FZ skrev tidigare om ryktena kring att #Valve utvecklar ny hårdvara. I ett blogginlägg beskriver Michael Abrash, teknikutvecklare på företaget, wearable computing – en teknik som de jobbar på. Kanske är detta det hemliga hårdvaruprojektet.

– Med "wearable computing" menar jag att datorgenererad grafik och den riktiga världen är lagda över varandra i ditt synfält. Det finns ingen separat skärm som du håller i dina händer (tänk Terminator-syn). Den underliggande trenden när vi gått från stationära datorer till bärbara datorer till surfplattor handlar om att ha datorteknologi tillgänglig på fler platser oftare. Den logiska slutpunkten är datorteknologi överallt, hela tiden – alltså wearable computing, skriver han.

Enligt honom ligger teknologin inte långt in i framtiden. Inom 20 år spår han att det kommer att bli standard och att plattformsbytet kommer inom tio år. Han skriver också att det är möjligt att teknologin slår igenom inom tre till fem år.

– Jag är säker på att det är standard inom 20 år, förmodligen genom glasögon eller kontaktlinser, eller kanske till och med genom någon slags direkt uppkoppling till nerverna. Teknologin som behövs börjar ta form. Men det finns fortfarande mycket som behöver kluras ut.

Michael Abrash vill dock inte starta ryktesspridning. Han säger att spelare inte ska förvänta sig ny teknik inom en överskådlig framtid.

– Jag vill klargöra att det i nuläget handlar om forskning och utveckling. Det involverar inte någon produkt och kommer inte att göra det på länge, om ens överhuvudtaget. Så snälla – sprid inga rykten om att Steam-glasögon ska tillkännages på E3, skriver han.

Igår skrev vi om Google som jobbar på en liknande teknologi. Vilket företag tror du hinner först och vilket kommer att lyckas bättre?