns en smidig kamratlista att tillgå och skulle ingen av vännerna härja runt på servrarna för tillfället går det alltid att hitta nya via den inbyggda IRC-klienten. Skulle du dessutom vara lika glömsk som jag går det att samla trevliga slagfält som favoriter.

Simon:

Även om ett spel som Unreal Tournament 2004 nog ska spelas med eller mot mänskliga spelare för maximal njutning så finns det spelare som antingen inte vill eller kan spela mot motståndare av kött och blod. Utvecklarna har uppenbarligen tagit fasta på detta och tycks till UT2004 ha lagt ner en ansenlig mängd arbete för att göra spelets enspelarupplevelse så underhållande som det bara går. Kampanjen som finns i spelet liknar i väldigt korta drag det som vi är vana vid från liknande spel: Guida dig och ditt lag genom spelets alla slagfält för att till slut få en möjlighet att inta din plats på tronen som Unreal Tournaments bästa kämpe.

Detta låter kanske inte så upphetsande men Epic har gjort en rad förändringar för att göra kampanjen mer underhållande. Nu ska du inte bara spela dina matcher och vinna, du måste också hålla ett öga på dina finanser. Att ha ett lag i Unreal Tournament är nämligen inte gratis, spelare ska ha lön, arenor ska betalas och eftersom det inte är en ofarlig sport händer det att spelare skadas vilket även det kostar pengar. Hur får man då pengar? Ja givetvis genom att vinna de vanliga matcherna men du kan även utmana något av motståndarlagen på specialarrangerade matcher där du antingen kan sätta dina pengar eller lagmedlemmar på spel.

Robin:

I singleplayerläget är det självklart datorn som är både lagkamrat och motståndare, och detta görs verkligen på ett bra sätt. Vare sig du drar igång en match Assault eller spelar en snabb 2-on-2 kan du räkna med både bra motstånd och schyssta medspelare. Allt detta görs möjligt tack vare den imponerande AI:n i spelet. Du kan till exempel ge order åt dina botvänner genom att ryta i din mick. Detta fungerar i de flesta fall felfritt och varje bot har ett eget ”callsign” den lyssnar till (exempelvis Alpha, Bravo och Delta). Vill du att Alpha ska ge dig en hjälpande hand säger du ”Alpha, Cover me”, eller om du skulle vilja att han gick på egen jakt kan du helt enkelt säga ”Alpha, Freelance”. Självklart finns det mer kommandon att skicka ut än dessa, men ni förstår poängen.

Som vi alla vet går det aldrig riktigt att jämföra en bot med en verklig motståndare, men om du som jag ibland tröttnar på folks allmänna idioti när de spelar online kan kan du med gott samvete dra igång en schysst TDM-match och köra mot datorn. Med andra ord: Flaggan i topp för UT2004:s AI.