I grunden är det ett skönt spel som består av sju spellägen, varav sex av dem innefattar riktigt fotbollsspel. Med "Play now"-funktionen kan du hoppa in och spela direkt, du kan försöka vinna UEFA Champions League eller njuta av det spelläge som borde göra alla fotbollsfanatiker lite extra våta i mungiporna, nämligen UEFA Championship League Challenge. Här har man återskapat 42 historiska matcher och all dess kringstämning med läktarsång och sköna baljor.

Kortspelet är beroendeframkallande

Den stora nyheten är Ultimate Team-läget, som är både beroendeframkallande och attraktivt om man gillar management och kortspel. Det går ut på att du köper en packe kort som innehåller spelare, tränare, och annat. Dessa köper du med poäng som du tjänar under spelets gång, och poäng får du även när du förlorar. Du spenderar timmar på enbart lagbyggande. Tycker du det låter skoj ska du absolut köpa det här spelet, men är det en passionerad fotbollsupplevelse du är ute efter finns det få nya saker att hämta.

Från det att bollen börjat rulla till det att slutsignalen ljuder är UEFA Champions League 2006-2007 ett ljudmässigt passionerat spel med reella inspelningar från riktiga klackar och proffsiga kommentatorer. Den omgivande stämningen har man lyckats fånga totalt och jag kan bara sluta ögonen och drömma mig bort till Old Trafford och en kall Guinness. Det är nästan så jag kan höra klacken sjunga "Will never die, will never die. We'll keep the red flag flying high".

Kameran är fantastisk, följsam och trevlig samtidigt som återuppspelningen av ingame-sekvenser där man nästan kan känna lukten av svettblandat gräs är otroligt vackra. Visst, gubbarna kanske är aningen bleka och ofärdiga, fast på det hela taget spelar det ingen större roll.

Sega gubbar, minst sagt

Inte ens underbar stämning gör att det här räcker hela vägen. UEFA är nämligen inget annat än en kontrollmässigt försämrad variant av vilket annat aktuellt fotbollslir som helst. Utformningen känns genomstressad. Allting som du gör rent kontrollmässigt, som att passa, dribbla och skjuta, känns som om det möjligen kommit till betastadiet men inte passerat testerna. Gubbarnas AI är minst sagt seg; jag menar, vad tror ni Sir Alex skulle säga om att se hela laget om och om igen stanna vid bortamålet när motståndarlaget går på kontring?

Det som dock är riktigt bra är onlineläget, oavsett om du vill kicka boll eller byta kort med andra. Med Xbox Live-funktionen kan du hoppa in och spela en snabbmatch eller en "custom play", du kan spela orankat och rankat samt välja om du vill spela en mot en eller samarbeta med någon annan. Du kan även sälja och byta kort med andra spelare här.

UEFA Champions League 2006-2007 är EA: s försök att skapa nytänk i sportspelsvärlden. Användandet av det Magic the Gathering-liknande kortsystemet för att bygga upp ditt lag är både annorlunda och utmanande. Hafsigt hopslängda kontroller och fula gubbar gör däremot att man om man är helt ointresserad av kortspel förmodligen borde låta spelet hamna i reakorgen innan man köper det.