Multiplayer-kartorna i #Call of Duty: Modern Warfare 3 designas med en "Call of Duty 4-mentalitet" och ska komma ifrån de krokiga vägarna och gränderna från #Modern Warfare 2. Anledningen är att spelet ska bli enklare och mer lättillgängligt med mer fokus på snabba strider. Det ska minska antalet campers, hoppas utvecklarna.

– Det förenklar allt så att den mindre duktiga spelaren har mindre att tänka på, säger Infinity Wards Creative strategist Robert Bowling om beslutet.

– Modern Warfare-stilen, för mig, handlar om snabba, hektiska – och jag snackar i termer av smidig kontroll och bilduppdatering på 60 bilder per sekund – infanteri-fokuserade strider. Och allt är fokuserat på vapen-mot-vapen-gameplay, särskilt i Modern Warfare 3. Vi gick ifrån det en aning med Modern Warfare 2 och förlitade oss mycket på luftsupport, killstreaks, perks och såna saker.

Call of Duty: Modern Warfare 3 släpps den åttonde november till pc, Xbox 360 och Playstation 3.