Ett av de två spelhusen som står bakom rollspelsäventyret #Kingdoms of Amalur: Reckoning, #Big Huge Games, säger i en färsk intervju att de gärna gör en uppföljare. Men horrokruxet på din fotsula är att det första spelet måste sälja tillräckligt bra, så de får förtroende (och pengar) att vidareutveckla Amalurs värld.

– En uppföljare är absolut något vi skulle vilja göra. Men självklart måste det lyckas tillräckligt väl för att rättfärdiga det. Men vi skulle verkligen vilja göra det, säger lead designer Ian Frazier.

– Speluniversumet är riktigt stort. Det handlar om 10 000 års historia. Även om vi vore urtrötta på Age of Arcana, där Reckoning utspelar sig, så skulle vi bara kunna välja en annan tidsperiod eller annan geografi på en annan plats i världen. Det är riktigt jäkla varierat, så vi har massor av saker att välja mellan för att hålla det fräscht.

Ian Frazier poängterar att höga betyg också är viktigt för att utgivarna ska ställa upp med pengar till en uppföljare. Vilken tur att han förmodligen inte kan läsa svenska, för skulle han läsa FZ:s halvljumma recension skulle han antagligen börja grina på studs. Eller som en uppretad FZ-läsare kommenterade betyget: Röker ni crack innan ni recenserar? (svar: nej)

Kingdoms of Amalur: Reckoning är aktuellt för pc, Xbox 360 och Playstation 3. Har du testat, och vad är i sådana fall dina åsikter kring spelet?